Bioshock
Skrevs 2008-10-30 10:23:45 av Joakim Magnå
Nu finns det fascinerande Bioshock även tillgängligt på Playstation 3.
Bioshock är en orgie av intryck. Den speciella stämning spelet är byggt runt finns i allt från interiörer till vapen och fiender. Det är en helhet som är svår att ta miste på. När nu Bioshock släpps till Playstation 3 är det en andra chans, för alla som ännu inte upplevt det, att ta del av ett egensinnigt och tankeväckande äventyr.
bioshock
Undervattenstaden Rapture
Allting börjar med att ett flygplan kraschar i Atlanten på 1960-talet. I rollen som överlevande kastas man sedan rakt in i det vansinne som tagit över den moraliskt förlista undervattenstaden Rapture. Den var från början tänkt som en fristad för de som tröttnat på samhällets bojor och istället ville förverkliga sig själva. Men utan gränser blev nyfikenheten för stor. Vetenskapliga experiment med syfte att hjälpa och förbättra gick fel och förvred istället invånarna till psykotiska våldsmaskiner. Mitt i allt det där börjar en jakt på en sista strimma av förnuft.
Genetiska krafter
Det är kaos i en värld där rationalitet inte längre existerar, vilket man snart blir en del av när man tidigt i spelet injicerar lite av det som fått Rapture att sjunka mot helvetet. Dessa genetiska krafter är viktiga och används tillsammans med vanliga eldvapen till att lösa de svårigheter spelet bjuder på.
   För strid och vissa hinder finns förmågor som bland annat har med eld, kyla, telekinesi och elektricitet att göra. Det går också att uppgradera sig själv på andra områden. Till exempel finns det möjlighet att öka sin tålighet, den skada man gör och förmågan att hacka maskiner och robotar. Allt som allt är möjligheterna att anpassa och variera sin spelstil goda. Inga val är permanenta utan går att ändra vid speciella maskiner.
   För att få tillgång till nya förbättringar och krafter krävs en substans kallad Adam. Den skördas från de flickebarn som kallas little sisters. De finns i ett givet antal på varje bana och skyddas av de dykardräktklädda big daddys.
517414200806111531540big2143381680
Big daddys och little sisters är en ständigt återkommande fara. Men belöningen efter striden är stor och nödvändig.
Strider i huvudroll
Bioshock är vackert och på många sätt tilltalande. Men också upprepande och linjärt. I grund och botten är det ett traditionellt actionspel med skjutvapen och superkrafter. Efter några timmar ligger den övergripande strukturen tydlig. Intensiva actionsekvenser med slafsiga närstrider och skottväxlingar blandas med utforskande och ganska tama skräckeffekter, som mer är en extra krydda än av större relevans. Det är utan tvivel striderna som tillsammans med stämningen har huvudrollen.
   Fienderna består främst av olika sorters människor som förlorat all sans. De slåss vildsint, ibland smart, och bjuder med sina olika förmågor alltid på en nyckfull utmaning. Big daddys kräver ytterligare tankeverksamhet och eldkraft. Oftast lönar det sig att testa olika strategier och förmågor.
Döden är inte farlig
Trots luriga hinder lotsas man relativt säkert igenom äventyret. Pilar visar vägen och karta, tips och information om nästa steg finns hela tiden enkelt tillgängligt. Inte heller döden är särskilt farlig. All skada som tilldelats fienderna lagras nämligen och när man återuppstår är det bara att knalla tillbaka till platsen där man dog och fortsätta där man avbröts. Personligen har jag egentligen inget emot det, men bristen på konsekvens gör onekligen att man inte alltid anstränger sig för att hitta den bästa strategin för varje given situation.
25491336443ac8e7006eo1035867793
Fienderna består till stor del av galningar i obehagliga masker.
Briljant berättande
Den kanske bästa aspekten av Bioshock är berättandet och hur det genomsyrar hela spelet. Jag tänker exempelvis på hur de förfallna men fortfarande pampiga miljöerna vittnar om ett paradis som gått förlorat, om en plats som dränkts av fantasier och galna drömmar. Och även på sättet som små berättarfragment i form av kringspridda radioupptagningar lägger pussel för att förklara Raptures dystra öde.
   Historien är på så sätt sönderhackad i små bitar, men på samma gång närvarande i varenda vrå av staden. Det är det som är så briljant. Att allting betyder något. Spelarens val att antingen rädda eller förgöra little sisters är i allra högsta grad en sådan viktig del av det större sammanhanget.
Fascinerande
Det är skönt med ett spel som vågar lämna det som berättas i spelarens händer. Samtidigt är Bioshock mer intressant som upplevelse än som spel. Det är hela tiden bra, men också enformigt och ständigt beroende av sin stämning.
   Hur stort och viktigt Bioshock till slut blir beror på hur mycket av helheten man tar till sig. Alla borde ge det åtminstone en chans. Det är ett fascinerande stycke spel.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
9612482ac7d64b62aa0f18baa98ed9be
Genre
Action
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Irrational Games
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2008-10-22
Sammanfattning
plus
  1. Grym design
  2. Skön stämning
  3. Skickligt berättande
  4. Rolig och varierad action
minus
  1. Enformigt
  2. Linjärt
  3. Styvmoderligt
8

Slutsats

Bioshock är ett rakt och rejält actionspel, som har en bra bredd när det gäller vapen och attacker, men som också är aningen enformigt och linjärt. Men det gör inte så mycket eftersom stämning och design är i en klass för sig. Allting från spelarens påtvingade moraliska val till fienderna och de fantastiska miljöerna hänger ihop. Berättelsen om undervattenstaden Rapture finns i helheten såväl som detaljerna. Det är välgjort och samtidigt befriande med ett spel som inte skriver spelaren på näsan. Playstation 3-versionen är minst lika bra som de tidigare till PC och Xbox 360.
Bilder
25491336443ac8e7006eo
2549133702b7c567a693o
517414200806111531540big
517414200806111531561big
517414200806111531572big
517414200807221254460big
517414200807221254461big
517414200809092219593big
517414200809092219594big
517414200809092219590big
517414200809092219591big
517414200809092219592big
#inlineditbutton