Disaster: Day of Crisis
Skrevs 2008-11-01 16:07:00 av Andreas Eklöv
Kan ett katastrofspel locka över entusiaster till Wii-plattformen?
I takt med att Disaster: Day of Crisis har närmat sig lansering har allt fler börjat odla hopp om att det här kanske är en av få stortitlar till Wii som faktiskt tilltalar en mer vuxen målgrupp, jag är själv skyldig till denna hype. När jag började spela infann sig dock allt annat är den spelglädje jag väntat mig, något jag ventilerat i redaktionsbloggen. Spelet saknar tyvärr både spelglädje och en klar inriktning.
disaster420
Kliché-artad handling
Handlingen i Disaster: Day of Crisis går ut på att du, i rollen som krishanteraren Raymond Bryce, ska undersöka en serie naturkatastrofer. Länkad till dessa naturkatastrofer är en terroristorganisation vid namn SURGE som består av före detta yrkesmilitärer. Medlemmarna i SURGE anser sig blivit felaktigt behandlade och använder sig av kärnvapen för att sätta press på USA och dess president. De har även tagit två experter inom seismologi till gisslan och som om detta inte vore nog är en av gisslan lillasyster till Raymonds kollega som dog under ett gemensamt uppdrag. Raymond tog på sig ansvaret för sin väns död och tar upp jakten på SURGE för att frita sig avlidne väns syster.
   Handlingen i spelet liknar en blandning av en ganska stereotyp amerikansk actionfilm och en katastroffilm. Antagonisterna spyr ur sig kliché-artade kommentarer och dramaturgin skvallrar om att de japanska utvecklarna försökt eftersträva en mer amerikansk filmformula i handlingen. Tyvärr lyckas de inte och under min genomspelning fann jag mig aldrig det minsta engagerad i vad som hände med karaktärer eller omgivningarna. Mycket av detta beror på ett obefintligt djup i uppdragens innehåll.
9
Handlingen är som tagen från en ointressant amerikansk actionfilm.
En splittrad spelmekanik
Världen i Disaster: Day of Crisis utforskas i tredjepersonsperspektiv och du styr Raymond med den analoga styrspaken. När du stöter på nödställda ska dessa rädda genom ett antal "minispel", ett koncept Wii-ägare är allt för bekanta med. Dessa minispel kan exempelvis vara att veva Wiimoten och nunchuken upp och ner för att springa, hjärt och lung-räddning genom att pumpa Wiimoten nedåt i takt med hjärtslagen, att spruta vatten på brända kroppsdelar och så vidare. Du kommer även att få köra bil i spelet vilket faktiskt fungerar förvånansvärt bra, dock är dessa moment inte särskilt utmanande eller långa. Kvaliteten på minispelen varierar men överlag är de inte särskilt intressanta, något som till stor del beror på att de nödställda aldrig har något intressant att säga. Dialog brukar bestå av enkla one-liners utan tillstymmelse till känslor eller intelligent tänkande.
7
Du får testa på en stor mängd olika minispel i Disaster: Day of Crisis, tyvärr är inte så många särskilt intressanta.
Strider på spåret
När medlemmar av SURGE får syn på dig går du in i spelets stridsläge som består av enkla eldstrider på räls, det vill säga att du automatiskt förflyttas framåt och skjuter fiender som dyker upp i din väg. Alternativen du har i strid förutom att skjuta är i stort sett bara att välja vilket vapen du vill använda, något du gör med styrkorset, samt att ladda om vilket du gör genom att skaka nunchuck-tillbehöret. Förutom att bara meja ner fiender kan du även slå ut dem snabbare genom skott i huvudet eller genom att skjuta på saker i omgivningen, exempelvis exploderande tunnor. Ibland markeras fienden med lila cirklar vilket signalerar att du kan sätta ett särskilt effektivt skott. Men striderna blir aldrig djupare än så här och tyvärr blir de ofta på tok för långa. När striderna inte är roligare än vad de är blir det snabbt tröttsamt att stå och skjuta, skaka nunchuken för att ladda om och sedan repetera proceduren.
2
De lila ringarna signalerar att du kan få till ett extra kraftfullt skott.
Karaktärsutveckling
Resultatet från striderna och från räddningsaktioner ger poäng inom respektive område. Att rädda nödställda ger dig räddningspoäng (RP) som du mellan uppdragen kan använda för att utveckla Raymonds förmågor. Detta kan exempelvis bestå av att göra honom starkare så att han lättare kan lyfta saker, vilket för dig innebär att du inte behöver trycka lika frenetiskt. Om du förbättrar hans ämnesomsättning kan han bättre ta till sig energi från den mat du konsumerar, och så vidare. Det låter som vilket system för karaktärsutveckling som helst men under uppdragen kan jag inte påstå att jag direkt märkte av de förbättringar jag gjort.
   Efter striderna tilldelas du så kallade stridspoäng, BP, som du mellan uppdragen kan använda till att köpa nya vapen eller uppgradera de befintliga. De huvudsakliga vapnen är pistol, hagelgevär och automatvapen. Dessa kan du köpa nya versioner av men du kan även uppgradera olika egenskaper hos de gamla vapnen. Du kan även låsa upp lite mer exotiska vapen senare i spelet, såsom en minigun eller en eldkastare. Förbättrade vapen märker du lyckligtvis av mer i striderna men detta gör dem tyvärr inte mer intressanta.
Blandad presentation
När det gäller spelets presentation är den något av en blandad kompott. Majoriteten av spelets grafik ser tyvärr ut som något hämtad från förra generationens konsoller med detaljfattiga texturer, extremt simpla karaktärsmodeller, rudimentära 3D-objekt och absolut noll fysikinteraktion med omvärlden (förutom att slå sönder tunnor och lådor för att hitta föremål). Som kontrast till detta kan vissa scener vara riktigt vackra, exempelvis en sektion av spelet där en tsunami drar in över den fiktiva staden Blue Ridge City. Vattnet och övriga effekter som visas upp när du flyr från vattenmassorna ser riktigt bra ut och man luras tillfälligt att tro att man spelar ett riktigt snyggt spel. Dock tas man tillbaka till verkligheten så fort spelets vanliga räddningsuppdrag och strider tar vid. Ljudet är på samma sätt inget att hurra för, även om det är en trevlig detalj att radioprat kommer ut ur Wiimotens högtalare.
8
Vissa delar av spelet ser riktigt bra ut, tyvärr gäller det en allt för liten del av helheten.
En splittrad upplevelse
När Disaster: Day of Crisis är bra är det riktigt bra, tyvärr väger de dåliga delarna över allt för mycket vilket gör att helhetsintrycket är halvdant som bäst. Spelets stora brist är att utvecklarna slängt in så många spelmekaniska koncept som de kunde komma på och när endast ett fåtal av dessa faktiskt är något att ha blir resultatet tyvärr oinspirerande. Hade utvecklarna satsat helhjärtat på de bra delarna hade detta kunnat bli en riktigt trevlig actionupplevelse, nu är det bara en splittrad upplevelse som jag inte direkt kan rekommendera till någon.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Bild40
    Mattias J Nintendo får allt svårare att hålla k... 2008-11-02
    • Eken_NJD
      loevet Ja det är verkligen synd, känns som a... 2008-11-02
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
9b038e3bb029f1e1a75e63e92c7e2b4b
Genre
Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Monolith Soft
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2008-10-24
Sammanfattning
plus
  1. Stundtals snygg grafik
  2. Stundtals roliga minispel
  3. Bilkörning fungerar förvånansvärt bra
minus
  1. Mestadels undermålig grafik
  2. Mestadels dåliga minispel
  3. Kliché-artad handling
  4. Oinspirerad dialog
  5. Meningslösa räddningsuppdrag
  6. Splittrad helhetsupplevelse
6

Slutsats

Disaster: Day of Crisis skulle vara ett spel som till sist lockar så kallade core gamers till Wii-plattformen. Tyvärr lär få spelare av denna målgrupp finna särskilt mycket att tycka om i detta spel då handling såväl som spelmekanik är en splittrad kompott vars helhet misslyckas med att skapa engagemang och spelglädje. Det finns delar som är riktigt bra, men då dessa drunkar i de i övrigt mediokra delarna blir helheten en halvdan upplevelse som bäst.
Bilder
133944
133945
133946
133947
142531
142532
142533
142534
142535
142536
142537
142538
142539
142540
142541
142542
142543
142544
142545
142546
142547
142548
142549
142550
#inlineditbutton