Baja: Edge of Control
Skrevs 2008-10-23 09:56:02 av Mikael Lundström
Ännu en offroadracing. Kan det stå upp mot Pure och Motorstorm?
Det är ett småtufft startfält för skitig racing den här hösten. På ena sidan varvar Motorstorm Pacific Rift upp vansinneskörning långt bort från vanliga vägar. På andra sidan bjuder Pure på trixiga volter över klippkanter och dödsföraktande hopp med ettriga fyrhjulingar.
   Någonstans mitt emellan kryssar det lite mer beskedliga Baja: Edge of control fram mellan de två halsbrytande titlarna – och gör det riktigt väl med en alldeles egen skumpig balans mellan realism och arkad.
baja

Som på riktigt

Vi befinner oss mitt ute i öknen. Spelet bygger på den riktiga Baja 1000-tävlingen som äger rum i Mexico på hösten där det tävlas med allehanda bilar och motorcyklar i en rad olika klasser och former – allt från längre rallyn till kortare tävlingar.
   Det märks att utvecklarna 2XL Games har knackat ihop liknande kod tidigare i serien MX vs ATV. Bandesignen imponerar med svepande kurvor, tvära backar, krokiga passager, förrädiska gropar och ibland oändligt långa raksträckor.

Kan ta fyra timmar

I de här krävande miljöerna tävlar vi i spellägena race, karrriär och multiplayer. Race består av standardutbud som bland annat curcuit race, rally och hill climb. Den sistnämnda handlar bokstavligt talat om att köra rakt uppför branta stup och ned igen på andra sidan.
   Race innehåller också en variant där spelet gör skäl för namnet: Ett simuleringsliknande läge med långa lopp på 250, 500 och 1 000 miles. Det längsta tar 3-4 timmar att köra. Inte allas melodi kanske men kul att utvecklarna har vågat ta steget fullt ut att inkludera det.
2
Lång färd. I Baja kan man precis som i den riktiga tävlingen köra i över tre timmar.

Starta från botten

I karriären startar du från botten med en skruttig och tråkig buggy och tävlar dig till framgång, ära och högre klasser genom att vinna prispengar, erfarenhetspoäng och sponsorer. Karriärläget saknar det där riktiga djupet men är ändå kul att klättra upp genom till nya bilar och tävlingsformer – när man väl har lämnat den tråkiga bottenklassen bakom sig.
   Baja: Edge of control är den skakigaste upplevelsen jag har haft på länge med min Xbox 360. Här handlar det enbart om stötdämparknäckande ökenrally utan lugna stunder.
   Det är en störtdykning rakt ut i jobbiga, ojämna, stötiga och kuperade banor. Dina fordon tar ibland mer stryk än Brad Pitt i Fight Club – i avkrokar så långt bort från glammiga och kliniskt rena formel 1-depåer man kan komma.

Körkänsla som glänser

Spelets styrkor är tveklöst körkänslan och det ganska imponerande utbudet av kluriga banor. Bland de roligast är de som delar upp sig på parallella sträckor för att sedan sammanstråla igen och samla ihop startfältet – det inbjuder till ett taktiskt rävspel där man helst väljer de vägar där konkurrenterna inte kör.
   Utvecklarna har fått till en härlig kombination av kontroll, tyngd och inolverande känsla i körningen. Spelet vill ha fullt fokus från dig men ger också tillbaka belöning när körningen flyter – utan att det för den skull känns inställsamt.
5
Tävlingarna är ofta hårda – men AI-förarna gör också misstag.

Kör med skallen

För att kriga i täten krävs det derssutom mer än bara gas, styrning och broms. Det gäller till exempel att utytttja terrängen till sin fördel, hantera kopplingen ur vissa kurvor och tajma hårnålar rätt med handbromsen för att vara så kvick igenom som möjligt.
   Kommer du fel eller gör ett misstag märker du det direkt för AI- konkurrenterna är både snabba och aggressiva och tar ofta tillfället i akt att preja bort dig. Men missar är en naturlig del av spelet eftersom det ibland till och med är svårt att hålla bilen åt rätt håll på en stötig raksträcka.
   Kör man för fort över ett gupp kan det straffa sig direkt – men det sköna är att du genom egen bra körning kan ta igen missad mark. Dessutom gör AI-förarna också misstag som att blåsa av i en kurva de kommer alldeles för snabbt in i eller krocka med varann. Det känns därför aldrig hopplöst bara för att man har halkat efter lite.

Split screen för fyra

Med ett hyggligt karriärläge, bra körkänsla och en relativt kompetent motståndar-AI fungerar Baja riktigt bra att roa sig med på egen hand. Men det är också kul online och framför allt – har ett split screen-läge för fyra spelare.
   Grafiskt kör dock Baja inte alls i samma division som varken Pure eller Motorstorm Pacifik rift. Bilarna ser inte alls lika detaljerat utmejslade som i till exempel Dirt och den där riktigt sprakande lystern saknas.
   Ljudet når inte heller toppnivåer. Den mexikanska och kletigt smöriga gitarrmusiken i menyerna känns helt felplacerad – för en gångs skull saknar jag sunkig hårdrock i ett racingspel. Motorljuden saknar lite bett och övriga ljudeffekter känns också lågmälda. Bästa ljudet är när kylaren spricker…
Ny18
Rakt uppför. Hill climb-banorna känns ofta brantare än störtloppsbackar.

Bra spel – men det räcker inte

Baja: Edge of control har en förmåga att vilja hålla mig kvar. Det finns en ”bara ett race till”-känsla här tack var den sköna kontrollen, den stötiga och tunga känslan i bilarna och de överraskande bra banorna.
   Ändå känns det som att spelet blir förbisett av de starkare och mer spektakulära Pure och Motorstorm när det är dags att välja spel i hyllan. Baja, sina kvaliteter till trots, skickar med sin stil kanske lite för mycket signaler om att vara en dussinvara som ganska snart hamnar i realådan.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
ea6308138730c1ef36f67929dbfb8e4c
Genre
Racing,Extremsport,
Utgivare
THQ
Utvecklare
2XL Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2008-09-26
Sammanfattning
plus
  1. Körkänslan
  2. Banutbudet
  3. Split screen för fyra
  4. Skaplig AI
minus
  1. Lite blodfattigt karriärläge
  2. Blek grafik
  3. Hemsk musik
  4. Inga repriser
  5. Långa laddningstider
  6. Begränsad skademodell
6

Slutsats

Baja: Edge of control skumpar halvvägs in i hjärtat med härlig körkänsla, underhållande banor och tajt racing. Det är frestande att slå till med en sjua i betyg. Men attityden är lite blek, kariärläget för ytligt och någonstans på resan kör det lite småvilse i de stora ökenvidderna. Det blir lite enahanda i längden och den där riktiga pondusen som krävs för att utmana tyngre titlar saknas.
Bilder
67246200804080809270big
67246200804080809281big
67246200804080809282big
67246200804080809293big
baja
#inlineditbutton