Space Invaders Extreme
Skrevs 2008-08-01 13:05:15 av Mugen
Modernisering av en 30-årig kultklassiker
Taito firar 30-årsjubileum sedan man gav ut det första Space Invaders som var med att lägga grunden till den spelindustri vi fått därefter. Ett spel som inkasserat över en halv miljard dollar till Taito och till och med ledde till en brist på yen i Japan 1978. För att fira det hela så får vi nu tillgång till Space Invaders Extreme och vi har synat DS-versionen i sömmarna.
spaceinv
Rymdvarelserna anfaller!
Är man intresserad av spel så bör man känna till Space Invaders. Från ovan hotar en grupp rymdskepp med utomjordingar som kommer allt närmare och ditt uppdrag är att skjuta ner alla innan de når till ytan, annars är allt över.
   Precis som i originalet ser man hela förloppet från sidan även i Extreme. Med styrkorset flyttas laserkanonen åt vänster och höger medan kanonen avfyras med A- eller B-knappen. Med dessa kontroller gäller det att ducka för alla skott och skjuta ner horder av rymdskepp. Det låter enkelt men man måste vara beredd på en utmaning och kanske tidigt gå in i inställningarna för att aktivera fler extraliv för arcade-läget.
94306720080414screen002
Rymdvarelser som måste förgöras. Beroende på ordningen man skjuter dem ges olika belöning.
Uppgraderat slagfält
Även om grundidén för Extreme är 30 år gammal så bjuds det lyckligtvis på många nyheter. All grafik består nu inte längre enbart av vita figurer på en svart bakgrund utan snarare är det en kavalkad av färger. Ett grönt rymdskepp attackerar en inte på samma sätt som ett rött och ordningen i vilken man skjuter ner fienderna har stor betydelse. Lyckas man träffa fyra skepp i rad av samma färg belönas man nämligen med starkare kanon en kortare stund. För fyra blå skepp är belöningen en rejäl laserstråle, gröna skepp ger bredare skott, röda ger granater och svarta ger en sköld. Utöver vapnen ger olika kombinationer av träffar också olika höga poäng. Samlar man tillräckligt med poäng kan ens kanon bli permanent starkare tills dess man förlorar ett liv.
   I bossfighter och extrauppdrag används båda skärmarna på DS i spelandet. Lyckas man skjuta ett förbifarande ufo låser man upp de korta extrauppdragen som till exempel kan gå ut på att skjuta ner ett visst antal skepp innan man slussas tillbaka till huvudspelet. Klarar man dessa uppgifter kan man lyckas starta en “Fever” då man gör riktigt rejält med skada och kan samla jackpot-poäng.
Ett stycke konst
Mycket tack vare den färgglada grafiken och väl valda ljudeffekter blir känslan av Space Invaders Extreme ganska intensiv. I standardläget används mest bara nedre skärmen för spelandet medan man knappt hinner kika på den statistik som visas på den övre skärmen. All information man behöver rörande olika kombinationer finns dessutom redan snyggt synbart i bakgrunden av slagfältet. Alla effekter passar in bra och höjer upplevelsen, det är minst sagt tillfredsställande att gå in i Fever med en blå laserstråle som täcker en fjärdedel av skärmen exempelvis.
   Också på ljudsidan har utvecklarna lyckats väl där bakgrundsmusik och laserljud smälter samman exemplariskt bra. Olika nivåer har olika musikslingor och ljudeffekter för att passa ihop på bästa sätt. Just helheten i det audiovisuella höjer faktiskt ensamt kvaliteten, och därför slutbetyget, på Space Invaders Extreme.
94306720080414screen001
En av spelets bossar, tyvärr är huvudläget något kort.
Något snålt förpackat
Arkaddelen, som är spelets huvudläge, består av ett fem nivåer stort träd där man efter varje avklarad bana kan välja att gå i olika svåra grenar. Det blir dock som max fem banor innan man når sluttexterna för spelet och även om det är något beroendeframkallande så kommer knappast alla vilja spela om bara för att vandra alla de olika spåren i nivåträdet. För en spelare finns annars också ett rankingläge utan sparfunktion där man efter avklarad session får sitt resultat uppladdat på en global rankinglista.
   Det finns flerspelarelägen både med och utan krav på att ens vänner ska äga en kopia av Extreme. Alla möter då var sin hord av fiender och den som sist förlorat alla sina liv står som den totala vinnaren. Beroende på vad man skjuter så bestäms vilka fiender som vännerna ställs inför och vice versa.
Som gjutet för nostalgiker
För nostagiker och de som tycker om shooters finns en del godsaker att hämta ur Space Invaders Extreme. Inte minst är det väldigt snyggt förpackat och beroendeframkallande så länge man är motiverad. Just motivation är kanske inte lika lätt att hitta för de som inte hör till någon av ovanstående kategorier och då kan alltså upplevelsen bli ganska kortlivad. Oavsett vilket så är Extreme ett kvalitetsspel med ett lägre utgångspris än vanligt vilket gör det väl värt att tänka över.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

online Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
39bfb008119e7337213997f9ea39498c
Genre
Action
Utgivare
Square Enix
Utvecklare
Square Enix
Plattform
Nintendo DS, Playstation Portable
Prisjakt
Release
2008-07-03
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt
  2. Enkelt
  3. Intensivt
  4. Beroendeframkallande
minus
  1. Kort
  2. Lite smalt
7

Slutsats

En värdig hyllning till det 30-årsjubilerande Space Invaders. Extreme levererar i samma anda som förfadern och kontrollerna är lika enkla nu som då vilket ändå inte ska förringa utmaningen. Snygg grafik och passande ljud ger en intensiv upplevelse tillsammans med den moderniserade spelmekaniken. Lär uppskattas mest av nostalgiker medan icke-fans av shooters riskerar köpa sig en mer kortlivad men bra upplevelse.
94306720080414screen003
94306720080414screen004
94306720080414screen005
94306720080520screen001
94306720080520screen002
94306720080520screen003
#inlineditbutton