Time Crisis 4
Skrevs 2008-04-20 19:10:00 av Peter Skogsberg
Namco fortsätter porta sina Time Crisis-spel.
När det gäller arkadiga actionspel har spelare och utvecklare en sak gemensamt. Vi ser handlingen som ett nödvändigt ont. Ingen bryr sig egentligen om varför man ska panga loss (i det här fallet har det något att göra med biologiska vapen i form av skalbaggar) utan handlingen används mest som en ursäkt för att få slänga in renderade mellansekvenser. Så låt oss istället gå in på spelmekaniken…
tc4big
guncon3
Time Crisis 4
Det sägs att anledningen till de grälla färgerna på Guncon varit att de inte ska kunna misstas för riktiga vapen. Mission completed, i så fall.
Say hello to my little friend
Möt Guncon 3. En knallorange, superplastig lättviktare till pistol som sedan sist fått en böldliknande utväxt på vänster sida. Där finns en analog styrspak, och ytterligare en sitter på pistolens ”kolv”. De två analoga spakarna möjliggör äkta FPS-styrning, något helt nytt för ljuspistolgenren. Mer om det senare.
   En annan nyhet är sättet som din skärm interagerar med ljuspistolen på. Tidigare kopplades pistolen in mellan konsolen och skärmen, men numera är lösningen att fästa två IR-klämmor på respektive sida av skärmen, liknande den teknik Wii använder. Namco hävdar att det ger bättre precision. Det verkar visserligen stämma, men klämmorna är ruskigt fula och med tanke på att inte heller själva pistolen är trådlös (vilket den givetvis borde varit – det är 2008 nu Namco) får du tre sladdar hängandes ovanför din TV. Men nog gnällt. För Guncon 3 duger fint till sitt ändamål – att panga digitala bovar med.
De vanliga pappdockorna…
I arkadläget skjuter man fortfarande AI-befriade, scriptade fiendegubbar som dyker upp som pappdockor på en skjutbana. Man hamnar i en scen, skjuter ner 5-10 fiender och avancerar automatiskt vidare till nästa scen. Oftast till fots, men ibland får man sitta vid automatkarbinen i en helikopter och bara mata. Riktigt tillfredsställande med rent hjärndöd skottlossning. De få regler man behöver känna till lär man sig snabbt: man laddar om genom att ducka, röda gubbar är farligare än vita, gula gubbar lämnar ammunition efter sig, och så vidare. Man har en arsenal bestående av pistol, maskingevär, hagelbössa och granatkastare. Oftast behöver man inte tänka på ett djupare plan än att välja ett vapen som har ammunition kvar, men det ska sägas att vapnen har olika effektivitet mot olika fiendetyper.
   En liten nyhet är att man ibland hamnar i korseld, så kallade 2- eller 3-screen battles. Fienden väller in från alla håll och genom att antingen rikta pistolen utanför skärmbilden eller peta på analogspaken vrider man blicken och ska helt enkelt hindra fienden från att nå fram till sin barrikad.
   Arkadläget är uppdelat på tre banor och kan klaras av på en knapp timme. Just spellängden är ett av ljuspistolgenrens största problem. Samtidigt orkar man inte vifta med armarna hur länge som helst. Nytt för fyran är att Namco försökt lösa det problemet.
… nu även som FPS
Väljer man att spela Time Crisis 4 i Complete mission-läget istället varvas arkadscenerna med riktiga FPS-banor. Mönstret är ungefär att efter 2-3 arkadscener får du spela en FPS-bana. Den lövtunna handlingen utökas något av de fem FPS-banorna som fyller i en del luckor som arkadspelet annars lämnade. Det är en kul ny idé som gör att spelet håller fem-sex timmar längre, och det ger bra variation mellan hektisk action i arkadläget och lugnare gameplay på de luftiga FPS-banorna. Man har tillgång till samma arsenal som i arkadläget men har dessutom fått en kniv och möjligheten att kasta granater ”för hand”. En oväntad, och konstig, lösning på hälsomätaren är att Namco använt Halo-konceptet med att låta karaktären läka om han står still. Med tanke på att banorna är stora och det är lätt att hitta viloplatser blir det lite för lätt. Man kan till och med skjuta medan man läker, såvida man står still.
   Kontrollen är lite udda för den som är van vid vanliga FPS på konsol. Normen är ju att en spak styr karaktärens rörelser och den andra spaken hanterar kameran/siktet. I Time Crisis 4 är kameran och siktet istället skilda åt så att den andra spaken enbart reglerar kameran och siktet (såklart) styrs med pistolen. Det blir liksom tre axlar istället för två. Men efter en invänjning går det inte att klaga på kontrollen. Man kan hoppa, krypa, ducka, zooma och allt annat nödvändigt. Det enda jag saknar är möjligheten att springa istället för att gå. Långsamt var ordet.
134616
Dessa kryp kallas Terror Bites och är nån typ av nytt biologiskt vapen. En stor del av handlingen kretsar kring dessa små gynnare.
Daterat
Man kan däremot säga ett och annat om grafiken. Den är inte direkt dålig men det märks att arkadspelet funnits ute ett tag (sedan 2006 närmare bestämt). Vissa brister är rent löjliga såsom att en nedskjuten helikopter inte kraschar utan löses upp till ett par bländvita polygonblock och försvinner. Då hjälper det inte att försöka peka på 720p-upplösning. Spelets mellansekvenser är dock riktigt läckra och på plussidan finner vi att ljudet är härligt actionfyllt i 5.1 Dolby Surround.
134617
FPS-läget är nytt för PS3-versionen, av uppenbara skäl. Vem skulle stå 6-7 timmar vid arkadmaskinen...
Varför motarbeta multiplayer?
Hur ofta spelar man egentligen ljuspistolspel ensam i en arkadhall? Namco skjuter (!) därmed sig själva i foten genom att vägra sälja Guncon 3 separat. Vill du spela mot en kompis måste du alltså köpa två bundlar med Time Crisis 4 + Guncon 3. Himla korkat, särskilt som det ännu inte hunnit släppas några andra spel med stöd för Guncon 3. Visst, det går att använda en handkontroll, men hur kul är det? Och på grund av hur pistolen utformats var det inte ens någon idé att ha stöd för dual-wielding, det vill säga spel med en pistol i vardera handen.
Du vet vad du får
Vi som gillar ljuspistolspel är minst sagt svältfödda på spel för hemmabruk. Vi vet också precis vad vi kan förvänta oss av en uppföljare i Time Crisis-serien. Det här är en duglig actiondos men inte den revolution som Namco kanske hoppades på i och med FPS-läget.
134618
Spelets hjältar är förvirrande lika Tidus och Orlando Bloom. Varför vill Namco inte låta oss styra varsin?
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    C-Man Har testat det på min 42:a o polarns ... 2008-04-21
  • mario
    Mackan (originalet) det här borde jag fan skaffa, perfekt... 2008-04-20
    • headshot
      afroman kan tänka mig det :) vad har du för t... 2008-04-20
headshot

afroman

Skrivit för L7 ända sedan Zon-tiden. Spelar mest bärbara spel dvs DS och PSP men är också Wii-frälst och på sista tiden har PS3:n tagit mest speltid. Äkta multifanboy m a o.
795f3bc28f6957b43d735f953c02be80
Genre
Ljuspistol
Utgivare
Namco
Utvecklare
Namco
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2008-04-23
Sammanfattning
plus
  1. Mycket bra pistol som är exakt och skön att greppa
  2. Mycket längre livslängd än tidigare ljuspistolspel
minus
  1. De irriterande småkrypen, Terror Bites, som kommer i svärmar alldeles för ofta
  2. Guncon 3 säljes inte separat
  3. Ful hårdvarulösning
  4. FPS-banorna är inte riktigt polerade
7

Slutsats

Guncon 3-pistolen ligger bra i händerna och du kan inte skylla på spelets kontroll om du dör. Den relativt långa speltiden är ett viktigt plus med tanke på att bundlen med pistol och spel kostar över 800 kronor. Det nya FPS-spelläget är dugligt men det är fortfarande arkadläget som är huvudattraktion. Time Crisis 4 ger helt enkelt en hederlig dos råröj framför TV:n. Om du inte har orimligt höga förväntningar blir du inte missnöjd, men knappast överväldigad heller.
Bilder
124604
124605
124606
124607
124608
124609
592914200711211353210big
592914200711211353211big
592914200711211353222big
592914200711211353233big
592914200711211353234big
592914200711211353245big
592914200711211353256big
592914200711211353257big
592914200711211353268big
592914200711211353279big
5929142007112113532710bi
5929142007112113532811bi
5929142007112113532812bi
5929142007112113532913bi
5929142007112113533014bi
#inlineditbutton