The World Ends With You
Skrevs 2008-04-17 22:41:00 av erik
Komplicerat, djupt och nyskapande.
Spel som skiljer sig från mängden är så pass sällsynta att de brukar särbehandlas. Det är lite extra positivt att bli bjuden på något nytt och unikt och det tycker jag är värt att premieras. The World Ends With You är verkligen ett sådant spel. Det är i grunden ett actionrollspel, men har väldigt lite gemensamt med så gott som alla andra actionrollspel på marknaden.
worldend
Hamnar i ett spel
För det första utspelar det sig i nutid. I Shibuya-distriktet i Tokyo, Japan. Det är en stadsdel som framför allt är känd för sin modeshopping och det märks även i spelet. Huvudpersonen Neku är en introvert kille med väldigt lite till övers för andra människor. När spelet börjar vaknar han på gatan och minns inte någonting om vad som hänt. Plötsligt kastas han in i en alternativ dimension och tvingas slåss mot monster, kallade ”noise”, med den nyfunna partnern Shiki.
   Det visar sig att han blivit en del av ett spel styrt av ”reapers” och att det enda sättet att överleva på är att utföra uppdrag. Dessa består för det mesta av att rensa områden från noise, men det blir även en del ärenden som ska springas mellan olika personer och platser.
Inget slöspelande
Det är komplicerat i början. Både handlingen, världen och striderna. Det finns dessutom ett stort djup i så gott som alla delar och det rekommenderas verkligen att ni har gott om tid första gången ni sätter er med spelet så att ni kan lära er allt i lugn och ro. Det här är inte direkt ett spel man slöspelar i soffan medan man kollar på tv.
ME00009049672
Så här ser striderna på de båda skärmarna ut. Det är mycket att hålla koll på.
Slåss med knappar
Striderna är till exempel väldigt speciella. Neku slåss på den nedre skärmen medan hans partner tar hand om den övre. Du kan välja mellan att styra båda samtidigt eller överlåta partnern åt en AI som inte kommer vara lika effektiv som du själv. Neku styrs med pekpennan och hans attacker utförs med olika rörelser på pekskärmen. Allt görs med hjälp av olika knappar ("pins") som du kan samla på. Det finns över 300 olika och de kan ge dig förmågor som att hugga, skjuta, frammana eld eller läka dig själv. I början kan du inte ha speciellt många knappar aktiva samtidigt, men snart kommer du kunna ha en handfull och kan då verkligen variera dina attacker.
   Neku springer till den plats du pekar på skärmen och attackerna utförs med hjälp av cirkelrörelser, streck, pekningar och annat. Det går snabbt och är fullt av grafiska effekter vilket ger en intensitet som är så gott som ensam i sitt slag. Ännu mer intensivt blir det om du samtidigt styr karaktären på den övre skärmen.
Stressa inte
Där uppe gäller det att trycka in kombinationer på riktningsknapparna för att göra olika attacker. Trycker du dem rätt kommer en kombo-boll börja studsa mellan dina karaktärer och ju längre du håller studsandet igång desto mer skada ger du. Att styra två strider samtidigt när båda är så intensiva är galet hektiskt. I början kommer det kännas hopplöst stressande för en del av er, men ni kommer lära er att bemästra det efter ett tag. Ta det bara lugnt i början och lär er ett moment i taget.
   Dessutom finns det små minispel som man kan ägna sig åt mitt i striderna, men även dessa hinner man faktiskt med efter ett tag.
Låtar som klister
Presentationen är också väldigt utmärkande. Den grafiska stilen är något graffiti-inspirerad och använder sig av celshading. Allt är fullt av attityd, karaktärerna är speciella och både stilen och kläderna är uppenbart väldigt viktig. Det är till och med så att kläderna du köper i spelet har en modefaktor som ger bonus eller bestraffning i strid. Se till att inte ha på dig kläder som är ute – då ger du sämre skada(!).
   Det riktigt spännande är dock musiken. Soundtracket är specialskrivet för spelet och innehåller en slags loopglad och beat-orienterad triphop/pop. Speciellt och intressant. Låtarna sitter efter bara en halvtimme som klister i huvudet, men inte på det där schlageräckliga sättet utan ganska njutbart.
ME00009358472
Telefonmenyn med den så viktiga märkes-topplistan, kartan och i botten hittar du nivåmätaren som du själv kan justera så att du minskar i nivå eller håller dig på din maxnivå.
Belönande och frivillig monsterslakt
Man förbättrar ständigt sina karaktärer och knappar genom att slåss mot monster. Dessa hittar man genom att skanna omgivningen och är därför i stort sett frivilliga att slåss mot. Fienden släpper ibland även knappar som kan säljas eller andra användbara föremål. För att göra samlandet lite mer belönande kan man när som helst både höja svårighetsgraden och sänka sin egen nivå för att öka chansen att få tag på bra föremål. Detta leder till att det känns belönande att bara gå runt och spöa fiender.
Ingen Final Fantasy-klon
Över lag är spelet smått fantastiskt faktiskt. Det står ut från mängden, har en intressant handling, roliga strider och massor att nörda ner sig i. Men det har en del problem som plockar ner det från nian.
   För det första är det väldigt mycket text. Handlingen är förvisso ganska intressant och spännande, men den är helt dialogdriven och det finns nästan inga röster alls i spelet förutom vissa utrop. Allt berättas istället i pratbubblor och det blir mycket läsande. Ibland betydligt mer än vad jag personligen orkar med. Tålamod är ett nyckelord.
   Alla olika regler och detaljer tillsammans med utvecklarnas ständigt närvarande vilja att vara unika gör också att det ibland blir onödigt komplicerat och man måste ständigt lära sig nya saker under de första timmarnas spelande. Det här är verkligen inte ännu en Final Fantasy-kopia.
För dig med tålamod
The World Ends With You är väldigt djupt. Jag har inte ens gått in på hur mat fungerar, de viktiga relationerna med affärsinnehavarna, hur smart spelet kommunicerar med andra DS eller tankeläsningssystemet. Det finns helt enkelt massor att sätta sig in i och om du inte gillar att lära dig till synes komplicerade system så finns det en risk att du kommer reta dig en hel del på spelet. Har du däremot tålamod och vill vara med om ett av de mest intressanta rollspelen de senaste åren så är det här garanterat valuta för dina pengar.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
07a1335dfa7a7d1c30c9e7da80c6dc25
Genre
Rollspel
Utgivare
SquareEnix
Utvecklare
SquareEnix
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2008-04-17
Sammanfattning
plus
  1. Djupt
  2. Grafiken
  3. Musiken
  4. Striderna
  5. Knapp-systemet
  6. Kommunikationen med andra DS
  7. Handlingen
  8. Unikt
minus
  1. Väldigt mycket text
  2. Stundtals onödigt komplicerat
  3. Väldigt linjärt
8

Slutsats

Med sin speciella grafiska stil, helt unika soundtrack och intensiva strider är det här en mycket speciell spelupplevelse. Det kan på sina håll bli lite för komplicerat i onödan och handlingen berättas genom ändlösa textdialoger, men förutom dessa små minustecken så är det här en väldigt stark åtta. Har ni tålamod, gillar att lära er nya system och är det minsta intresserade av ett unikt rollspel som har ett djup som få andra så är det här ett givet köp.
Bilder
wond2
wond3
wond
ME00008292832
ME00008292842
ME00008292822
wonderfulworld
ME00008362812
ME00008362822
ME00008362832
ME00008362842
ME00008362852
ME00008362862
ME00008362872
ME00008362882
ME00008362892
ME00008362902
screen10large2
screen11large2
screen12large2
screen13large2
screen1large2
screen2large2
screen3large2
#inlineditbutton