5aff6229d2ae222acf98adc11080354c
Xcom Enemy Unknown
Prisjakt: Xcom Enemy Unknown 91 kr
En ny version av det strategiska X-Com-spelet med samma namn. Blandar realtidsstrategi med turordningsbaserade strider.
Utgivare2K Games
UtvecklareFiraxis
GenreStrategi
Release2012-10-12
pc PC 2012-10-12
ps3 Playstation 3 2012-10-12
xbox360 Xbox 360 2012-10-12
info
Info
news
Nyheter (13)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (21)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Xcom Enemy Unknown
Skrevs 2012-10-18 08:58:00 av Joel Andersson
Xcom Enemy Unknown blåser nytt liv i en genre alldeles för gles på titlar.
Xcom: Enemy Unknown är namnet på Firaxis (som även står bakom Civilization-serien) nyversion av UFO: Enemy Unknown från 1993. Originalet är en kultklassiker med många fans som kastat kritiska blickar på nyversionen. Nu verkar lyckligtvis de allra flesta överens om att Xcom: Enemy Unknown är något alldeles extra.
xcom_spf
Invasion från yttre rymden
Målet i Xcom står snabbt klart när du i ditt första introducerande uppdrag tvingas se merparten av dina trupper gå förlorade i striden mot en teknologiskt överlägsen ras av utomjordingar. I en nära framtid tycks en invasion vara oundviklig när allt fler UFO:n uppmärksammas och fler människor bortförs av hotfulla utomjordingar.
   Du har blivit utsedd av ett råd med representanter från jordens alla hörn att leda Xcom, en organisation bestående av de bästa soldaterna, forskarna och ingenjörerna som mänskligheten har att erbjuda för att möta hotet från rymden. Det kommer vara en tuff väg mot att avleda hotet med många svåra val, stupade soldater och länder som tvekar på att din organisation kommer klara sin uppgift.
Tur-baserad rollspelsstrategi
Det är inte det lättaste att sätta en bra stämpel på vilken sorts spel Xcom är. Säkert inspirerade det bland annat Valkyria Chronicles, som brukar benämnas vara ett strategiskt rollspel. Huvudsakligen kommer du kämpa med att utveckla din hembas och leda dina trupper på slagfältet. Det första innebär mycket mikroförvaltning med att exempelvis bedriva forskning, bygga ny utrustning, nya faciliteter och värva fler soldater.
   I kommandorummet kan du avancera tiden framåt samtidigt som satelliter skannar efter hot i luften och på marken. Vissa händelser har högre prioritet och för handlingen vidare, fast oftare får du uppdrag som i praktiken kan avböjas. Det bör dock avrådas från att tacka nej till för många förfrågningar då det riskerar att öka spänningarna bland medlemsländerna som backar upp Xcom. Värsta scenariot är att det går så långt att flera länder börjar frysa sina månatliga bidrag och därmed avsevärt försvårar dina chanser att lyckas.
   
Skoningslösa strider
När du accepterar ett uppdrag flygs din trupp över jordklotet och släpps av mycket nära hetluften. Soldaterna flyttas sedan över ett rutnät och kan under en tur agera ett par gånger vardera. Det går inte nog understryka vikten av att se till att varje soldat står skyddad och inte lämnas i det öppna när turen är över. Det går att ta betäckning vid varje ruta intill bilar, skrot, papperskorgar, väggar med mera, och markörer visar hur bra skydd en soldat får från alla håll.
   När väl fiender upptäcks tar de på samma sätt skydd bakom bråte och kommer därefter under sin tur göra vad de kan för att flankera dina soldater. Får de fri sikt är risken stor för en kritisk träff från deras avancerade strålvapen och då står sällan dina trupper pall.
   Så länge inte en soldat flyttar sig för långt ges möjligheten att agera en andra gång och då skjuta mot utomjordingarna, kasta granater, ta extra skydd eller täcka upp för andra soldater. Det finns också en andra manövrar knutna till vilken klass (sniper, assault, support och så vidare) ens soldat har. Innan ett skott avlossas anges en träffprocent som man får ta med i beräkningarna för att kanske istället säkra upp defensivt.
xcom-enemy-unknown-pc-1331629814-015
Det är hela tiden en avvägning om man ska våga chansa på att skjuta eller göra en mer defensiv manöver.
Personligt och stämningsfullt
Styrkan i Xcom ligger i de känslor som framkallas när man till exempel förlorar en soldat som till en början var en rookie med ett generiskt namn bland andra för att under ditt ledarskap ha avancerat högt i graderna. De ges inga egna historier och har inga starka personligheter till en början, utan det är något du själv skapar åt dem under spelets gång. I samma anda gläds du med forskningsteamet när de når genombrott, med kommandogruppen när dina flyg lyckas skjuta ner ett UFO och inte minst med dina soldater när de lyckats överleva ännu ett tufft uppdrag och får utmärkelser och nya förmågor.
   Hembasen ser ut som en myrfarm långt under jorden där du anar aktivitet överallt. Du kan zooma in på och besöka de olika faciliteterna, som forskningscentret, tillverkningen och barackerna. Ibland får du råd från de olika gruppledarna om olika projekt som du motvilligt kan tvingas skjuta fram i brist på resurser. Det känns helt enkelt som att allt du kan göra känns relevant och dina beslut får konsekvenser, till det bättre eller sämre.
Svårt på precis rätt sätt
Det går att starta på fyra olika svårighetsgrader där normalläget är det näst enklaste, men det ger en nog så bra utmaning, åtminstone för nybörjare. Vidare finns ett ”ironman”-läge som avaktiverar möjligheten att ladda om din sparning, och detta lär säkert många fans av originalet föredra då det ytterligare understryker vikten av bra beslut.
   Även utanför ”ironman”-läget går det i regel inte att ändra alla utfall genom att ladda om, vilket skulle ta bort mycket av poängen med Xcom. I barackerna kommer minnestavlan över stupade soldater garanterat etsas med fler namn på vägen mot mänsklighetens räddning.
   Säkert kommer många göra flera genomspelningar av kampanjen för att försöka ta ännu bättre beslut och utmana sig själva.
xcom-enemy-unknown-pc-1326136112-003
Hembasen liknar en myrfarm under jorden med flitigt arbetande forskare och ingenjörer.
Några mindre skavanker
Grafiken i Xcom är förvisso inget i hästväg men gränssnittet är funktionellt och bör vara i princip lika smidigt på konsol som till PC. Designen av karaktärerna är charmig och det går att modifiera dem en del efter eget tycke. Det mesta i omgivningarna går att förstöra, fast det är inte en lika central taktisk del som i originalet. Vidare känns minispelet (under kampanjen) när man ska skjuta ner UFO:n med sina jaktplan lite överflödigt och omotiverat.
   Röstskådespelarna gör ett bra jobb och bakgrundsmusiken är stämningsfull. Ett fåtal ljudeffekter är något konstiga, det är till exempel ett överdrivet metallklankande under dialogerna när karaktärerna rör sig minsta lilla inne i basen. På slagfältet upprepas också dialog och röster från olika soldater, men det är inget de flesta lär störa sig på.
   Det finns också ett flerspelarläge där man ges ett fixt antal poäng som spenderas på trupper och utrustning och sedan strider mot varandra. Här går det även ha med utomjordingar i sin trupp vilket ger en extra krydda, men antagligen är det kampanjen som kommer generera flest speltimmar.
Relevant för alla spelare
Det lär inte ha varit den enklaste uppgiften för utvecklingsteamet hos Firaxis att på rätt sätt förnya Xcom, men det känns som att de gjort det väldigt bra och återupplivat serien i rätt tid. Valkyria Chronicles demonstrerade att konceptet kan fungera även på konsol och i en tid när röster höjs mot ett homogeniserat spelutbud känns även denna ”återgång” som en frisk fläkt. Alla som tycker om spel borde åtminstone ge demoversionen en chans.
xcom-enemy-unknown-pc-1331629814-014
Varje soldat kan modifieras och ju mer de sedan ökar i grad desto mer förmågor får de tillgång till. Det värsta som finns är att förlora sina starkaste trupper.
Vi fick en recensionskod för spelet av Nordic Game Supply.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
5aff6229d2ae222acf98adc11080354c
Genre
Strategi
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Firaxis
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-10-12
Sammanfattning
plus
  1. Bra introduktionsuppdrag
  2. Funktionellt gränssnitt
  3. Stämningsfullt soundtrack
  4. Personlig spelupplevelse
  5. Utmanande på rätt sätt
  6. Stort omspelarvärde
minus
  1. Flygstriderna känns lite överflödiga och utan djup
  2. Flerspelarläget är sådär
  3. Inget för de som inte tål att få stryk
9

Slutsats

XCOM: Enemy Unknown är en suverän nyversion av det nästan 20 år gamla originalet som bör kännas tillräckligt autentisk för seriens gamla fans. Samtidigt har Firaxis lyckats med sin modernisering, vilket gör titeln högst relevant också för nya spelare. Kampanjen känns välbalanserad, stämningsfull och utmanande på rätt sätt i och med att alla ens beslut får klara konsekvenser. De flesta lär få ut stora mängder speltimmar och säkert får vi också senare se det på flera årsbästalistor.
Bilder
01
02
03
04
05
06
07
08
screenshot_pc_xcom_enemy_unknown2
screenshot_pc_xcom_enemy_unknown3
xcom_enemy_unkown
xcom2_945140791
xcom_lpf
screen3_large
screen1_large
screen2_large
screen4_large
screen5_large
En andra åsikt
Med en fot i det förflutna och en i samtiden klarar Xcom: Enemy Unknown balansgången mellan gammalt och nytt med bravur. Känslan av att stå på ruinens brant, mot ett okänt hot, är intakt från originalspelet. Det samma gäller upplägget där strategiska överväganden hela tiden samspelar med taktiska val på slagfältet. Samtidigt har vissa delar förenklats eller helt tagits bort, med färre detaljer som följd. Mer strömlinjeformat och med filmiska kameravinklar är spelet på så sätt absolut ett barn av sin tid, men det råder ändå aldrig något tvivel om att Firaxis kan originalet och förstår varför så många spelare älskar det. Nytillskott som det oförlåtande ironman-läget och minnesrummet för fallna hjältar är exempel på det. Just nu kan jag inte tänka mig en finare hyllning till en sann klassiker, än Xcom: Enemy Unknown.

Betyg: 9/10
/Joakim Magnå
#inlineditbutton