UtgivareEA
UtvecklareBright Light Studios
Release2011-07-21
ps3
Skrevs 2011-07-27 15:28:00 av P-A Knutsson
Den sista Harry Potter-filmen har hyllats av de flesta, men hur står det till med spelet?
Harry Potter-filmerna är för småbarn och spelen bör ingen röra med tång. Mina förutfattade meningar om den brittiske trollkarlen var inte speciellt snälla. Inför denna recension bestämde jag mig dock för att beta igenom alla filmer förutom den sista och blev positivt överraskad – filmerna var faktiskt inte alls pjåkiga. Frågan är om spelet kan överraska mig på samma sätt?
Ett filmspel utan handling
Spelversionen av Harry Potter and the Deathly Hallows Part Two (pust) tar sin start precis där den förra filmen slutade; Potter, Hermione och Ron är på jakt efter horrokruxer medan Voldemort har fått tag på Dumbledores mäktiga trollstav.
   Vad som händer därefter är dessvärre svårare att svara på. Först ska herr Potter råna ett underjordiskt bankvalv, något jag delvis förstod anledning till – fast knappast tack vare spelets mellansekvenser. I vanlig filmlicensspelsordning påminner nämligen berättandet mest om en sammanfattning av en sammanfattning som hittats på filmens Wikipedia-sida. Ett antal nyckelscener finns dock med, så de som vill undvika spoilers bör, inte helt otippat, se filmen först.
Pang på rödbetan
Även själva spelmomenten är lika oförklarliga som handlingen. Harry Potter har nämligen förvandlats till en halvdålig actionhjälte som pepprar laserstrålar på alla som kommer i hans väg – oavsett om det är ungdomar, vakter eller Death Eaters. Å andra sidan är dessa elakingar utrustade med maskingevärsliknande trollstavar, vilket tvingar Potter till att kasta sig mellan olika skydd och sköta sitt skjutande därifrån. Eftersom grafiken dessutom målas upp av Unreal-motorn påminner det hela väldigt mycket om Gears of War – eller en hemmagjord mod till Epics köttiga skjutare rättare sagt.
   Den största skillnad mellan Gears of War och Deathly Hallows, förutom graden av våld möjligtvis, är att Potters äventyr är fruktansvärt tråkigt. Istället för att ta vara på de enorma möjligheter som alla redan etablerade karaktärer, händelser och miljöer erbjuder, har utvecklarna tagit en extremt enkel väg fylld med scriptade sekvenser och en aldrig sinande ström av fiender. Större delen av speltiden går åt till att gå framåt och skjuta ihjäl alla fiender som trollar fram sig mitt framför Potter. Den som vill klura med pussel eller mysa åt stämningsfulla och igenkännbara detaljer har absolut ingenting att hämta här.
screen3_large
Här och var glimmar grafiken till, men överlag är spelet riktigt fult.
En trollstav för tredje världskriget
Till råga på allt är skjutandet både irriterande och värdelöst, av många anledningar. Potter har tillgång till en rad trollformler, exempelvis magiversioner av raketgevär, hagelgevär och maskingevär. Att byta mellan dessa attacker görs genom att trycka eller dubbeltrycka på fyrakant, cirkel och trekant – vilket fungerar fullkomligt värdelöst i småstressiga situationer.
   Inte heller blir det bättre av att spelet helt saknar någon sorts feedback när fiender eller Potter blir träffad. Att fienderna ställer sig upp raklånga och ramlar ihop som träplankor när de dör (eller ”svimmar” om vi ska vara noga) är i alla fall stor humor.
Stela höfter
Att Harry Potter, eller den karaktär som kontrolleras för stunden, dessutom vandrar runt som en höftopererad 70-åring gör det inte lättare att försöka vara offensiv. Istället är det bäst att hitta ett skydd och fegskjuta därifrån tills alla fiender är döda.
   Denna taktik fungerar däremot inte alltid. Speciellt mot slutet blir spelet fruktansvärt frustrerande eftersom det då väller in fiender från alla håll och det räcker med att de får in en handfull träffar för att Potter ska stryka med. Ironiskt nog ropar fienderna konstant ut ”Remember, the Dark Lord wants Potter alive” medan de vräker på med allt de har mot den stackars trollkarlen.
screen1_large
Strider på liv och död blir lite svåra att ta seriösa när alla springer runt och säger STUPIFY varannan sekund.
Trasigt och tråkigt
Att jag tog mig tid att se alla filmer innan jag startade recensionsspelandet var tur, för annars hade jag aldrig förstått varför Harry Potter leker Gears of War och skjuter laserstrålar mot allt och alla. Eller rättare sagt - jag förstår verkligen inte varför Deathly Hallows del två är så actioninriktat när filmerna innehåller mängder med spännande händelser, platser och karaktärer. Visst känns både karaktärer och vissa miljöer igen, men allt är tomma skal och kulisser helt utan liv.
   I övrigt finns det inte mycket mer att säga om denna soppa. Överlag är spelet egentligen halvdugligt och en sektion är till och med ganska underhållande. På grund av det extremt fantasilösa upplägget och ett antal spelförstörande problem kan jag dessvärre inte ens rekommendera detta äventyr till de största Potter-fansen. En trist men väntad avslutning på den Harry Potter-licens som EA har misshandlat i många år nu.
Vi fick spelet av EA.