67fad6e43ce6ea0c82765042ba4b642e
9mm

9mm är en actiontitel från Gameloft där du tar rollen som John "Loose" Kannon, en polis som kämpar mot det allt växande problemet med knarkimport. Effektfulla strider, hiphop-musik och multiplayer är vad som erbjuds i denna mobila titel.
UtgivareGameloft
UtvecklareGameloft
GenreAction,Shooter
iphone iPhone/iPod
ipad iPad
xperia
9mm
Skrevs 2011-07-25 09:00:00 av Andreas Eklöv
Om Michael Bay fick göra ett spel skulle det säkert kunna påminna om actionrökaren 9mm.
Gamelofts senaste spel i actiongenren heter 9mm, och som namnet antyder är det vapen och våld som står i fokus. Vad Gameloft erbjuder spelaren med 9mm är ett spel stöpt i en stil som en popcorn-actionfilm med gangstertema regisserad av Michael Bay. Ytligheter, våld och attityd behöver inte nödvändigtvis vara något negativt, så hur har Gameloft lyckats egentligen?
Svag handling
I 9mm tar du rollen som John “Loose” Kannon, den stereotypiskt hårde snuten som inte är rädd för att röra sig i lagens gråzoner om det innebär att skurkarna hamnar bakom lås och bom. I spelets början kämpar han mot en ny våg av billigt knark som plågar samhället. Boven ansvarig för denna våg av smutsigt knark är “El Diablo”, en stereotypisk latinoamerikansk skurk som lämnar moral i kölvattnet för profit. Under resans gång kommer personliga relationer kastas på ändan, vänner dö och familjer utsättas för fara. Det är en väldigt ytlig och beprövad typ av handling som inte kommer engagera allt för mycket. Dialogen är allt annat än smart och innehåller ett överflöd av svordomar som är vanligt bland manusförfattare som försöker för mycket.
Bild_1
Handlingen är tunn, drivs av dålig dialog och full av stereotyper.
Etablerad spelmekanik
Rent spelmekaniskt bygger 9mm på en numera ganska beprövad metod i actiontitlar för mobila enheter. Genom att trycka ner en tumme på skärmens vänstra del skapas en virtuell styrspak som styr dina rörelser och trycker du ner en tumme på skärmens högra del skapas en tryckpunkt som styr var du tittar. Genom att dra runt tummen tittar du runt i miljöerna. Längst ner och till höger i skärmen finns ett antal knappar, bland annat en knapp för att avfyra vapnet och en knapp för att gå in i ett slow motion-läge. Det finns även en knapp för att huka eller ställa dig upp samt en knapp för att springa. Alla dessa knappar kan flyttas runt på skärmen genom att anpassa kontrollen men tyvärr är detta ett av de största problemen med 9mm. Knappen för att avfyra vapnet är inte tillräckligt känslig vilket innebär att intensiva strider ofta kan leda till att du dör.
Omotiverande linjärt
När det kommer till upplägget är 9mm extremt linjärt så allt du behöver göra är att springa framåt, skjuta ihjäl fiender, plocka upp vapen och ammunition och repetera. Emellanåt ska du utföra enkla rörelsebaserade pussel som att trycka på knappar i rätt tid, så kallade quick time events, och rotera fingret på skärmen för att interagera med diverse objekt i miljön. Under uppdragens gång kan du belönas med utmärkelsen för särskilda bedrifter, exempelvis skjuta ett visst antal fiender eller särskilt effektfulla avrättningar. Det är inte något som motiverar till omspelningar och då 9mm är extremt linjärt är högre svårighetsgrader inte något som motiverar till att återvända till handlingen. Det ser dock bra ut och själva skjutandet är underhållande.
Effektfull presentation
Om du har spelat Gamelofts övriga 3D-titlar till mobila plattformar kommer du att känna igen grafikmotorn som används här. Det är Gamelofts egna motor som snurrar, uppdaterad för att se bättre ut naturligtvis men det är ingen massiv grafisk uppdatering som gäller. Karaktärsmodellerna är väl den största förbättringen och här kan de faktiskt uttrycka lite känslor genom animationer i ansikten. Kameranvyn har också anpassats och panorerar något när du vänder dig om eller springer vilket skapar en lite mer cineastisk känsla i presentationen. Något som Gameloft verkligen har lyckats med är musiken som består av hiphop-slingor av klassisk gangsterkaraktär. Jag fann mig själv att stundtals vara imponerad av spelet och insåg att det berodde på kombinationen av musiken och den action som utspelade sig i scenerna för tillfället.
Bild_3
Kontrollen fungerar hyggligt så länge det inte händer allt för mycket samtidigt.
Svårstyrt flerspelarläge
När du har kört igenom handlingens tolv kapitel, vilket inte tar allt för lång tid, kan du kasta dig in i flerspelarläget. Här hittar du dels ett traditionellt alla mot alla-läge men även ett polis mot skurkar-läge. Onlinedelen bygger på Gamelofts onlinesystem Gameloft Live! och du går upp i nivåer ju mer du spelar och ju större framgång du har. Tyvärr är dessa två spellägen inte särskilt intressanta och även om de flyter på bra rent tekniskt så blir problemen med kontrollen ännu större här eftersom du slåss mot människostyrda motståndare som är mer oberäkneliga. På en så liten skärm som Iphone 4 är utrustad med kan det också bli lite svårt att hinna se en motståndare snabbt nog för att hinna bråka med kontrollen för att få motståndaren i sikte. Ett flerspelarläge är ett bra sätt att förlänga livstiden för ett spel men här är både strukturen och kontrollen för dåliga för att det ska engagera i längden.
Ytlig action kort och gott
Om du är intresserad av en snygg actiontitel som osar stereotypa koncept varvat med skön gangsterhiphop och ganska unken handling är 9mm en hygglig investering. Prislappen på 49 kronor är dock några nivåer över vad jag skulle säga att spelet är värt. Om du inte förväntar dig allt för mycket av vare sig handling, kontroll eller flerspelarläget finns det dock lite underhållning att hitta här.
Vi fick spelet av Gameloft.