77165805977b1e1f1325967500e30595
Dynasty Warriors 7
Prisjakt: Dynasty Warriors 7 346 kr
Deltag i stora strider i det gamla Kina antingen själv eller i samarbetsläge online eller på delad skärm. Bland nyheterna hittas att man nu kan ha med sig djur som antingen slåss på din sida eller som användas för att rida på.
UtgivareWendros
Release2011-04-15
ps3 Playstation 3 2011-04-15
xbox360 Xbox 360 2011-04-15
Dynasty Warriors 7
Skrevs 2011-04-12 06:44:00 av Gustaf Lénberg
Dynasty Warriors är tillbaka i hopp om att rätta till misstagen gjorda i föregångaren.
När jag spelade Dynasty Warriors 3 för första gången som tonåring trodde jag aldrig att det skulle bli långtråkigt att slå ned hundratals fiender mot en bakgrund av kinesisk historia. Föga anade jag att med åldern – och fler Dynasty Warriors – skulle jag förstå att för mycket av något alltid blir tröttsamt i längden. Det första försöket på denna generations konsoler, Dynasty Warriors 6, var nästan genant opolerat och bytte in den lilla variation som fanns mot ljuseffekter och förmågan att simma. Att säga att det såg mörkt ut är en underdrift. Nu kommer ett sjunde spel och det ser faktiskt ut som att Koei lyssnat på kritiken.
DW7_puller
Fiskehistorielektion
Dynasty Warriors handlar i stort om att ta kontroll över en lagom mäktig kinesisk krigare och slå ihjäl så många gubbar av annan färg än din egen som det bara går. Det hela utspelar sig i de tre kungadömenas period från Kinas 100- och 200-tal, så det finns viss historisk grund för de många slag och händelser där din virvelvind av stål arbetar sig igenom fiendehorderna. Nytt i Dynasty Warriors 7 är det fjärde kungadömet, Jin, som nu har flera spelbara karaktärer och utökar spelets kampanjläge med ytterligare ett par decennier. Detta är den första nya faktionen sedan serien började, en trevlig överraskning.
DW7_dance
Dansanta damer var farligare än vad man kan tro i sena 100-talets Kina.
Ut med det nya, in med det gamla
Efter det ganska katastrofala första försöket att uppdatera serien för moderna konsoler har Koei bestämt sig att återvända till de äldre spelens system. Kombosystemet med lätta och tunga attacker är tillbaka och bättre än någonsin, majoriteten av karaktärerna har fått tillbaka sina klassiska vapen och designen är klart mer konservativ än i DW6. Bandesignerna är även de mer genomtänkta och har mindre tomma områden.
   Rent spelmekaniskt finns bara två nya saker: förmågan att bära med sig två olika vapen i strid och seals, upplåsbara uppgraderingar. Även om det kan vara händigt att byta mellan olika vapen finns det tyvärr sällan någon riktig anledning. Systemet betyder också att de enda riktiga skillnaderna mellan karaktärerna är deras bas- och maxattribut samt utseende. En sak som tål att nämnas är att alla kvinnliga karaktärer av någon anledning getts så lite kläder som möjligt, vilket leder till nästan skrattretande utstyrslar för vissa av damerna i ensemblen.
DW7_smash
Målet i Dynasty Warriors 7 är enkelt: banka ned allt motstånd.
Fyra kungadömen, fyra kampanjer
Det nya kampanjläget är lite annorlunda från tidigare titlar i serien. Det finns en kampanj för varje kungadöme och varje bana ger dig en viss karaktär att spela. Vid seger låses de upp i alla andra spellägen och du går automatiskt vidare till nästa bana. Det är möjligt att spela banor du redan klarat av i friläge med valfri karaktär, men det finns inte mycket motivation för detta. Kampanjerna är väl utformade med ovanligt bra mellansekvenser och små historielektioner på varje laddningsskärm som håller dig uppdaterad om vad som pågår mellan de olika slagen. Trots dessa ganska bra designval har ett fatalt misstag begåtts: kampanjerna kan inte spelas på delad skärm och är därmed endast för en spelare. Varför denna begränsning finns är helt oförståeligt då det varit ett val i kampanjläget sedan DW3 och det går att spela på delad skärm i det nya Conquest Mode.
DW7_conquest
I Conquest Mode handlar det om att lägga Kina under sina fötter en hex i taget.
Hur en man erövrade Kina
Conquest Mode är nytt för DW7 och är ett spelläge som låter dig ta över Kina ett slag i taget. Här får du fritt välja vilken karaktär du vill spela som och kan också spela med en kompis. En karta över landet ger dig tillgång till ikoner som alla representerar en bana med ett visst mål. I början är valfriheten minimal, men i takt med att du klarar av fler banor låses kringliggande banor på kartan upp och du får mer svängrum. Här och var finns städer som kan besökas för att köpa eller uppgradera vapen samt träffa på vandrande karaktärer.
   Det sistnämnda är viktigare än man skulle tro då spelarens valda karaktär kan bygga upp relationer med alla andra spelbara karaktärer i spelet. Blir du tillräckligt god vän med någon kan det hända att de hjälper till på en bana eller ger dig en belöning. Tyvärr händer det att vänner hoppar in på fiendens sida och besegrar du dem får du finna dig i att de inte gillar dig längre. En kul grej i Conquest Mode är att du kan låsa upp diverse djur som kan användas både som partners och transport; drömmen om att slåss sida vid sida med en tiger eller panda kan äntligen realiseras.
Fast i 200-talet
För allt som DW7 gör rätt så är det fortfarande väldigt mycket som är fel. Musiken är mer oinspirerad än någonsin och grafiken ser ut som den fortfarande är fast i förra generationen. Massiv pop-in, texturer som gör att ögat värker och platta ytor överallt gör att man undrar hur det är möjligt för spelet att hacka så massivt så fort det börjar bli trångt med folk. Det är nästan komiskt hur mjukt spelet flyter på när man joggar runt ensam bara för att se det hela närma sig ultrarapid när man använder en specialattack mot en grupp fiender. Dessa brister i motorn är också farliga för spelaren då vissa fiender helt enkelt är både osynliga och okroppsliga tills tillräckligt minne är tillgängligt, vilket betyder att de mer eller mindre teleporterar in omkring dig. Inget är värre än att säkra ett område och sedan bli skjuten i ryggen.
DW7_clear
Lägg märke till hur alla bilder från spelet är snarlika. Anledningen till detta är att det i princip är hela spelet.
Ett spel för vissa
För- och nackdelar vägda mot varandra så är DW7 fortfarande det bästa spelet i serien på moderna konsoler och definitivt i topp tre över hela serien sett. Detta betyder tyvärr inte mycket då de senaste bra spelen var på Playstation 2. För fans av klassiska Dynasty Warriors är detta ett självklart köp som kommer ge tiotals timmar underhållning, men de som inte tycker om repetitiva "beat 'em alls" rekommenderas hålla sig borta.
Vi fick spelet av Wendros.