nds Nintendo DS 2011-04-08
wii Wii 2011-04-08
xbox360 Xbox 360 2011-04-08
Rio
Skrevs 2011-04-18 09:24:00 av P-A Knutsson
Något så ovanligt som ett minispelsbaserat filmlicensspel som är underhållande.
Efter att ha spelat alldeles för många minispelssamlingar har jag gett upp alla förhoppningar om att denna ”genre” någonsin kommer att erbjuda långvarig och genomtänkt underhållning. Att klassa mina förväntningar på minispelssamlingen och filmlicensspektaklet Rio som låga vore därför en grov underdrift. Det var därför med stor förvåning som jag upptäckte minispel efter minispel som framkallade både glada skratt och tävlingsinstinkt.
Minispel eller minispel – det är frågan
Rio är baserat på den bioaktuella familjefilmen med samma namn, vilket vanligtvis innebär att utvecklingstiden av spelet har varit snålt tilltagen. Av den anledningen ser huvudmenyn oväntat välfylld ut. Denna meny ståtar med fem olika alternativ; berättelse, fest, lyckohjulet, kransgalan och karnevaldansen – vilket bådar gott för variation och livslängd. I alla fall i teorin. Efter att ha tagit en titt under varje alternativ framkommer det dock att det inte är någon större skillnad mellan de olika valen. Att fest-alternativet skulle bestå av minispel var inte oväntat, men att berättelsen, lyckohjulet och allt annat är uppbyggt på samma sätt är inte helt godkänt.
Med eller utan sekvenser
Självklart finns det skillnader mellan de olika alternativen. Berättelsen består av ett antal förbestämda minispel där poängen läggs ihop, och det gäller att komma etta för att låsa upp nästa ”bana”. Mellan banorna visas korta och oftast helt meningslösa sekvenser från filmen. För den som vill slippa dessa filmsekvenser och själv kunna välja minispel är det i fest-läget som tiden ska spenderas. De tre återstående alternativen kan på många sätt beskrivas som en blandning av fest- och berättelseläget, eller begränsad valfrihet om man så vill. Dessa alternativ är dock vettiga om man snabbt vill komma igång med en speciell typ av minispel.
minispel
I Rio får spelaren bland annat leka jaga med getingbo på huvudet, akta sig för farliga apor, kasta snöbollar, spela spökboll, leta efter hundar, kasta frukter på apor, åka på busstak, dansa, spela trummor med mycket mera.
Minimera mera!
Spelets inramning lämnar med andra ord en hel del att önska, fast i slutändan gör det inte så mycket. Den enkla anledningen till detta är de genomtänkta minispelen som håller ovanligt hög klass. Jag skulle till och med vilja påstå att de håller väldigt hög klass. Samtliga minispel är simpelt uppbyggda och använder i regel endast en-två knappar tillsammans med styrspaken. Simpelt men effektivt – och framförallt helt perfekt för yngre spelare.
   Trots de enkla kontrollerna har utvecklarna lyckats knåpa ihop 40 olika minispel, varav en klar majoritet faktiskt imponerar en hel del vad gäller underhållning och variation. Många av minispelen bygger på samma grund, till exempel rytm, flygning, styra ett sikte med mera, men tack vare små ändringar i vad som ska göras blir det aldrig repetitivt – så länge man spelar i små doser det vill säga.
   Mitt enda egentliga klagomål efter det inledande passet var att spelet var på engelska, men efter att ha ändrat systemspråket till svenska dyker svensk text upp. Tyvärr är alltså talet fortfarande på engelska, fast eftersom det pratas så lite är det inget större problem.
Det mesta rätt – förutom priset
Minispelssamlingar är ingen favoritgenre för mig, likaså filmlicensspel som stressas ut i samma veva som filmen. Ändå lyckas Rio underhålla stort. Oavsett om jag har spelat med jämnåriga vänner eller mina brorsbarn har alla haft riktigt kul. Självklart blir det segt i längden, men minispelssamlingar är inte gjorda för maratonpass.
   Vid sidan av språket och avsaknaden av en vettig kampanj är det egentligen bara priset som irriterar mig med Rio. Nog för att spelet är väldigt kul, men att det kostar ungefär lika mycket som en fullpristitel är enbart korkat. Efter en (oundviklig) prissänkning kan jag dock varmt rekommendera Rio till alla som vill ha lättsmält underhållning för flera spelare.
Vi fick spelet av THQ.