8a16fe7fd6a328381b5f538d9c19d80c
Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters
Prisjakt: Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters 63 kr
Golfspel med över 20 professionella golfare och 16 banor. Nytt för i år är att Masters-turneringen är med, personlig caddie, mer tv-liknande presentation och ett nytt karriärläge där vi får följa en amatörs resa mot att vinna Masters. Playstation 3-versionen har stöd för Playstation Move.
UtgivareEA
UtvecklareEA Tiburon
GenreSport
Release2011-03-31
ps3 Playstation 3 2011-03-31
wii Wii 2011-03-31
xbox360 Xbox 360 2011-03-31
Nyheter (1)
Bilder (33)
Tiger Woods PGA Tour 12: The Masters
Skrevs 2011-04-11 06:00:39 av Gustaf Lénberg
Gå från amatör till världsproffs i den femtonde titeln i serien.
Golfspel är mycket speciella. De lever och dör med god grundmekanik och har en grupp trogna fans som är väldigt petiga vad gäller kontroller, banor och utrustning. Det är en ständig balansgång mellan realism och tillgänglighet, med effekten att en vinnande formel sällan ändras. Så är fallet med Tiger Woods PGA Tour, en serie spel som varit med sedan 1998. Serien är nu uppe i spel nummer femton och frågan är hur mycket bättre denna modell är än förra årets.
tw12_420
Fore!
The Masters börjar med ett kort intro varefter spelaren sätts i Tiger Woods skor vid dennes femte Masters-turnering, ett slag framför rivalen Anthony Kim på artonde hålet. Detta är den enda introduktion spelaren får innan det är dags att börja spela, så det är lätt att gripas av panik och undra om man inte har missat något när ens caddie snabbt rabblar sig igenom spelmekaniska termer och sedan ger plats för första slaget. Tar man sig fram till den ödesmättade putten under par så är belöningen att skärmen svartnar och sedan spelar del två av introt. Med denna introduktion avklarad är det dags att börja spela på allvar, vilket som så många andra EA Sports spel betyder att man först måste skapa sin egen karaktär.
themasters1
Återskapa dig själv eller lek med inställningarna för att åstadkomma det monster du vill ha
Jag, golfspelare
Valfriheten vad gällern spelarkaraktärens utseende är enorm. Kort eller lång, smal eller bred, spinkig eller muskulös - till och med tjockleken på över- och underarmar är separata, så pumpade biceps och pinnliknande handleder är en komisk möjlighet. När du är klar med skapandet av den perfekta kroppen är det bara att fortsätta till ansiktet, kläder och utrustning. Sedan är det dags att ta sig en titt på din nya golfares förmågor och spendera lite erfarenhetspoäng inom områden som slagkraft, precision, puttande och så vidare. The Masters låter dig smart nog flytta om dina poäng så länge du inte är ute på banan, så om du ångrar dig är det ingen fara. I ännu ett briljant drag har EA gjort så att poäng kan intjänas i alla spellägen. Små mängder erfarenhetspoäng betalas ut för skickligt spel i alla former vilket betyder mer frihet för dig som spelare.
themasters2
Banorna är vackra men aningen glesa. Stort plus är kommentarspåren som presenterar varje plats.
En runda på Hawai'i
När man väl ger sig ut för att spela finns ett brett urval av banor. Hawai'i, Wales, Georgia – miljöerna är många och varierade, all med olika terräng och egenheter. De är verklighetstroget återgivna och har kommentarspår som presenterar både själva banan och varje enskilt hål. Innan du ger dig ut kan du bestämma detaljer som väder, gräslängd och till och med hur hårda flaggstängerna skall vara. Om du inte bara vill spela en runda under standardregler så finns det över ett dussin regelvarianter för upp till fyra spelare lokalt. För den som föredrar lite TV-känsla finns det en inställning som lägger till publik och kameror, vilket definitivt ger det där lilla extra. Här har The Masters verkligen lyckats.
Kropp, klubba, koncentration
Kontrollerna för själva golfandet är enkla och naturliga. Dra vänster styrspak tillbaka för att bestämma kraft, för den sedan framåt i en mjuk rörelse för att fullfölja svingen och vinkla bollens bana. De första gångerna kan det bli lite kantigt men det blir snabbt en nästan naturlig rörelse och de som känner sig säkrare med höger hand kan byta styrspak i spelinställningarna. Gillar man inte detta system så kan man istället välja det klassiska tre-trycksläget eller koppla in en Move-kontroll och bli lite mer fysisk. Det fungerar lagom bra att spela med Move, men man har långt ifrån den precision som en handkontroll erbjuder. På lägre svårighetsgrader eller med vänner blir det mer gångbart och det är onekligen en lite kul känsla att spela golf med hela kroppen. Det skall nämnas att antalet knapptryck och spakvrid som behövs för aktivera vissa funktioner kan vara lite förvirrande.
themasters4
I testläget kan du finputsa både teknik och klubbor.
Fokusera på bollen
Under varje rundas gång bygger din golfare upp sin fokus, representerad av en grön mätare i vänstra hörnet. Denna fokus kan spenderas på att få lite extra hjälp med tuffa slag och ta sig ut ur taskiga situationer. Slag kan ges extra kraft, bollens träffområde krympas, resultatet av en putt förutspås och så vidare. På den lägsta svårighetsgraden har du tillgång till oändliga mängder fokus och kan fritt använda alla förmågor när som helst. Men kliver du upp i svårighetsgraderna börjar fokusförmågorna begränsas till den punkt att de på den högsta nivån är helt avstängda. Detta är ett ganska finurligt system och fungerar riktigt bra. Det skall också nämnas att den valda svårighetsgraden påverkar antalet erfarenhetspoäng du tjänar; mer vid högre, färre vid lägre.
Han, caddie
Nytt i The Masters är din caddie, en hjälpsam typ som inte bara bär dina klubbor utan också föreslår slag och informerar dig om din nuvarande situation vid varje hål. För den som vill spela så enkelt som möjligt är det bara att välja ett av caddiens förslag och slå sitt slag, även om han ibland har något bristande omdöme vad gäller terräng. Mer än en gång föreslog han att jag skulle slå bollen precis över trädtopparna istället för längs med fairway – inte helt rekommenderat om man vill gå under par. Trots denna lätt lömska attityd så gör caddien sitt jobb och hans konstruktiva kritik och stöd hjälper mer än vad man skulle kunna tro.
themasters7
Varning: Att spela med Move-kontroll kommer få dig att se så här fånig ut.
Jakten på den gröna jackan
En annan nyhet i The Masters är spelets karriärläge, en simulation av en golfares väg från lokala amatörtävlingar till Masters-turneringen. Specifika mål måste uppnås på varje karriärnivå innan nästa låses upp och det hela fungerar riktigt bra. Det enda problemet är att svårigheten har en tendens att hoppa upp eller ner utan förvarning. I en runda kan det vara en hårsmåns skillnad mellan att vinna och förlora, medan nästa ser dig vandra av sista greenen med en åtta slags ledning. Denna berg-och-dalbana är lite irriterande, men medelnivån är fortfarande sådan att de flesta bör kunna ta sig igenom med lite ansträngning. Att vinna den legendariska gröna jackan vid Masters är en helt annan sak, men det är precis den sorts utmaning ett bra sportspel skall ha vid vägens slut. Banan Augusta National där tävlingen tar plats är återskapad in i minsta detalj och ger helt klart rätt känsla.
Bäst i världen
Online-läget är som i de flesta EA Sports-titlar expansivt. Alla spellägen från enspelarläget förutom karriären är tillgängliga online och du rankas löpande mot resten av världen. För den som inte vill sitta och vänta på sina medspelare finns en inställning som låter alla spela sina slag samtidigt, vilket hjälper hålla rundorna korta. Seger betyder erfarenhetspoäng och några steg upp på världsrankingen och klättrar du högt nog får du tillgång till specifika turneringar och andra belöningar. Det är också möjligt att delta i den dagliga utmaningen, med mål som lägst antal slag, flest eagles och så vidare på en specifik bana. För den ärelystne med mycket fritid finns här hur många speltimmar som helst.
themasters6
Kanske inte den mest adrenalinpumpande upplevelsen, men välgjort är det.
Ansluter till server...
Trots alla de positiva aspekter som låter The Masters stå huvud och axlar över konkurrenterna så lider det av samma sjukdom som andra spel från EA Sports. Spelet insisterar på att få ansluta till EA:s servrar, gör konstant reklam för DLC och har till och med en snabbknapp på flera skärmar för att köpa extra poäng, utrustning eller banor. Det är som att ha en orm vid örat som ständigt viskar om hur det skulle vara mycket lättare att köpa allt än att spela sig till det. Jag har inget emot att valet finns, men att låta det ta så här mycket plats är aningen smaklöst. Ett annat problem är de ständiga laddningsskärmarna som lägger in tio sekunders väntan efter var och varannat knapptryck.
En runda till?
Dessa svagheter påverkar däremot inte det faktum att The Masters tydligt är ett av de bästa golfspelen på marknaden och överlag ett rätt underhållande tidsfördriv. Huvudproblemet är att det inte är mycket nytt utan mer en finputsad utgåva av föregångaren. Med så mycket DLC som erbjuds känns det nästan som att spelet i princip bara är Tiger Woods PGA Tour 11 med ett expansionspaket och en caddie För den som redan äger 11 är 12 inget stort steg framåt, men låter man spelet stå på egna fötter finns det inte mycket att klaga på. Spelet är inte revolutionerande på något sätt, men det gör allt ett bra golfspel bör göra och undviker de flesta vanliga fallgroparna. För den som söker sitt första golfspel finns det antagligen ingen bättre plats att börja, men veteraner kan lugnt vänta lite till.
Vi fick spelet av EA.