Genrefighting
ps3 Playstation 3
xbox360 Xbox 360
Blazblue: Continuum Shift
Skrevs 2010-12-28 10:16:00 av Björn Pålsson
Ett måste för dig som gillar fighting.
Japanska sidoscrollande fightingspel är kanske inte den mest uppmärksammade genren i Europa, möjligen undantaget Street Fighter-serien. Blazblue tillhör snarare kategorin spel som många direkt kommer rata bara genom att kolla på omslaget. För den som vågar sig på ett köp väntar dock en riktigt underhållande fighter.

Mastig story

Blazblue: Continuum Shift följer efter händelserna i det första spelet, Blazblue: Calamity Trigger. Storyn i fightingspel är kanske inte alltid det mest centrala men här har mycket krut lagts på att bjuda spelarna på ordentligt med drama. Historien som centreras runt Ragna the Bloodedge, en rebell och en stämplad förbrytare i en värld styrd av Novus Orbis Librarium. Den senare institutionen har ensamrätten på användandet av Ars Magus, en förädlad form av magi på vetenskaplig väg. Storyn osar av japansk anime- och rollspelskultur och kommer säkert tilltala många. Dock presenteras den i form av inlästa röster och stillbilder vilket blir lite väl långdraget efter några timmar.
blazblue_Continuum_Shift_review6
Alla karaktärer har sina egna specialattacker och stilar

Välkommande och djupt

Som tur är får jag istället mitt lystmäte i själva spelandet. Blazblue bjuder på välavvägd, snygg och djup fighting som också är förvånansvärt lätt att komma in i. Alla karaktärer har en grunduppsättning av attacker med varierad kraft och några specialslag. På sedvanligt sätt bygger man sedan combos som avtar i kraft desto längre de blir. Det finns också en Heat Gauge som fylls på för att sedan kunna utnyttja mer avancerade tekniker. Som motattack går det antingen att blocka slagen vanligt eller använda sig av en barrier block som är obrytbar men tidsbunden. Ett annat effektivt sätt att ta sig an en anfallande motståndare är att använda sig av en vältajmad kontring för att effektivt gå från försvar till attack.

Tutorial av rang

Spelet bjuder på totalt 15 fighters som är otroligt välanimerade och framförallt väldigt olika. Alla har sina egna stilar och bjuder på varierade strider som ibland gränsar till röriga. Som tur är finns det en massiv tutorial som hjälper spelarna in i spelmekaniken och går igen precis allt som spelet erbjuder. Personligen älskar jag möjligheten att gå in och titta specifikt på precis det jag vill veta för att ta mitt spelande till en ny nivå. Dessutom är det ett bra sätt att ge nya spelare en möjlighet att förstå sig på det djup som faktiskt finns i spelet. Ett bra exempel är att lära sig cancels. Denna taktik bygger på att avbryta en attack för att återgå till grundposition för att undvika counters och effektivt kunna försvara sig.
blazbluecontinuumshift
Storyn utspelas som dialoger och berättande till animerade stillbilder

Smiska verkliga spelare online

Förutom ett storyläge och arkadläge finns också ett förenklat nybörjarläge för den knappmosande förstagångsspelaren. Det finns även en typ av överlevnadsläge där du på en form av karta möter mellan en och fem fighters åt gången. Du behåller all skada du tar till nästa strid men har möjligheten att rekrytera en av de motståndare du besegrat vid varje tillfälle. En kul extragrej som dock blir lite väl repetitiv i längden. Det finns massor för en ensam spelare att upptäcka men det är inte det jag fastnar för. Istället är det mot mänskligt motstånd som jag personligen tycker att ett bra fightingspel skall upplevas. För detta har Blazblue ett bra onlinestöd där du kan skapa egna lobbies, konfigurera inställningar och välja ut motståndare med bra uppkoppling. Genomtänkt och välgjort.
13968299
Striderna är otroligt välanimerade och kan till en början nästan kännas röriga

Snygga animationer imponerar

Stilen och grafiken i spelet är också riktigt bra. Den som har minsta svaghet för animerade karaktärer kommer garanterat hänföras och även om det är lite väl stereotypt på sina ställen är 2D-animationerna otroligt välgjorda. Scenerierna är uppbyggda av kombinationer av 2D och 3D grafik och ger en bra känsla till spelet även om du kommer ha fullt upp att kontrollera din karaktär så snart matchen startat.

Tung historia uppvägs av lättåtkomlig fighting

Blazblue: Continuum Shift är ett riktigt bra spel, framförallt för de som gillar att spela online. Storyn är lite väl mastig och stundtals förvirrande för att verkligen hänföra och berättas på ett sätt som snart blir stelt. Det uppvägs dock av att spelet tar väl hand om nya spelare och om de som verkligen vill ta spelet till en annan nivå istället för att bara hamra på handkontrollen. För de som gillar fighting är Blazblue ett måste.
Vi fick ett exemplar av spelet från Wendros.