ps3
Nyheter (1)
Bilder (1)
Tomb Raider Trilogy
Skrevs 2011-04-15 21:47:31 av Magnus Enarsson
Har Tomb Raider åldrats med värdighet?
För femton år sedan gjorde Lara Croft sitt första framträdande i spelvärlden. Sedan dess har det släppts hela sju uppföljare där serien har inspirerat moderna klassiker som Naughty Dogs hyllade Uncharted-serie. En nystart av Tomb Raider kommer ske under 2011 med en både mörkare och mer mogen framtoning, vilket känns bra efter den stereotypiska gestaltningen som ändå omsvept karaktären Lara Croft under alla år. Men än är vi inte riktigt där, för nu släpps spelsamlingen Tomb Raider Trilogy som ska påminna oss om det förflutna en sista gång.
420
Gamla skatter och ruiner
Det går inte att förneka att Laras äventyr har lagt grunden för hur pusselfyllda skattjakter ska gå till. Det är något speciellt med storskaliga dödsmaskiner i gamla ruiner, ett ämne som har lockat sedan barnsben då jag för första gången lade ögonen på Indiana Jones och hans jakt efter den heliga förbundsarken. När man väl varit där och nosat på magin kan man inget annat göra än att drömma vidare och börja leta efter nästa upplevelse som skulle kunna nå upp till ungefär samma nivåer. Lyckligtvis går det fortfarande att hitta en fingertoppskänsla av stämning och atmosfär i de tre äventyren Tomb Raider: Anniversary, Tomb Radier: Legend och Tomb Raider: Underworld som ingår i HD-samlingen till Playstation 3.
Grafiska skillnader
Tomb Raider: Anniversary är en remake av det första spelet (1996) och släpptes redan 2007 till många olika format. Äventyret fick en ordentlig ansiktslyftning då utvecklarna bytte ut grafikmotorn och ersatte den med 2006 års Tomb Raider: Legends. Trots detta så har grafiken i Anniversary inte åldrats med värdighet. Det är ingen katastrof, men det syns att det är från Playstation 2-eran. Det grafiska är något bättre i uppföljaren Legends, men även här råkar man ibland ut för riktigt lågupplösta texturer och grovhuggen grafik. Det är inte förrän man startar Tomb Raider: Underworld, det första spelet i serien som lanserades på den nuvarande generationen konsoler, som man börjar känna sig någorlunda hemma rent tekniskt.
Förenklade strider
Något annat som blir plågsamt uppenbart är den förlegade kontrollen då det gäller eldstrider. Efter precisionsskjutande i Uncharted känns Tomb Raider uråldrigt då ett autosikte ser till att du bara behöver hålla inne avtryckaren på pistolerna samtidigt som du hamrar på hoppknappen för att klara biffen oskadd. Det är bekvämt, men tråkigt. Som tur är handlar Tomb Raider inte så mycket om häftiga eldstrider utan koncentrerar sig mer på utforskande av miljöer, pussel och plattformshoppande, ett område som spelserien fortfarande levererar bra moment inom.
_TheTombRaiderTrilogyPS3_1
Tomb Raider: Underworld håller fortfarande grafiskt medan de två tidigare spelen har svårt att hävda sig i jämförelse.
Bråkig kamera
Som i många andra spel i tredje person är kameran inte din bästa vän. Den går ofta att justera manuellt med den högra analoga spaken på kontrollen, men vissa gånger låser den sig fast på de mest ologiska vis och skymmer sikten över det som faktiskt händer och sker runt omkring karaktären.
   Spelen innehåller också en del ”quick time events” som i sig inte är fel, men ibland finns det inte tid att reagera och man måste dö minst en gång för att inse hur och vad man ska göra. När man dör möts man dessutom av en alltför lång laddningsskärm, vilket blir irriterande i längden och gör dessa moment mer frustrerande än de borde vara.
Har fortfarande en del kvalitéer
På det stora hela är det en bra samling trots att det finns en hel del skavanker då det gäller förlegad speldesign. Bortser man från detta och även det faktum att striderna förblir mindre roliga transportsträckor, finns det ändå en grund av utforskande och pussel som fortfarande är riktigt roliga. Konverteringen av Anniversary hade dock gärna fått varit bättre då den under vissa tillfällen tappar i bilduppdatering, men som helhet levererar spelen små stämningsfulla berättelser som fungerar än idag.
Vi fick spelet av Ubisoft.