GenreLjuspistol
Release2010-10-27
ps3
The Shoot
Skrevs 2010-10-23 00:00:00 av P-A Knutsson
Kan det vara kul att skjuta träplankor?
Vid sidan av Sports Champions var det Sonys enkla ljuspistolspel The Shoot som underhöll mig mest av de Move-demos som följde med rörelsekontrollen. Jag var däremot skeptisk till hur spelet skulle stå sig som en skivbaserad titel eftersom hela konceptet skrek nedladdningsbart. En känsla som inte riktigt vill ge sig när jag nu skjuter mig igenom det kompletta spelet.
En hjälte på låtsas
I The Shoot intar spelaren rollen som en snabbskjutande filmhjälte som ska överleva attacker från alltifrån mafiosos till zombies. Med Move-kontrollen i näven gäller det att snabbt och precist skjuta ner alla de fiender som dyker upp på skärmen, samtidigt som man undviker att peppra hål i de civilister som dumt nog hoppar upp framför pistolmynningen.
   Det är dock inga mänskliga mål som ska prickas. Istället är det rekvisitaliknande träffigurer – det är ju en filminspelning det handlar om. Just filminspelningskänslan används flitigt i spelets inramning och överallt ses detaljer som visar att allt enbart är kulisser. Detta skapar en häftig och lite unik stil som jag gillar skarpt. Överlag imponerar oväntat nog det yttre stort, främst tack vare designen – men även det tekniska glimmar till ibland.
Snurra, sikta, skjut
Själva spelandet går inte helt otippat ut på att sikta på skärmen och trycka på triggern för att skjuta. Ibland kommer det även ett par sekvenser där man ska hålla kontrollen mot sin höft och göra en ”quick draw” för att döda en miniboss på ett lite häftigare sätt.
   I övrigt finns det tre specialattacker som låses upp när man har träffat tillräckligt många fiender i rad. Först ut är en piruett som segar ner spelet i slowmotion, därefter fås en markattack som dödar alla fiender på skärmen och slutligen byts ens enkla pistol ut mot ett maskingevär under några sekunder. Enkla men effektiva bonusar, som dock har en del problem.
theshootps3screens
Eftersom spelaren straffas så hårt för missar vågar man skjuta på de gömda pusselbitarna som låser upp fem olika minispel.
Problemen hopar sig
Det är framförallt de slowmotion-framkallande piruetterna som strular. I demot fungerade denna finess perfekt, men i det fullständiga spelet har jag enorma problem med att få den rörelsen att registreras ordentligt. Dessutom är det ruskigt korkat att tvingas snurra runt ett varv i hektiska situationer eftersom det gör att man dels blir desorienterad och missar många fiender, samt att man kan bli träffad av diverse attacker medan man spinner runt som ett fån.
   Nästa rörelserelaterade problem är de gånger man ska ducka genom att dra kontrollen åt sidan eller nedåt. Själva rörelsen fungerar för det mesta, men det är svårt att veta om man ska ducka höger eller vänster för att undvika projektilerna som far mot skärmen. Dessutom blir det en liten dödtid varje gång man duckar, vilket innebär att man inte hinner skjuta mot fiendekartongerna – och därmed tappar poäng.
Poängjakt från början till slut
Det är dock just detta poängsamlande som är The Shoots absolut största nackdel. För att låsa upp en ny bana måste nämligen en hel del poäng samlas ihop i en och samma omgång, vilket innebär att alla fyra scener som varje film är uppdelad i måste gå väldigt bra. På de två första banorna är detta inget jätteproblem, men sedan blir det oväntat svårt.
   Poängsystemet fungerar ungefär som i Guitar Hero, där varje miss innebär att en multiplikator rasar nedåt istället för att krypa uppåt. Med andra ord ger tre träffar med en miss mellan varje träff 300 poäng, medan tre träffar utan missar ger 600 poäng. Det låter kanske inte mycket, men när man är uppe på 53 träffar i rad blir en miss extremt kostsam – och trots att man skjuter på träplankor står de sällan helt stilla.
screen6_large2
Det finns inget stöd för flera spelare i kampanjen, men avklarade nivåer blir tillgängliga i ett High Score-läge där två personer kan skjuta samtidigt.
Inte bara dåliga poäng
Själva konceptet med att kedja ihop träffar för högsta poäng tycker jag är riktigt kul och smart, inte minst för poängjagande både online eller mot en kompis som spelar samtidigt. Men att basera nivåupplåsandet på så höga poängkrav är i min mening ruskigt korkat. Visst gör det att spelet håller längre och bjuder på en trevlig utmaning, men det leder även till att yngre spelare inte kommer att kunna låsa upp de senare nivåerna. Detta är riktigt trist eftersom The Shoot passar den målgruppen alldeles utmärkt i övrigt.
Når inte riktigt ända fram
Trots en mängd svordomar under mina pass med The Shoot gillar jag spelet riktigt mycket. Däremot går det inte att förneka att paketet är lite väl tunt, vilket tillsammans med den småstrulande kontrollen drar ner intrycket en del. Titeln hade passat perfekt på PSN, men att släppa det på skiva – njae. Tack vare den lyckade inramningen är The Shoot ändå väl värt en titt för fans av genren, men efter en prissänkning eller två bör även andra Move-ägare plocka upp detta underhållande men ack så innehållsfattiga skjutspel.