resimercs
Resident Evil: The Mercenaries 3D
Prisjakt: Resident Evil: The Mercenaries 3D 100 kr
Actionspel som hämtar miljöer och scenarion från Merenaries-uppdragen i Resident Evil 4 och 5 och ger spelarna i uppgift att ha ihjäl så många fiender som möjligt på en begränsad tid. Det kommer även finnas samarbetslägen online.
UtgivareCapcom
UtvecklareCapcom
GenreAction
Release2011-07-01
n3ds
info
Info
news
Nyheter (4)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (8)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Resident Evil The Mercenaries 3D
Skrevs 2011-07-25 09:07:00 av P-A Knutsson
Ett bonusspel blir fullprisspel
För vana Resident Evil-spelare är Mercenaries ett välkänt bonusläge som har tagit stora kliv framåt under seriens gång. Tydligen har stegen varit så stora att Capcom anser att denna sidosyssla nu är värd ett helt eget spel. Frågan är om så verkligen är fallet?
Skjuta först, tänka… i ett annat spel
Välj karaktär, bana och börja skjuta zombies (eller vad de nu ska föreställa). Svårare än så blir det inte i denna arkadliknande poängjakt. Är du tillräckligt bra låses ett par nya karaktärer och egenskapsförbättringar upp, samt fler banor så klart. Eller uppdrag rättare sagt; det enda Resident Evil: The Mercenaries går ut på är att skjuta ihjäl alla eller så många fiender som möjligt. Det finns inga pussel eller handling, bara poängsamlande på tid.
   Detta var ingen nyhet för mig, så någon besvikelse över upplägget var det aldrig tal om. Besvikelsen kom istället från den obefintliga uppdragsvariationen och bandesignen. Banorna är trånga och bjuder sällan på interaktiva detaljer i omgivningen som kan användas för att slå ut zombies. Exploderande tunnor i all ära, men med tanke på upplägget borde det finnas fler möjligheter att skjuta zombies med finess. Lyckligtvis är de olika vapnen både varierade och roliga att använda, men det hindrar dessvärre inte spelet från att bli tradigt alldeles för snabbt – i alla fall för personer som inte är frälsta i poängtavlor.
Underhållande men begränsad co-op
För de som har en kompis att spela med erbjuder dock spelets co-op-läge stor underhållning. Att samarbeta fungerar både över wifi och online, men eftersom det inte finns någon röstchatt är det klart roligare att sitta bredvid varandra.
   Uppdragen som står på schemat är desamma som i enspelarlägt, men med en kompanjon vid sid sida är det möjligt att nå betydligt längre och möta riktigt svårt motstånd. Att panikartat stå och ladda om sitt vapen precis som en fiende ska sätta in nådastöten blir istället en fantastisk upplevelse när ens co-op-parter lyckas skjuta ner fienden i sista sekunden.
   Tyvärr lider även co-op-läget stort av bristen på innehåll. En annan korkad lösning är att poängen alltid blir noll om någon skulle dö, något som är mycket lätt hänt ju längre man kommer.
screen4_large
Det går att låsa upp och utrusta karaktärerna med olika fördelar, exempelvis bättre pistolanvändning, snabbare återupphämtning och möjligheten att göra mer skada när ens hälsa är låg.
Snygga närgångna fulingar
Vid sidan av co-op-läget finns det mer att imponeras över i denna bärbara zombieslaktare, framför allt vad gäller det grafiska. Capcom har till skillnad från andra utvecklare lyckats pressa fram riktigt imponerade grafik ur Nintendos 3D-maskin. Karaktärerna ser snäppet vassare ut än Resident Evil-fyrans skapelser och den skarpa och tydliga bilden gör det lätt att se detaljer. Att fienderna på avstånd ser ut som något Gameboy Color målat upp kan därför förlåtas.
   Miljöerna ser också bra ut, även om det inte finns något som utmärker sig extra positivt. Däremot är djupeffekten ovanligt nog riktigt häftig. Jag blir lätt trött på 3D-effekten på 3DS, men i The Mercenaries hade jag den hela tiden på max. I vanlig ordning gör däremot effekten inte spelet bättre på något sätt.
Smidiga kylsåpskontroller
Även kontrollen fungerar relativt smidigt, för att vara Resident Evil det vill säga. Karaktärernas rörelser är baserade på de två senaste spelen men när det ska skjutas flyttas kameran till en förstapersonsvy. Att byta vapen med den nedre skärmen är dessutom riktigt smidigt och gör det lättare att hålla sig kylig i kniviga situationer.
   Det går inte att gå och skjuta samtidigt och när fiender kommer tätt inpå känns karaktärerna lika röliga som ett kylskåp, fast av någon underlig anledning stör jag mig aldrig på det. Kanske för att det alltid har varit en del av Resident Evil-spelen?
screen5_large
De olika vapnen bjuder på stor variation.
Kortvarig underhållning för pengarna
Jag erkänner gärna att jag hade kul under mina pass med The Mercenaries, men när det korta Revelations-demo som ligger på kassetten bjuder på fler minnesvärda ögonblick än huvudattraktionen är det uppenbart att något är väldigt, väldigt fel. Resident Evil: The Mercenaries blir helt enkelt aldrig något annat än ett kul bonusspel. Efter en prissänkning eller två lär det dock underhålla de största fansen. Alla andra bör vänta på det mer fullfjädrade Resident Evil-spelet Revelations som dyker upp på 3DS nästa år. En väntan som ser ut att sluta i något riktigt gott.
Vi fick spelet av Bergsala
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
resimercs
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2011-07-01
Sammanfattning
plus
  1. Läcker grafik och 3D-effekt
  2. Roliga och varierade vapen
  3. Co-op via wifi eller online
  4. Systemet med fördelar ger lite taktiskt djup
minus
  1. Kort och repetitivt
  2. Korkade fiender
  3. Allt har setts förr
  4. Inga ledartavlor online
  5. Känns inte som ett komplett spel
6

Slutsats

Resident Evil: The Mercenaries är ett renodlat poängsamlarspel där välkända Resident Evil-monster ska skjutas ner tills tiden tagit slut. Det är med andra ord inte tal om någon som helst handling eller pussellösande, bara skjutande. Lyckligtvis är vapnen varierade och roliga att använda, vilket tillsammans med fin grafik, bra kontroll och co-op-läget leder till en underhållande men kortvarig och begränsad upplevelse.
Bilder
mine6003600000_set_bmp_jpgcopy
castle1001200000_set_bmp_jpgcopy
meet3000000000_set_bmp_jpgcopy
meet4000300000_set_bmp_jpgcopy
meet9005500000_set_bmp_jpgcopy
screen2_large
screen3_large
#inlineditbutton