13bf7736a8857075f01d51728f27985d
Dragon Age 2
Prisjakt: Dragon Age 2 99 kr
Rollspel med realtidsstrider, en vuxen handling, moraliska beslut och dialogval. Uppföljare till Dragon Age Origins.
UtgivareEA
UtvecklareBioware
GenreRollspel
Release2011-03-10
xbox360 Xbox 360 2011-03-10
pc PC 2011-03-10
ps3 Playstation 3 2011-03-10
info
Info
news
Nyheter (28)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (29)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Dragon Age 2
Skrevs 2011-03-08 17:57:00 av Erik Hansson
Har Biowares förenklingar gått för långt eller håller spelet samma klass som ettan?
Bioware har varit tydliga med att Dragon Age 2 ska försöka locka en bredare publik än föregångaren. Deras största utmaning verkade på förhand bli att samtidigt behålla alla de fans som gillade ettans djup. Resultatet är en något blandad kompott, men över lag får Bioware väl godkänt.
da2_420_2358485916
Ond blir rik
Handlingen inleds när du flyr från din hemby för att komma undan invasionen av de onda darkspawn, när ännu en "blight" väller in över Ferelden. Du kommer tillsammans med din mor och bror (eller syster om du väljer att spela som tjuv eller krigare) till fristaden Kirkwall utan ett öre på fickan. Här börjar det intressanta. Det är hårda tider och för att ha en chans att förbättra din situation måste du tjäna ihop pengar genom att utföra uppdrag åt alla möjliga personer i staden.
   Den i rollspel så inarbetade logiken att onda personer lättare tjänar pengar än godhjärtade gäller även här och ett tips är att inte köpa för mycket utrustning i början för att ha råd att komma vidare i handlingen.
Avverka uppdrag på löpande band
Tempot är ganska högt. När du fått ett uppdrag kan du markera det som aktivt, lämna ditt nuvarande område, välja platsen för uppdraget och omedelbart komma fram i närheten av nästa hållplats i uppdraget. På det här sättet minimeras transportsträckorna och det går att avverka uppdrag i högt tempo. Å andra sidan är det inledningsvis få uppdrag som känns långa och invecklade och som hinner engagera mig riktigt ordentligt. Det förbättras dock senare i spelet med de längre uppdragsserierna.
Följ dina följeslagare
Dina följeslagare är en väldigt viktig del av äventyret. De har alla unika förmågor och jag rekommenderar varmt att ni utför deras uppdrag för att lära känna dem bättre. För min del gick de från något ytliga och schablonmässiga till att bli riktigt intressanta ju mer jag lärde känna dem. Alla har sin bakgrund och du behöver inte uppskatta deras åsikter för att de ska bli en intressant del av handlingen.
   Varje gång du ger dig ut på äventyr får du sätta ihop din grupp med tre medhjälpare. Att kombinera rätt mellan krigare, magiker och tjuvar är en viktig del i att bemästra spelet, men också en anpassning som gör spelupplevelsen lite personlig.
dragonageiixbox3601292577882032
Dina följeslagare blir mer levande och intressanta om du gör deras uppdrag. De måste dock inte uppskatta hur du agerar i uppdragen.
Förenklingarna
Med facit i skivläsaren så kan jag konstatera att en viss oro för Biowares förenklingar var befogad. En av de märkligaste förenklingarna är att alla medhjälpare till Hawke nu har fasta rustningar som inte kan bytas. Det enda du kan göra är att förse dem med magiska runor, ge dem olika bälten, ringar och halsband, samt byta vapen. Det är en förenkling, men den gör det lite enklare att hålla reda på föremålen och stör mig inte.
   En annan förenkling är att du nu hittar en massa skräp under dina äventyr. Dessa har inget som helst värde utan ska bara säljas när du kommer till en köpman. Det känns som ett slöseri att inte ha någon användning för dem.
   En tredje förenkling är i dialogerna där man nu får reda på via en symbol om ens repliker är goda, flörtiga, onda eller skämtsamma. Men Hawke säger inte alltid vad jag tror att han ska säga vilket kan vara väldigt irriterande. Efter att ha testat att ladda sparfiler och testa olika dialogval så verkar det dock inte som att ens repliker gör så stor skillnad egentligen.
Val istället för gåvor
I de flesta konversationer dyker det upp olika val åt dig. Du kan välja att tacka ja eller nej till uppdrag eller välja om du ska lita på en person eller inte. Beroende på dessa val blir dina följeslagare mer positivt eller negativt inställda till dig eller så påverkas de inte alls. Du kan se på en tydlig mätare hur mycket de tycker om dig och det påverkar dels om du kan inleda en kärleksrelation med personen, men också specialattacker som låses upp om du har en tillräckligt stark relation. Vi slipper alltså det lite väl billiga gåvosystemet från ettan.
Snabba, begränsade strider
Striderna är nu i realtid. Du trycker på A för en vanlig attack och utför specialattacker eller magier med andra knappkombinationer. Det ger även här ett större tempo och jag gillar det. Framför allt i kombination med att du när som helst kan pausa striderna och detaljstyra din grupp. Så länge du inte spelar på den överdrivet enkla svårighetsgraden "casual" kan du ibland behöva se till att alla uppför sig så intelligent som möjligt. Att klara en svår strid genom smart detaljkontroll är en skön känsla. Du kan också behöva förstå hur man utför klasskombinationerna för att göra så mycket skada som möjligt.
   I slutet av spelet när man har fler specialförmågor än man kan hålla reda på blir det dock lite tydligt att stridssystemet är något klumpigt. Det går bara att ha sex förmågor någorlunda snabbåtkomligt och det blir lite begränsat.
dragonageiixbox3601294937915033
Ett sätt att göra det lite enklare att hantera stora strider är att pausa spelet och detaljstyra vilka attacker alla dina medhjälpare ska använda.
Återanvända miljöer i nya tider
Handlingen börjar lite segt, men växer sig sedan minst lika moraliskt intressant och knepig som i ettan. I stora ordalag går den ut på att du ska växa dig mäktig. Från flykting utan hem till en mäktig man i kungariket. Du ställs inför svåra val mellan vänner och politiska fraktioner och i många fall finns det inget rätt val. Jag tänker inte avslöja något om handlingen, men den växer under spelets gång.
   Bioware har använt ett ganska enkelt sätt att utvidga spelet. Genom att låta det utspela sig under flera år, men på samma plats så är det mycket återanvändning av samma gator, samma hus och samma grottsystem. Ibland har det skett vissa förändringar, men spelvärlden är betydligt mindre än i ettan. Det blir lite irriterande mycket begagnade miljöer ibland och det ger en billig känsla, men jag stör mig inte så mycket på det.
Bra syn på kärlek och sex
Rent grafiskt är det lite snyggare och framför allt mindre buggigt än föregångaren, men det är fortfarande inte speciellt snyggt. Många texturer är alldeles för platta, detaljnivån är över lag lite för svag och motorn verkar inte kunna visa så många fiender samtidigt.
   En oro som däremot var obefogad var den utlovade sexigheten, som lätt hade kunnat gå till överdrift. Det gör den inte. Snarare tvärtom. Dragon Age 2 har en vettig syn på både kärlek och sex. Oavsett kön.
Svårt att slita mig
Det går kanske att springa igenom spelet på 20-25 timmar om du anstränger dig, men Dragon Age 2 är ett spel som ska avnjutas i lugn och ro och de flesta kommer nog spendera 35-45 timmar med det. Spara ofta och utforska alla uppdrag och världen runt omkring dig. Det lönar sig och förhöjer upplevelsen.
   Jag kan inte påstå att det är bättre än ettan, men det är ett väldigt välgjort och engagerande rollspel med intressanta karaktärer och uppgifter som jag har väldigt svårt att slita mig från.
Vi fick spelet av EA.
19 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
13bf7736a8857075f01d51728f27985d
Genre
Rollspel
Utgivare
EA
Utvecklare
Bioware
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-03-10
Sammanfattning
plus
  1. Handlingen
  2. Karaktärerna
  3. De moraliska besluten
  4. Inga transportsträckor
  5. Lätt att hitta
  6. Högt tempo
minus
  1. Stor återupprepning av miljöer
  2. Något virriga utrustningsmenyer
  3. Inte alltid så logiska dialogval
  4. Lite märkligt förenklat utrustningssystem
9

Slutsats

Jämfört med ettan ett något förenklat rollspel i en spelvärld som krympts betänkligt. Men serien behåller sin status som en av genrens starkaste historieberättare med intressanta karaktärer och en engagerande värld. Det är inte många spel som jag blir så här absorberad av. Dragon Age 2 når inte riktigt upp till föregångarens nivå för min del, men det är väldigt nära.
Bilder
dragonageiipc013
dragonageiipc014
dragonageiipc015
dragonageiipc023
dragonageiipc022
da2_420
da200
dragonageiixbox360014
dragonageiixbox360022
dragonageiixbox360028
dragonageiixbox360022
da2_200
dragon-age-ii-legacy-pc-1310075162-004_563413462
#inlineditbutton