6bff581b110eb6377234309bb2b6af83
Ni No Kuni Wrath of the White Witch
Prisjakt: Ni No Kuni Wrath of the White Witch 189 kr
Japanska spelutvecklarna Level 5 får hjälp med animationerna av filmskaparna Studio Ghibli. Spelet handlar om en huvudperson med en magisk bok som kan användas för att bekämpa ondska och skapa elixir och besvärjelser.
UtgivareNamco Bandai
UtvecklareLevel 5 / Studio Ghibli
Genrerollspel
Release2013-02-01
ps3
info
Info
news
Nyheter (14)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (16)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Ni No Kuni Wrath of the White Witch
Skrevs 2013-01-17 16:05:00 av Magnus Enarsson
Level 5 och Studio Ghibli slår ihop sina påsar. Vad blir summan?
När Level 5 och Studion Ghibli utannonserade att de skulle göra ett spel tillsammans var det nog fler än oss på Level 7 som drog efter andan. Med tanke på Ghiblis grafiska stil och prisbelönta filmer sköts förväntningarna raskt i höjden. Den stor frågan har länge varit om man verkligen skulle lyckas göra ett bra spel som inte bara var ett tomt skal med vacker yta. Med minnen från den fantasilösa berättelsen i White Knight Chronicles fanns det anledning att vara orolig, men efter tiotals timmar i Ni No Kunis värld kan jag med lättnad konstatera att oron var obefogad.
420
En mänsklig hjälte
Oliver är en ung pojke som bor i den idylliska småstaden Motorville under det stiliga 50-talet. Hans lättsamma vardag byts dock snart ut mot en mardröm då hans mamma dör i en olycka som han själv har varit med och orsakat. Med stor skuld i hjärtat flyr han till en parallell fantasivärld med gosedjuret Drippy, som plötsligt väckts till liv och visar sig vara en fe. Med sin nyfunna magiska kraft inser han att det finns ett utstakat öde framför honom - att rädda världen från den onda magikern Shadar som stjäl delar av befolkningens hjärtan. Samtidigt berättar Drippy att det finns en chans att Oliver kan rädda sin mor från döden genom att hitta hennes själsfrände i den parallella världen.
Engagerande karaktärer
Även om premisserna inte är speciellt nyskapande är Oliver som karaktär väldigt enkel att sympatisera med. Det känns otroligt skönt och uppfriskande att inte behöva spela den brutala krigaren eller bondpojken som hittar det magiska svärdet. Hans mål känns genuint och lätt att relatera till eftersom de bottnar i något mänskligt och utan hoppet och tron om att kunna återuppväcka sin mamma hade han inte antagit uppdraget att rädda världen överhuvudtaget. Därför känns det traditionella upplägget kring en allsmäktig profetia ändå bra för en gång skull. Undertexten som vid flera tillfällen får oss att ana att Oliver kanske hittar på alltihop, förstärker också känslan av dramatik på ett fint sätt.
   Det går heller inte sticka under stolen med att den färgsprakande och ögonpoppande grafiken tillför en hel del åt upplevelsen. Skillnaden mellan grafiken och Studio Ghiblis handritade animationer är inte stor och man får vara med och leva och andas i deras värld. I slutändan måste man dock konstatera att berättelsen i Ni No Kuni inte lyckas nå samma sofistikerade nivå som Studio Ghiblis animerade filmer ofta har. Det finns partier som till och med känns rätt mediokert skrivna, men som helhet har man lyckats och kommer en bra bit på vägen, speciellt i spelsammanhang.
ni-no-kuni
I städerna finns det bland annat affärer där man kan köpa utrustning och så klart värdshus att sova på.
Samla på slagskämpar
Rent spelmekaniskt kan man enklast beskriva upplevelsen som en blandning mellan Tales-spelen och Pokemon. Man springer fritt runt på en karta där fiender strövar omkring och som oftast kan undvikas om man så önskar. Under själva striderna växlar du mellan Oliver själv och olika varelser som du samlat på dig under resans gång. Dessa figurer kallas “Familiars” och kan utrustas med vapen och rustningar samt uppgraderas ytterligare genom att mata dem med godsaker. Varelserna är också bra på olika områden så som närstrid, magi, försvar och liknande, vilket skapar utrymme för strategiska beslut över vem du ska använda i olika situationer.
Luddiga förklaringar
Striderna sker i realtid på en stor öppen yta där det handlar lika mycket om att positionera sig rätt som att välja när man ska attackera via menyerna. Även om systemet är kul och fungerar bra känns vissa saker ändå lite luddiga. Hur man lyckas avbryta en motståndares attack till exempel är antingen riktigt dåligt förklarat eller helt enkelt så omöjligt svårt att man slutar att försöka. Stridssystemet fungerar dock bra utan detta och det är inga problem att ta sig igenom de svårare striderna, men när man av misstag lyckas avbryta en motståndares attack blir man ständigt påmind om att man kanske inte bemästrar systemet till fullo, vilket är frustrerande.
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-026
Detta är förmodligen den snyggaste världskartan vi sett i ett rollspel.
Sidouppdrag med bra bete
Förutom huvuduppdragen finns det en hel del att göra i Ni No Kuni. Varje stad erbjuder sidouppdrag som ofta handlar om att hämta, hitta eller besegra saker. När du lyckas utföra ett uppdrag belönas du med stämplar beroende på hur svår uppgiften var och när du slutligen lyckas fylla ett kort med 10 stycken, belönas Oliver med riktigt fördelaktiga funktioner eller bonusar. Tack vare detta system känns de annars rätt tröttsamma och repetitiva sidouppdragen riktigt meningsfulla.
   För den som bara bryr sig om berättelsen finns det inget som hindrar dig från att bara forcera dig fram på den punkten. Det blir en riktig utmaning, men man tvingas inte att lägga timmar på att bara höja Oliver och hans familiars nivåer för att komma vidare. Om man räknar bort sidouppdragen är det också ett riktigt långt äventyr som väntar, vilket helt klart är ett plus.
   För den som gillar att tillverka saker finns det även ett system för detta. Genom att antingen använda recept eller testa sig fram kan man göra egna läkande drycker, svärd och rustningar. Allt som krävs är rätt resurser som man antingen kan köpa i städerna eller hitta ute på världskartan.
namcobandai_Screenshots_40933img0019-copy
Striderna sker i realtid, men det finns fortfarande menyer där man väljer vad karaktärerna ska göra.
Bra men inte revolutionerande
På det stora hela känns Ni No Kuni som ett klassiskt rollspel som gör saker och ting rätt utan att för delen revolutionera. Studio Ghiblis magiska stil och Joe Hisaishi fantastiska soundtrack skapar en atmosfär som känns mer tilltalande och lekfull än något annat rollspel på mycket länge. Stridsystemet känns dessutom rappt och har fortfarande ett tillräckligt taktiskt djup för att göra det intressant.
   Även om berättarambitionerna är höga och oftast fungerar så är ett av spelets svagheter att det ändå är otroligt pladdrigt. Som med många andra japanska rollspel är det bara utvalda stycken som framförs av röstskådespelare och efter det får man läsa och lyssna till pipande ljud i olika oktaver. Mycket av det som sägs är också helt irrelevant, vilket blir väldigt påtagligt när man slutligen trycker sig förbi snacket och inser att man inte har missat något av vikt för berättelsen. Trots detta är Ni No Kuni en resa värd att ta, speciellt om man väntat på nästa stora japanska rollspel.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • L3
    Anders Wollner Blev också sugen, och då har jag ändå... 2013-01-17
  • image
    ninja x Väl skrivet! Nu blir man ju sugen. :)... 2013-01-17
    • jag
      Magnus Enarsson Tack! Det är fixat. Nej spelet är fa... 2013-01-17
      • image
        ninja x Okej, men det kan ju vara kul med utm... 2013-01-17
        • jag
          Magnus Enarsson Jag har inte hunnit söka igenom värld... 2013-01-17
  • member_male
    walleng Ett givet köp!! Påminner lite om ett ... 2013-01-17
    • member_male
      Arg Ser heltöntigt ut. Hittade ett gammal... 2013-01-19
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
6bff581b110eb6377234309bb2b6af83
Genre
rollspel
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Level 5 / Studio Ghibli
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2013-02-01
Sammanfattning
plus
  1. Den grafiska stilen
  2. Ghibli-magin
  3. Stridssystemet
  4. Familiars
  5. Engagerande huvudkaraktär
  6. Fantastisk musik
  7. Bra röstskådespelare (både engelska och japanska)
minus
  1. Pladdriga och onödiga mellandialoger
  2. Luddigheterna i stridssytemet
  3. Repetitiva sidouppdrag
9

Slutsats

De som har längtat efter ett bra och klassiskt japanskt rollspel kommer troligtvis ha mycket roligt med Ni No Kuni. Gillar man Studio Ghibli får man också en rejäl bonus då de bidrar med sin härliga design som genomsyrar allt. Klarar man bara av de pladdriga bihandlingarna finns ett rappt stridssystem och en fantastisk värld med engagerande karaktärer att upptäcka.
Bilder
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3011
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3012
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3013
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3015
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3016
ninokuniqueenoftheholywhiteashplaystation3ps3014
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-025
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-026
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-027
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-028
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-029
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-030
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-031
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-032
ninokuni-shiroki-seihai-no-joou-playstation-3-ps3-1314287565-033
ninokuni200
#inlineditbutton