fd1d8f482b6518cc4ba232205f6b48b1
Dungeon Siege III
Prisjakt: Dungeon Siege III 147 kr
Ny del i grottsystemsrollspelet som den här gången även släpps till konsoler och har samarbetsstöd för upp till fyra personer.
UtgivareSquare Enix
UtvecklareObsidian Entertainment
Genrerollspel
Release2011-06-17
ps3 Playstation 3 2011-06-17
pc PC 2011-06-17
xbox360 Xbox 360 2011-06-17
info
Info
news
Nyheter (11)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (20)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Dungeon Siege III
Skrevs 2011-06-17 09:00:00 av Erik Hansson
Obsidians spel vill vara Diablo, men når inte fram.
Actionrollspel med samarbete kan knappt gå fel i min bok. Det är nästan alltid värda att spela med en kompis. Upplägget är till och med så pass kul att det kan bli bra utan samarbetsläge, som i Torchlight.
   Dungeon Siege III är ett actionrollspel med samarbete, men det finns ingenting som Obsidian skapat i spelet som står ut från mängden i genren. Allting har gjorts förr.
dungeonsiege3_420
Rädda riket från Jeyne
I kungariket Ehb var en grupp kallad 10th Legion under lång tid rikets beskyddare. Monarkerna styrde riket, men legionen såg till att det rådde stabilitet och frid. När kungen mördades för 30 år sedan lades skulden på legionen och under ledningen av Jeyne Kassynder förföljdes och dödades de tills bara några få överlevde. Kungadömet föll samman i mindre stater och Jeyne Kassynder härskar över kyrkan i öst.
   När spelet börjar ska du ta dig till rikets norra del för ett möte med de som överlevt förföljelsen. Målet är att återta makten från Jeyne Kassynder
Usla repliker och smarta detaljer
Det är en bra bakgrundshistoria och den behövs för att locka mig att fortsätta genom spelet. Stundtals glimmar berättelsen till med smarta detaljer, men det finns också alla de vanliga felen med alltför tvära kast för att överraska och personer som agerar som om de inte lever i en spelvärld utan bara är statister i ett spel.
   Tyvärr är det också svårt att ta till sig handlingen när replikerna är bland de sämsta jag hört i ett spel med den här budgeten. De verkar inte ta någon som helst hänsyn till vad personen som du pratar med sa nyss och tonfallet hos röstskådespelarna låter ibland som att det är en parodi.
De fyra karaktärerna
När spelet börjar får du välja mellan fyra karaktärer. Katarina som håller sig på avstånd med sina gevär, Lucas som slåss med svärd eller svärd och sköld, magikern Anjali som kan förvandla sig till en eldvarelse och magikern Reinhart som kan skjuta energier från händerna. Alla har unika förmågor och olika "lägen" att välja mellan. Tydligast är det kanske för Anjali som i sin ena form slåss med en stav och i sin andra form är en varelse som skjuter eldbollar.
   Alla dessa förmågor kan förbättras i ett uppgraderingssystem som tyvärr lämnar mycket att önska. Förutom att öppna upp helt nya färdigheter så kan de befintliga krafterna förbättras med tråkiga bonusar som till exempel "2 procents större chans att landa en kritisk träff".
   De fyra karaktärerna är också vad som står till buds när du spelar med vänner. Online kan ni vara fyra stycken medan det är begränsat till två offline. De som deltar i en annan spelares äventyr får dock bara behålla sina föremål och sin erfarenhet i just den spelsessionen. Riktigt uselt.
dungeon-siege-iii-playstation-3-ps3-1297177754-021
De olika karaktärerna har lite olika bakgrundshistorier, men det är inget som påverkar äventyret speciellt mycket.
Osmidiga menyer och tråkiga förbättringar
Uppgraderingssystemet måste vara märkbart i ett sådant här spel. Det måste kännas kul när man går upp en nivå. I Dungeon Siege III är det på gränsen och räddas av att vissa förmågor är coola. Som Anjalis frammanade eldhund till exempel. Många känns dock menlösa och eftersom det inte finns så många drar det ner glädjen med att gå upp nivåer.
   I stort sett alla menyer som finns är tyvärr osmidigt uppbyggda. Det tar ett tag innan man förstår vad saker och ting betyder och det är mycket som känns ologiskt vid en första anblick. Samma sak gäller vid uppdrag. Det är inte alltid så tydligt vart ett uppdrag ska "klaras" och den lilla minikartan visar en alldeles för liten del av spelvärlden för att vara till någon större hjälp.
Smidigt utrustningssystem
En annan viktig funktion i genren är "loot"-systemet. När du dräper en fiende finns det en chans att denne lämnar ifrån sig någon form av byte (loot). Det kan vara pengar, som du kan köpa föremål för i byarnas och städernas affärer, men det kan också vara föremål. Dessa är alltid avsedda för en specifik karaktär och hamnar i denna karaktärs utrustningslista. Det är också enkelt att se om en rustning eller ett vapen är bättre än det du för tillfället använder.
Blockera och undvik
Striderna är som sig bör i realtid och du utför dina olika attacker så fort du trycker på knapparna. Det hade verkligen kunnat vara djupare med fler varianter av attacker, men det går åtminstone att blockera och göra undanmanövrar.
   En dålig detalj är att huggen i för stor utsträckning ser ut att gå rakt igenom fienden. Det ska naturligtvis kännas och märkas när ett svärdshugg landar.
dungeon-siege-iii-playstation-3-ps3-1297177754-033
Karaktärerna har lite för få olika attacker och förmågor för att striderna ska kännas varierade i längden.
Vänta på Diablo III?
Dungeon Siege III är inte uselt och jag märker att jag har mer och mer överseende med bristerna ju längre in i spelet jag kommer, men det är bara värt pengarna om du verkligen gillar genren och har en kompis som gillar den lika mycket. Det borde inte vara så svårt att göra ett riktigt bra spel i den här genren, men det verkar som att vi får fortsätta vänta på Diablo III eller kanske Torchlight II.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
fd1d8f482b6518cc4ba232205f6b48b1
Genre
rollspel
Utgivare
Square Enix
Utvecklare
Obsidian Entertainment
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-06-17
Sammanfattning
plus
  1. Samarbete
  2. Gott om speltimmar
  3. Bakgrundshandlingen
minus
  1. Dialogen
  2. Bökigt gränssnitt
  3. Otydliga uppdrag
  4. Långa transportsträckor
  5. Tråkigt uppgraderingssystem
  6. Bara en spelares framsteg sparas i samarbetet
6

Slutsats

I actionrollspelsgenren kommer Dungeon Siege III inte få några medaljer. Det är inte uselt och jag märker att jag har mer och mer överseende med bristerna ju längre in i spelet jag kommer, men ingenting med spelet är egentligen riktigt bra. Allt har gjorts bättre i andra spel i genren och det är bara värt pengarna om du verkligen gillar genren och har en kompis som gillar den lika mycket.
Bilder
dungeonsiegeiiipc1299881223045
dungeonsiegeiiipc1299881223046
dungeonsiegeiiipc1299881223047
dungeonsiegeiiipc1299881223048
dungeonsiegeiiipc1299881223049
dungeonsiegeiiipc1299881223051
dungeonsiegeiiipc1299881223052
dungeonsiegeiiipc1299881223050
dungeon_siege_iii
dungeonsiegeiiipc1299881223050_2220190500
#inlineditbutton