d41e5c9339b6aa42090057fc75dca628
Clash of the Titans
Prisjakt: Clash of the Titans 110 kr
Hack 'n' slash-spel om Perseus som måste rädda sin familj från Hades. Över 100 olika fiender från den grekiska mytologin, över 80 vapen och färdigheter, 15 olika miljöer, samarbetsläge för två spelare och 80 olika uppdrag.
UtgivareNamco Bandai
UtvecklareGame Republic
Release2010-05-28
ps3 Playstation 3 2010-05-28
xbox360 Xbox 360 2010-05-28
Clash of the Titans
Skrevs 2010-06-04 16:13:00 av Erik Costoulas
Vårens mytologiska Clash of the Titans-film har blivit licensspel.
Vi blir alltför ofta påminda om att det är svårt att göra bra filmlicensspel. En av orsakerna till licensspelens kalkonbenägenhet sägs vara att en film produceras snabbare än vad ett spel kan utvecklas. När filmen går från manus till färdig produkt på drygt ett år får spelutvecklarna svårt att hänga med. Spelet Clash of the Titans, baserat på filmen med samma namn (som i sin tur är baserad på en 80-talsfilm med samma namn), ger dock en gnutta hopp. För ovanlighetens skull sammanfaller nämligen inte spelets premiär med filmens. Spelet släpps istället nu, nästan två månader efter filmens biopremär. Har utvecklarna Game Republic lyckats förvalta de extra månaderna nog väl för att bryta trenden av usla licensspel?
clash420
En hollywoodifierad Perseus
I Clash of Titans får vi följa filmens hjälte Perseus. När spelet börjar lever han ett stilla liv som fiskare i den grekiska övärlden. Lugnet bryts när människor från staden Argos förklarar krig mot Olympens gudar, och Hades – underjordens härskare – lovar att släppa lös odjuret Kraken på människorna om de inte offrar prinsessan Andromeda åt gudarna. Perseus åtar sig uppgiften att bekämpa Kraken, något som kräver att han först ger sig ut på jakt efter det vapen som kan nedgöra monstret.
   Spelets (och filmernas) berättelse om Perseus är ett typexempel på hur en i grunden spännande berättelse utsätts för Hollywoods notoriska tolkningsfrihet och kommer ut oigenkännlig på andra sidan. En respektlös inställning till mytologiska förlagor går an om berättelsen görs med samma humor och självdistans som i God of War-spelen, men i melodramat Clash of the Titans är resultatet mest förvirrande. Vad gör det nordiska odjuret Kraken i Medelhavet? Vad gör de orientaliska ökenvarelserna Djinn i Grekland? Och framförallt: Varför kan man inte bara återberätta den grekiska mytologins berättelser i sin ursprungliga form? De har trots allt fungerat bra de senaste 3000 åren.
clashskorpion
I Kratos fotspår
Mycket av det som bjuds i Clash of the Titans känns igen från konkurrenter som Dante’s Inferno, Darksiders och God of War. Spelets hjälte Perseus är i likhet med God of Wars Kratos utrustad med en livmätare, en magimätare och allsköns vapen. Och med hjälp av knappkombinationer och quick time events fajtas han mot satyrer, cykloper, sirener, harpyor och andra mytologiska bestar. Är Clash of the Titans alltså en repris av de utmärkta God of War-spelen? Nja, inte riktigt. En påtaglig skillnad från God of War är att Clash of the Titans saknar pusselmoment. Ännu mer påtagligt är att Clash of the Titans också saknar intelligent bandesign, variation, tjänlig grafik, begåvade skådespelare och, som sagt, en vettig story.
Om och om igen
Det sämsta med Clash of the Titans, om man tvingas välja bland de många irritationsmomenten, är att spelet är oerhört enformigt. Banorna är uppbyggda kring ett nav, för det mesta ett läger, varifrån man åtar sig uppdrag från sina medresenärer. De här uppdragen går i stort sett alltid ut på att springa ut på banan, leta upp ett gäng monster och döda dem. Därefter återvänder man till navet och upprepar proceduren om och om igen tills man slutligen får fajtas med en boss. Efter bossen reser man vidare för att repetera exakt samma process på nästa bana. Banorna är dessutom fullkomligt livlösa och saknar riktmärken vilket betyder att man hela tiden måste pausa sig ut i menyerna, kolla på kartan och försöka luska ut vart man ska gå härnäst. Allt som oftast springer man fel vilket innebär en lång och händelselös transportsträcka tillbaka.
   Det enahanda upplägget sammantaget med en oinspirerad bossdesign, styltiga animationer, meningslösa transportsträckor, ful grafik, uselt skådespeleri och skrattretande manus gör att Clash of the Titans är ett skolboksexempel på ett dåligt licensspel.
clashsoldat
De få fördelarna räcker inte
Spelet har dock ett fåtal försonande drag. Däribland uppgraderingssystemet för de många vapnen, något som faktiskt lyckas bidra med en smula variation till det i övrigt enformiga spelupplägget. Att vissa av uppdragen går att spela i samarbetsläge är också ett välkommet tillskott.
   På det stora hela är dock Clash of the Titans ett misslyckande, och det är tydligt att de där två extra månaderna efter biopremiären inte räckte till. Den enda ljuspunkten är att det försenade spelsläppet förhoppningsvis betyder att filmens varumärke nu har försvagats till den grad att intet ont anande spelköpare undviker den här licenssoppan.