101fc2f9e761aa16d106747219149614
The Witcher 2: Assassins of Kings
Prisjakt: The Witcher 2: Assassins of Kings 189 kr
Geralt är tillbaka. Den här gången på jakt efter lönnmördarna som försökte ta död på kungen. Witcher 2 har en ny grafikmotor, snabbare strider, en smidigare spelupplevelse, fortsatt fokus på mycket dialog och en vuxen handling.
UtgivareNamco Bandai
UtvecklareCD Projekt
Genrerollspel
Release2011-05-17
pc PC 2011-05-17
xbox360 Xbox 360 2012-04-17
info
Info
news
Nyheter (30)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (44)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition
Skrevs 2012-04-27 14:06:00 av Marcus Alexandersson
Geralt av Rivia. Witcher eller hipster?
Du är Geralt av Rivia, en Witcher, en muterad monstermördare med Wolverine-komplex. Eller, med andra ord: du är Geralt av Rivia, en hipster, en irriterande enstöring som bara vill bli kramad.

/LVL/2012/04/25/15/witcher_2_420x177.jpg

Space
Vem är du, vem är jag?
Witcher 2: Assassins of Kings (360-versionen ”Enhanced Edition” är samma spel som PC-originalet med alla DLC tillagda, har du PC-versionen av tvåan kan du ladda ner tilläggen gratis) tar vid där Witcher 1 slutade, tror jag. Eftersom jag aldrig spelade igenom första delen i CD Projekt Reds mörka fantasyepos blir jag lätt förvirrad av alla hänvisningar till saker som redan hänt. En kung har dött, eller flera, Geralt är inblandad. Eller inte? Menar de sådant som man gjorde i första spelet? Eller sådant som hänt mellan de två titlarna? Eller saker som jag gjorde innan jag hamnade i den här fängelsehålan?
   Det berättarmässiga greppet att ge Geralt minnesförlust, så att han konstant måste bli påmind om vad som händer och varför, känns bitvis som en befrielse och bitvis som en slarvig efterhandskonstruktion från ett gäng manusförfattare som inte kunde knyta ihop säcken på ett snyggt sätt. Oavsett vilket så innehåller Witcher 2 massvis med dialog och möjliga relationer till en uppsjö mer eller mindre viktiga karaktärer. Det här må vara historien om Geralt av Rivia, men det är du som bestämmer vem han ska vara.

/LVL/2012/04/25/15/witcher_2_bild1.jpg
Lätt förvirrande. Geralt lider av minnesförlust, något som gör att han ofta får allting förklarat för sig in i minsta detalj. Det kan lätt bli mycket information.

Space
Levande charader
Därmed inte sagt att det är fråga om någon egentlig frihet. Hela spelet, alltifrån dialogval till olika vägar i en grotta känns bara som utsmyckningar på väg mot ett oundvikligt slutmål. Vackra och beundransvärda utsmyckningar, det är det inte tu tal om, men utsmyckningar likväl. Friheten i att gå/hoppa/springa/prata/socialisera hur du vill är en vacker illusion eftersom stora delar av staden/skogen/världen hela tiden är avstängd av en dörr/sten/trappa/staty.
   Dialogen och de moraliska valen kan kännas standardmässiga ibland, men ju mer du väljer att investera känslomässigt i någon av karaktärerna desto mer kommer du få ut av äventyret. Det var inte förrän jag bestämde mig för att vara kär i Triss (den rödhåriga kvinnan på omslaget) som jag brydde mig om något som Geralt sa, gjorde eller utsattes för.
Spelar alla roller så bra
Geralt är något av en kameleont, inte bara när det gäller vad han tycker och tänker, han är även förvånansvärt flexibel när det kommer till strider. Du kan som spelare välja tre huvudsakliga inriktningar: svärd, alkemi eller magi. Svärd och magi är precis vad du tror, men alkemi ska inte förringas. Speciellt inte eftersom spelet tycks ta för givet att du kommer välja ett par erfarenhetspoäng på den riktningen. Det är nämligen med alkemi som du gör drycker, bomber, fällor och andra stridshjälpmedel. Trevligt, tänker du, då kan jag alltså bli både stor, stark och tuff samtidigt i alla strider. Fel, fel, fel.

/LVL/2012/04/25/16/witcher_2_bild4.jpg
Ett interface att hata. Till skillnad från exempelvis Dark Souls så lyckas inte Witcher 2: AoK EE att få striderna att flyta smidigt.

Space
Ingen kan väl ana något
Witcher 2 är nämligen mer onödigt tillkrånglat än ett gäng onyktra bläckfiskar på parningshumör.
   För det första har du två svärd, ett för människor och ett för monster, ett inslag som i sig självt hade kunnat höja upplevelsen men som nu bara blir ännu ett störningsmoment. Helt enkelt på grund av att stridssystemet är designat för någon med tre händer. Låt mig förklara: du styr Geralt med vänstra spaken och kameran med den högra, attackerar med A och X samt kastar magi med Y, vill du rulla undan en attack är det B som gäller. Lugnt så långt? Okej, då kan du börja blocka med RT och låsa kameran till en speciell fiende med LT. Kom sedan ihåg att dra upp rätt svärd genom att antingen trycka vänster eller höger på styrkorset. Och klicka för guds skull inte till med vänsterspaken medan du rör dig bland fiender, för då stannar Geralt upp och vill leta efter bär och växter.
   Vill du byta magi, kasta bomber eller sätta upp fällor trycker du på LB och får se hela spelet förvandlas till sirap medan du med vänstra spaken cirklar runt till magin, kastkniven eller fällan som du vill använda. Tryck sedan A för att välja den. Samtidigt som du håller LB nedtryckt och vänstra spaken åt rätt håll. Och ut i strid igen. Sätta ut fällor? RB såklart. Alla knappar använda, ingen känner sig utanför. Förutom dryckerna då, som man bara kan använda innan en strid, vilket är så urbota korkat att jag vill åka hem till utvecklarna och skrika: ”Jasså?! Du vill äta nu när du är hungrig?? Synd! Det skulle du tänkt på innan du blev hungrig!!!”
Jag är natt
Kom förresten inte och säg att det är ”skönt med ett spel som tar spelaren på allvar” eller ”behandlar dig som vuxen” för det gör Witcher 2 inte. Witcher 2 är ett elitistiskt, uteslutande snobbäventyr som bara vill ha med dig för dina muterade monstermördarkunskapers skull. Det är den sortens spel som är tillmötesgående nog att döpa en kort och extremt skäggig person med stark förkärlek för yxor och öl till dvärg. Men som sedan kallar magin som kastar en sköld runt dig för Quen och inte protection, shield, defense eller något annat begripligt.

/LVL/2012/04/25/16/witcher_2_bild5.jpg
Vackert ljus. Witcher 2 är inget fult spel. Eller dåligt heller för den delen, det gör bara sitt bästa för att du inte ska känna dig välkommen.

Space
Du är dag
Det är helt enkelt ett spel på sina egna villkor, och tro det eller ej: jag gillar det för det. Gillar är förresten kanske att ta i, men det är definitivt beundransvärt och något att respektera. Det är bitvis makalöst vackert trots problem med bilduppdatering och frekventa laddningstider. Soundtracket gör ett bra jobb av att sätta stämning och bidra med känsla. Röstskådisarna är kanske inte de bästa du hört, men de levererar dialogen med tillräckligt mycket inlevelse för att det ska kännas trovärdigt.
   Och när du väl insett och accepterat att Witcher 2 är en hipster som bara spelar svår för uppmärksamhetens skull så finns det faktiskt ett fint och älskvärt fantasyäventyr där under.
Det är dig jag väntar på
Problemet är bara att det är gömt i lager efter lager av ogästvänlighet. Inlärningskurvan är så brant att man behöver klättringsutrustning för att tackla den. Men när du väl kommit över knölen, och kan se genom spelets fåfänga försök att vara annorlunda så väntar ett riktigt bra rollspelsäventyr på dig. Förvänta dig bara inte att det ska tycka om dig, du måste ta första steget – och andra.
Vi fick spelet av Namco Bandai.

Thumbnail

9 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 4629
    Mako Jag skulle vilja se...dan dricka dem. ;) 2012-05-01
    • marcus
      Sanyo Det är inte så mycket blandandet som ... 2012-05-01
      • 4629
        Mako Jag vet inte det jag. Jag brukar undv... 2012-05-02
        • marcus
          Sanyo Fast ska vi verkligen börja analysera... 2012-05-02
          • 4629
            Mako Jo, förmodligen. Et...e dunderhonung. :) 2012-05-04
            • 4629
              Mako Efter att ha läst förlagan till spele... 2012-07-04
  • marcus
    Sanyo Det är något som är skumt med systeme... 2012-04-29
  • DSC00247
    Ombala Inget betyg? Kom fram massor problem ... 2012-04-28
#inlineditbutton