302abcffe02f3df21abe26c90899a5c5
Puzzle Chronicles
Prisjakt: Puzzle Chronicles 149 kr
Pusselrollspel där man ska samla ihop rutor i samma färger för att skada motståndarna i striderna. Innehåller även olika föremål som kan köpas för pengar och erfarenhetspoäng som ger uppgraderingar till hjälten.
UtgivareKonami
UtvecklareInfinite Interactive
GenreRollspel,Pussel
Release2010-02-19
psp Playstation Portable 2010-02-19
nds Nintendo DS 2010-02-19
Puzzle Chronicles
Skrevs 2010-02-17 10:18:00 av Erik Hansson
Rollspel med pusselbaserade strider. Håller konceptet även här?
Jag har gett mig i kast med en hel del pusselrollspel på sistone. Puzzle Quest-spelen, Puzzle Quest Galactrix och Might & Magic Clash of Heroes. Jag gillar genren. Då jag personligen tröttnat lite på standardstridssystemet i de japanska rollspelen känns pusselbaserade strider åtminstone som en välbehövlig variation. Att sedan spelen för det mesta lider av att de är mer pusselspel än rollspel är en annan fråga. Det stora undantaget är Clash of Heroes som lyckades med bådadera.
puzzle420

Fult och talanglöst

Puzzle Chronicles faller tyvärr in i genrens vanliga svaghet; Även om pusslandet är ganska roligt så är rollspelandet ingen höjdare. Detta beror framför allt på att den grafiska designen är något av det fulaste jag upplevt i ett rollspel. Den luktar högstadiepraktikant utan större talang. Oproportionerliga kroppar, fula standardmonster och noll egna idéer. När utvecklarna dessutom fått för sig att det ska vara röstskådespelare och dessa är sjukt usla så blir resultat bara pannkaka. Jag kan inte bortse från dessa stora minus. Det klumpiga sättet att röra sig i spelvärlden gör det inte lättare att fokusera på de positiva bitarna.

Satsa på en eller flera färger

Vad som däremot fungerar ganska bra är uppgraderingssystemet med nivåer och bättre föremål som spelet använder sig av. För varje motståndare du besegrar får du både guld och erfarenhetspoäng. Guldet köper du föremål för i butiker och erfarenhetspoängen får din karaktär att gå upp nivåer. Hjältens egenskaper och föremål är alla baserade på olika färger. Dessa motsvarar olika brickor under striderna och om du skulle vilja kan du satsa hårt på att till exempel göra röd till din färg eller så satsar du brett på alla färger som finns för att slippa vara så beroende av slumpen i striderna.
puzzlechroniclesplaystationportablepsp2
Det gäller alltså att matcha färgerna som faller ner i 3x1-block från sidorna av skärmen. Längst till vänster (till höger om dödskallarna) syns föremål som kan användas i takt med att man tar bort färgerna från rutnätet.

Klumpa ihop färgerna

Striderna utspelar sig på ett rutnät med en vertikal gräns som skiljer din och fiendens spelplan. Från vänster faller dina block ner och från höger kommer motståndarnas. På din sida ska du forma kvadrater och stora sammanhängande blocksamlingar av samma färg. Vissa av blocken innehåller nämligen en eller flera stjärnor och om en stjärna landar på ett block av samma färg så sprängs alla sammankopplade block av samma färg. Det är inte speciellt komplicerat, men det är en hel del taktik inblandat och om du inte planerar dina strider så kommer du åka på en del förluster innan du lärt dig systemet.
   Tyvärr är kontrollen lite trög emellanåt och reagerar inte lika snabbt som jag hade önskat. Det tar udden av annars roliga strider.
puzzlechroniclesplaystationportablepsp3
Designen är i mina ögon usel. Fruktansvärt fula karaktärer som är smaklöst designade och som har katastrofala röstskådespelare.

Djupt och enkelt

När man väl behärskar striderna och förstår hur man ska använda vapen och utrustning blir Puzzle Chronicles djupt och kul samtidigt som det också blir lite för enkelt. Snart lär man sig hur man ska spela för att besegra de flesta fiender och även om det finns en del frivilliga uppgifter och minispel baserade på spelets pusselsystem så tappar jag efter en stund intresset. Det beror för min del mycket på att jag har så svårt för designen och rösterna. Skulle du vara lite mindre känslig kan du höja betyget ett snäpp. Puzzle Chronicles är inget dåligt spel, men det är helt enkelt inte värt fullt pris.