2aed31a04ccb30a65adf27e3afc9f9ca
The Settlers 7: Paths to a Kingdom
Prisjakt: The Settlers 7: Paths to a Kingdom 72 kr
Börja med en by och bygg upp den och andra byar genom att skaffa och hushålla med resurser tills du byggt upp ett helt kungarike. Det finns tre olika inriktningar att välja mellan; militär, forskning och handel.

Det finns även samarbets- och tävlingslägen online samt möjligheten att dela med sig av egenskapat innehåll.

UtvecklareBlue Byte
GenreRealtidsstrategi,Simulator
Release2010-03-23
pc
Nyheter (1)
Bilder (1)
The Settlers 7: Paths to a Kingdom
Skrevs 2010-04-23 09:32:00 av Magnus Enarsson
Blue Byte är tillbaka med sin klassiska Settlers-serie och är i storform... om man har tålamodet.
Blue Byte släppte den första delen av sitt strategi/simulatorspel Settlers till Amiga redan 1993 och så här 17 år senare lever varumärket fortfarande vidare. Serien har genomgått ett flertal förändringar genom åren, både då det gäller stil, komplexitet och innehåll. I Settlers 7: Paths to a Kingdom har Blue Byte både tagit ett steg framåt med spelmekaniken, men också ett bakåt då det gäller stilen, vilket resulterar i ett spel som väcker de gamla och varma känslorna av lekfullhet som originalet en gång planterade.
settlers7
Tålamod och hårt arbete
Settlers går i grova penseldrag ut på att bygga upp ett samhälle där utvinningen av råvaror som i olika led av produktion senare blir produkter som kan expandera och stärka ditt rike. I slutändan ska detta även se till att du kan slå ut din motståndare och därmed vinna spelet. Men ska man spela Settlers så måste man vara beredd på att det kräver en stor mängd tålamod och hårt arbete. Att få produktionen och ekonomin att fungera kräver nämligen full kontroll över minsta lilla beståndsdel. Du ska odla vete, som sedan ska malas, som i sin tur ska bakas, först då går det äta. Här kan du med andra ord inte producera soldater på löpande band som man vanligtvis gör i liknande realtids-strategispel. En soldat behöver både mat, vapen, pengar och husrum innan han ens kliver ur sängen för att delta i din armé.
Djupt och oförlåtande
I Settlers krävs det att du planerar dina drag noga, annars finns det en risk att du plötsligt står där utan råvaror och måste gå en längre och krångligare väg för att uppnå det du ville göra, vilket oftast sker genom handel eller övertagande av nya platser med mer resurser. Spelet är med andra ord rätt långsamt i jämförelse med andra liknande spel, men det finns alltid något att göra och man inser snabbt hur sjukt djupt spelet är med alla sina produktionskedjor och uppgraderingar. Det är nästan så att man storknar vissa stunder.
   På många sätt är Settlers 7 väldigt oförlåtande och kan säkert skrämma iväg många spelare, inlärningskurvan är brant om man inte är bekant med de tidigare delarna, men och andra sidan är allt väldigt logiskt och ett paradis för de som gillar kontroll och planering i detalj. Hemligheten är att inte försöka göra allt, utan att rikta in sig på ett spår och sedan följa det. Ibland kan det dock kännas tungt när man jobbat hårt under en längre tid och plötsligt blir överrumplad och slagen. Speciellt om man inte har sparat under kampanjen.
10
Vyerna kan vara riktigt imponerande och detaljerna i världen ser till att fylla den med liv.
Plats för flera spelstilar
Förr var det erövring som gällde om man ville vinna i Settlers. Men i det nya spelet har man sneglat åt brädsspelshållet och infört något som kallas för ”victory points”. Det betyder att det finns ett antal mål uppsatta under den aktuella spelsessionen som kan ge dig poäng och dessa mål rör sig inom områden som handel, teknologi, militärisk makt och specialuppdrag. Detta gör att man har större frihet att spela i den stilen man vill, vilket verkligen är uppfriskande. När någon sedan har uppfyllt ett antal mål och fått tillräckligt med victory points så vinner den spelaren. Antalet poäng man ska uppnå varierar från karta till karta, men det roliga är att nästan inga poäng är fasta, utan överstiger du den andra spelarens ekonomi till exempel så tar du över den poängen för ekonomisk storhet från din motspelare. Ni kan sedan fajtas fram och tillbaka om poängen tills någon slutligen lyckas behålla den och vinna.
Befria Tandria
Enspelarläget i Settlers 7 bjuder på en lättsam historia i bästa sagostil där prinsessan Zoe får i uppdrag av sin far, konungen, att befria landet Tandria ur den inkräktande Lord Wolverings klor. Om du lyckas, lovar kungen att kronan över landet kommer att bli din, men det är tydligt redan från början att det finns baktankar kring dina insatser.
   Berättelsen sker genom väldigt snygga popupböcker med en berättarröst som också kompletteras med några riktigt fina filmklipp här och var. Tyvärr är inte röstskådespeleriet lika bra, men inget som sänker intrycket av helheten. Historien är inte märkvärdig, men småtrevlig.
   Den första delen av kampanjen fungerar som en tutorial, en mycket nödvändig, välgjord och rolig sådan. Du får lär dig de många sidorna av Settlers steg för steg innan du slutligen introducerat till vicory points-systemet, vilket också är stunden som den riktiga utmaningen tar vid och svårighetsgraden ökar avsevärt. Biter man sig fast förstår man dock snart hur man ska tackla det hela och vinna. Man kan dock känna lite frustration över att man inte får full kontroll fortare i kampanjen, men det är en nödvändighet för att man ska kunna hänga med i svängarna och lära sig spelet grundligt. Räkna alltså inte med att kunna kasta dig in i matcher online från start.
settlers730
Prinsessan Zoe är beredd att ta sig an uppgiften att befria Tandria från förtryckarna.
Långa tvekamper
Det ingår givetvis också ett flerspelarläge i Settlers 7 och det lär vara huvudmålet får många. Du kan bland annat sätta upp matcher mot AI:n, skapa sessioner där du antingen spelar med eller mot dina vänner online. Eller varför inte mot en fredlig AI som aldrig attackerar dig och låta livet som regent lunka på i sin egen takt? Möjligheterna är många, men räkna med att matcherna mot andra spelare kan vara ett tag, speciellt om man väljer ett högre antal victory points som mål. Men detta går givetvis också att ändra utifrån tycke och smak med den så kallade "map forge" funktionen, som låter dig ändra förutsättningarna på kartorna på egen hand.
   Andra lite småtrevliga funktioner är att du kan bygga upp ditt eget slott som alltid figurerar som din huvudbas i spelet. Nya delar kan du låsa upp via poäng som du samlar på dig under spelets gång. Det finns även stöd för att interagera med Facebook, där du kan skryta om vad du åstadkommit i spelet, men även utmana andra spelare.
Bedårande vackert
En sak som stör upplevelsen är Ubisofts kopieringsskydd som tvingar dig att vara uppkopplad för att överhuvudtaget kunna spela. Jag har vid två tillfällen blivit hindrad av detta för att Ubisofts server varit nere, vilket tyvärr blir något som spelet blir lite lidande av.
   Det som känns så härligt med Settlers 7 är att Blue Byte verkligen har hittat tillbaka till en ton och stil som andas spelglädje, precis som originalet gjorde på sin tid. Den nya spelmotorn målar upp fantastiska sagoboksmiljöer med många fina smådetaljer att titta på och man översköljs av härliga färger och finstämd musik.
   Om man gillar strategi och simulatorer av det här slaget bör man titta närmare på Settlers 7. Är man i behov av ett högre tempo och mindre komplexitet ska man leta efter något annat. I första ögonkastet kan spelet se enkelt ut med sin avslappnade stil, men under ytan gömmer sig ett monster till spel som lever på gränsen till att drunkna i sin egen funktionalitet. I det stora hela kan man inget annat säga än att spelet är imponerande, djupt och väldigt kul för de som orkar sätta sig in i det.