1f0733a135a701db0e48a698f2685ce4
Vanquish
Prisjakt: Vanquish 75 kr
Bayonetta- och Okami-skaparna Platinum Games jobbar med ett nytt actionspel förlagt i framtiden med en bepansrad soldat i huvudrollen.
UtgivareSega
UtvecklarePlatinum Games
GenreAction
Release2010-10-26
ps3 Playstation 3 2010-10-26
xbox360 Xbox 360 Kvartal 4 2010
info
Info
news
Nyheter (11)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (14)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Vanquish
Skrevs 2010-11-01 08:37:00 av Marcus Grönskog
Robotar, explosioner och ett oavbrutet fyrverkeri av gnistor.
Från Shinji Mikami, skaparen av Resident Evil, kommer Vanquish. Det är Platinum Games fjärde spel, i ett fortsatt samarbete med Sega. Här träffar vi på den otroligt hesa huvudkaraktären Sam Gideon. Men det är aldrig Sam eller hans biffiga kamraters historia som står för det intressanta. Vanquish hålls till största del upp av en finjusterad och intressant spelmekanik. I efterhand känns det som ett klokt val.
420x177
Rysk invasion
Historien som Platinum Games försöker berätta är varken nyskapande eller särskilt spännande. Är man snäll, kan man kalla den funktionell och passande. Ett längre introducerande filmklipp visar hus San Francisco och dess invånare förintas av något slags strålvapen, från en övertagen rymdstation.
   När det visar sig att det är ryska ultra-nationalister som ligger bakom attacken och hjärnan bakom operation visar sig, är det inte helt lätt att hålla en seriös min. Hans huvud är kalt, utöver några slags mystiska järnplattor och han pratar med en brytning som för tankarna till vilken Bond-skurk som helst. De två ledande karaktärerna är inte mycket bättre, utan verkar tävla om vem som är mest hes.
Inte bara gömma sig
Spelmekaniken är däremot klockren hela vägen. Rustningen som huvudpersonen har på sig är ett utsökt tillägg till genren. Som i andra liknande spel går Vanquish ut på att besegra fiender samtidigt som man gömmer sig bakom provisoriska skydd man hittar i spelvärlden. Skyddsmekaniken är smidig och snabb, men får snabbt en mindre roll än man först kunnat tro.
   Vanquish handlar snarare om att våga ta chanser och kasta sig ut mot fienderna. Något som görs möjligt tack vare att rustningen låter Sam glida runt på slagfältet i en hisnande fart. Det är en funktion som jag absolut kommer sakna när jag går tillbaka till liknande spel.
vanquish08
Smått galen, ond ryss som pratar engelska med stereotypisk brytning? Check.
En användbar rustning
Motståndet är huvudsakligen robotar i varierande storlek. Designen känns inte jättespännande. Större robotar kan med fördel tas ned genom att skjuta av armar och ben. Kommer man nära nog kan man också nyttja närstridsattacker som är riktigt kraftfulla, men som direkt lämnar en mer utsatt för fiendeeld.
   Detta eftersom en kraftmätare förbrukas när man använder de tyngre aspekterna av dräkten, såsom att glida runt eller att slåss i närstrid. Den laddas ständigt upp, men förbrukar man den helt försätts man i ett slags överhettningsläge. Då gäller det att snabbt sätta sig själv i säkerhet.
Slöa ned tiden är fortfarande kul
Blir man för skadad, hamnar man i ett slags automatiskt försvarsläge. Detta innebär att tiden saktar ned och man får mer tid på sig att lägga upp siktet rätt, för att kunna förinta alla närliggande hot. Denna funktion kan också användas frivilligt, så länge dräktens kraftmätare är uppladdad. Den aktiveras då med en undanmanöver genom att luta styrspaken tillsammans med ett tryck på X-knappen, för att sedan direkt sikta med L1-knappen.
   När man väl har kontroll över Sams alla rörelser och vapen känns det som att man flyger fram över slagfältet. Man hittar snart favorit-manövrar, som att hoppa över skydd, slöa ned tiden och låta sitt hagelgevär sköta snacket. Eller att kasta ut en EMP-granat, som tillfälligt sätter en större skara robotar ur spel, för att sedan snabbt glida runt dessa och leverera skottsalvor och en avslutande slagserie, innan man gömmer sig för att ladda upp dräkten.
vanquish02
Sam Gideon är en snubbe med glid. L2-knappen är din biljett till en snabb resa framåt på knä.
Uppgraderingar
Det känns helt enkelt som att spelet uppmuntrar till att man hela tiden rör på sig. Att man är på resande fot betyder också att man kommer hitta mer intressanta vapen och nyttiga uppgraderingar. Antingen får man direkta uppgraderingar efter att man har besegrat en fiende eller så plockar man upp samma vapen flera gånger för att på så sätt fylla på ammunitionen samtidigt som man också gör vapnet starkare.
   Ett emblem på gränssnittet speglar hur långt man har kommit. Vid valda tillfällen får man uppgraderings-bonusar, såsom att kunna bära mer ammunition eller att göra vapnet starkare. Till en början kan det kännas lite förvirrande, men tack vare att man slipper gå in i menyer för att uppgradera tappar aldrig spelet tempo.
Bra balans
Men det som ändå utmärker Vanquish bäst är helt enkelt att det är spelglädje i sin renaste form. Där vissa spel lägger till och plockar bort förmågor för att skapa utmaning, handlar Vanquish snarare om att bemästra de förmågor man haft tillgång till hela tiden. Spelets styrka är alltså att det är såpass balanserat och har en bra stigande svårighetgrad.
   Många av spelets bossar har däremot attacker som kan döda Sam på en gång, vilket kan tyckas oerhört frustrerande till en början. Men ser man bara till att vara uppmärksam märker man när en sådan attack är på ingång. Men det är inte helt lätt att upptäcka i tid eftersom slagfältet ofta är kaotiskt. Det kan kännas lite onödigt elakt ibland.
vanquish18
Under kortare perioder går spelet på räls, vilket höjer arkadkänslan.
Sammanfattning
Berättelsen och dess karaktärer kanske inte sätter några spår, men Vanquish är ett spel som helst bara vill vara ett spel. Det stärks av poängräknaren som ständigt betygsätter ditt spelande och som lockar till flera omspelningar.
   Man kan tycka att en fyra timmars resa är i det kortaste laget, men jag tycker däremot att man valde ett perfekt ställe att bryta av. Jag hann aldrig tröttna på mekaniken, utan är mer sugen än någonsin att faktiskt spela om ett spel på högre svårighetsgrad. För även om spelet är rätt svårt till att börja med, så kan man aldrig skylla på mekaniken. Vanquish är ett spel som växer tillsammans med spelaren.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Dante Jag ber om ursäkt om jag låter som en... 2010-11-01
  • comment
    FransLiszt Man kan ändra det talade språket i sp... 2010-11-01
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Spelfantast från Småland som försöker få tiden att räcka till allt som måste upplevas. Utöver spel hamnar läsning högt på listan. Andra favoriter är katter, blåbär i alla former och att kunna vakna...
1f0733a135a701db0e48a698f2685ce4
Genre
Action
Utgivare
Sega
Utvecklare
Platinum Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-10-26
Sammanfattning
plus
  1. Kontrollen
  2. Utveckla sin spelstil
  3. Trevliga specialeffekter
  4. Rustningen
  5. Poängräknare
minus
  1. Berättelsen
  2. Rösterna
  3. Kan tyckas något kort
9

Slutsats

Vanquish piggar upp gömma sig bakom skydd-genren med en högteknologisk rustning och finslipad spelmekanik. Varken karaktärer eller berättelse imponerar, men man glömmer sällan en perfekt spelkontroll. Spelet belönar den som väljer att ta risker och har ett poängsystem som uppmuntrar till flera omspelningar. Det är storslaget, svårt och otroligt spelbart.
Bilder
vanquish1
vanquish2
vanquish3
vanquish4
vanquish5
#inlineditbutton