xbox360 Xbox 360 2011-04-14
Nyheter (11)
Bilder (22)
Might & Magic Clash of Heroes
Skrevs 2010-01-25 12:22:00 av Erik Hansson
Låt inte genren pusselrollspel avskräcka er. Det här är ett lysande rollspel.
Om ni känner igen varumärket Might & Magic i spelets titel så kan det bero på PC-serien Heroes of Might & Magic. Strategirollspelet där din hjälte kunde hyra in alla möjliga varelser till att slåss på din sida. Clash of Heroes har en hel del beröringspunkter med PC-serien (förutom att de delar varumärket Might & Magic). Bland annat att du styr en hjälte som ständigt kan förbättras och som samlar på sig guld och resurser för att hyra in monster som hjälper dig i din kamp.
clash
Pusselstrider
Den stora skillnaden är att Clash of Heroes stridssystem baseras på ett turordnat pusselsystem som i grunden handlar om att matcha likadana enheter bredvid varandra. Men där spel som Puzzlequest är ganska enkla i grunden blir det här betydligt mer komplicerat. Varje skärm har ett rutnät som enheterna ska matchas på horistontellt eller vertikalt. Horisontella enheter av samma färg bildar en defensiv vägg medan vertikala är offensiva och attackerar motståndaren. Varje enhet har en styrka, ett försvarsvärde, en eventuell specialegenskap och en viss tid innan den är redo för sin attack. Det finns inte så många olika trupper att välja mellan för din hjälte, men tillräckligt för att en del av strategin handlar om att göra i ordning dina trupper innan du går in i en strid.
   Varje hjälte (du kommer styra flera olika) har dessutom en unik egenskap och kan ha med sig en artefakt som ger ytterligare någon fördel. Det finns också mäktigare enheter som tar upp flera rutor och som oftast tar fler rundor på sig innan de kan anfalla.
mightandmagicclashofheroesnintendods001
Man förflytter sig mellan olika noder vilket är lite onödigt låst och ibland otympligt. Det blir å andra sidan väldigt tydligt vart man kan gå någonstans och ökar tempot i spelet.
Bara lite till
Det finns med andra ord mängder av faktorer att ta hänsyn till under striderna och även om jag sakta introduceras till systemet så krävs det lite testande och experimenterande innan jag förstår det mesta av systemet. Det kan ibland vara frustrerande att man förlorar en strid för att man har otur när ens trupper slumpas ut på spelplanen, men för det mesta känns det som att det är skicklighet och level som avgör. Clash of Heroes är kanske inte något för alla, men bli inte avskräckt av att striderna är pusselbaserade. De är riktigt roliga och framkallar ständiga "bara lite till"-impulser.
Fem hjältars historia
Berättelsen kretsar kring fem hjältar som kämpar mot demoner som försöker ta över världen med en ondskefull plan. Vi får följa dem en och en, men deras vägar flätas så småningom samman mer eller mindre. Det är egentligen inget unikt med berättelsen, men jag gillar att det är rakt på sak, mörkt, dramatiskt och att det är både smart och effektivt berättat. Dessutom är grafiken väldigt fint uppritad och får ibland sällskap av snygga stillbilder som ger lite mer djup till karaktärerna.
   Uppgraderingssystemet för hjälten, arméerna och att hitta nya artefakter är smått beroendeframkallande även om det hade kunnat vara djupare och mer varierat. Det finns slumpmässiga motståndare att levla upp sina enheter mot här och var, men för det mesta ser man vilka strider som väntar en.
mightandmagicclashofheroesnintendods004
Som ni ser kan striderna bli ganska komplicerade. Det gäller att se vad fienden gör på övre skärmen och planera en lagom dos av offensiv och defensiv på din undre skärm. Många av boss-striderna har dessutom specialregler som man måste hålla reda på.
Även multiplayer
Clash of Heroes bygger på en värld som är värd att engagera sig i och så länge du kommer över stridssystemets inlärningströskel så kan du bli sittande i uppåt 20 timmar med allt som finns att göra. Dessutom kan man spela snabbmatcher eller mot en annan spelare på en annan DS. Tyvärr levlar inte detta spelande upp dina hjältar och det känns lite obalanserat mellan de olika fraktionerna, så för mig blev det aldrig speciellt intressant.
Bäst i år?
Om du gillar gammaldags rollspel är det nästan bara att slå till på en gång. Pusselstriderna får inte avskräcka dig. De är snarare långt roligare och fräschare än de flesta moderna japanska rollspels strider. Clash of Heroes är i mina ögon årets hittills bästa spel och det skulle förvåna mig mycket om det inte kommer vara med på min lista över årets bästa bärbara spel.