xbox360 Xbox 360 2010-10-29
Nyheter (10)
Bilder (29)
Star Wars The Force Unleashed II
Skrevs 2010-10-30 00:00:00 av Andreas Eklöv
Lucasarts fick chansen att korrigera originalets brister och sumpade det rejält.
Det första The Force Unleashed var en bra Star Wars-upplevelse som plågades av en hel del tekniska och designmässiga brister. Nu har Lucasarts haft tid att slipa bort alla brister till uppföljaren, eller?
Klonad hjälte
Handlingen i The Force Unleashed 2 börjar med att spelaren får reda på att Darth Vader efter händelserna i första spelet försökt klona sin forne lärjunge Starkiller. Efter en serie misslyckade försök ser det ut som att han lyckas då den klon du tar kontroll över ser ut att besitta alla de egenskaper som Starkiller besatt.
   Kloningsprocessens ofullständighet har dock inneburit att även Starkillers minnen återskapats vilket leder till att han trotsar Vader och flyr från kloningsanläggningen på planeten Kamino. Det här lägger en grund för vad som skulle kunna vara en väldigt engagerande Star Wars-handling, men tyvärr är berättelsen en katastrofal soppa av konstiga beslut.
Hafsverk
En av de starkare punkterna i första spelet var handlingen som trots en del underliga vändningar var en riktigt trevlig upplevelse. I The Force Unleashed 2 känns det tyvärr som att utvecklarna har fått stressa fram handlingen. Vid en punkt kommer en vändning helt utan förklaring och så plötsligt att jag misstänker att en del av grundhandlingen fått tas bort för att nå ett utsatt lanseringsdatum. Detta gäller även de personer du får möta under resans gång.
   Karaktärer som mäster Yoda och Boba Fett visas upp som hastigast och även här känns det som att de egentligen skulle haft mer plats i handlingen, särskilt Boba Fett som kanske syns två minuter totalt. Slutet känns även det väldigt intetsägande och överlag undrar jag om inte författaren till spelets manus har fått se sitt verk slaktas rätt rejält.
11
Handlingen i spelet är oengagerande och ofullständig, ett hafsverk helt enkelt.
Gör om gör fel
Det spelmekaniska är i sin grund väldigt troget föregångaren men allt har anpassats för att flyta lite bättre och överlag vara lättare att ta till sig. Du kan nu utföra snabba och snygga ljussabel-attacker väldigt enkelt och krafterna du utövar ser både mer spektakulära ut och har större effekt på motståndarna. Strulet med kameran och plattformselementen är inte heller lika illa.
   Tyvärr innebär denna förenklade formula att spelet är lätt, väldigt lätt. Allt går som på automatik och på normal svårighetsgrad lär du springa igenom spelet utan några större svårigheter. Även hard är väldigt enkelt och det tog mig inte mer än max fem eller sex timmar från början till slut. Det finns ett utmaningsläge att ta del av men det är ärligt talat inte särskilt spännande.
Små brister består
Trots att många av de spelmekaniska bristerna i föregångaren är åtgärdade finns det flera som fortfarande är frustrerande. En av dessa är när du ska kasta föremål med Force Grip, ett stort gissel i första spelet och marginellt förbättrat här. Markering av de objekt du vill fånga med Force Grip kan bete sig lite underligt. Förvisso ett mindre problem, men i en soppa av problem spär det bara på irritationen.
1
Det spelmekaniska flyter på bättre men gör också spelet extremt enkelt.
Frustration till max
Till skillnad från första spelet, som ändå visade upp en hyfsad grad av variation, är allt här extremt repetitivt. Majoriteten av spelet går ut på att ha ihjäl grupper av fiender för att ta sig vidare till en annan sektion och ha ihjäl en ny grupp fiender. Ibland bryts det upp av extremt korta sektioner där du får fly från raserande broar eller lite utforskande.
   Även bosstriderna har förändrats och består här istället av långdragna strider mot enorma bossar vars livsmätare ska reduceras i flera steg. Det känns som att utvecklarna försökt härma konceptet i God of War 3 men misslyckats rejält och istället tvingas vi genomlida trista och frustrerande strider som inte tillför någonting.
Visuellt förfinat
Grafiskt ser spelet definitivt mycket bättre ut, allt från karaktärsmodeller till ljussättning och animationer gör spelet som helhet estetiskt imponerande. Spelmotorn flyter på bra och jag upplevde långsam bilduppdatering enbart vid ett tillfälle i spelet.
   Även ljud, musik och röstskådespeleri håller hyfsat hög nivå och hade de legat till grund för en bättre sammansatt handling hade de säkert imponerat än mer. Då du endast får uppleva nio olika typer av miljöer, eller nivåer, under spelets gång får de grafiska förbättringarna inte lika stor möjlighet att imponera. Återigen känns det som att spelet ursprungligen skulle ha innehållit bra mycket mer än vad som återfinns i slutprodukten.
9
De varierade och utmanande bossarna från föregångaren har ersatts med långdragna och frustrerande mastodonter i Force Unleashed 2.
En besvikelse
Jag gillade föregångaren trots de många bristerna eftersom det var ett bra spel i grunden. Min förhoppning var att Lucasarts satsade på att polera konceptet till del två, då hade det blivit riktigt bra. Istället får vi ett hafsverk som känns framstressat och de förändringar som skett i spelmekaniken innebär att spelet istället är på tok för enkelt, repetitivt och frustrerande på samma gång. Då detta med all sannolikhet är ett mellansteg inför del tre bör Star Wars-fans kanske uppleva handlingen, men i så fall råder jag er att vänta till dess att priset sjunker. En stor besvikelse.