wii Wii 2010-05-20
Nyheter (6)
Bilder (4)
Prince of Persia The Forgotten Sands
Skrevs 2010-06-01 21:06:00 av Marcus Grönskog
Ett försök att tjäna in på den aktuella biofilmen?
Med den nya biofilmen bredvid sig, släpps en helt ny del i den gamla Prince of Persia-trilogin som fick sin start för sju år sedan. Tvärtemot vad man skulle kunna tro är detta alltså ingen fortsättning på den nya inriktningen serien fick i de senaste spelen. Borta är därför den tecknade grafiska stilen och tillbaka i huvudrollen ser vi den gamla prinsen, som vi lärde känna honom innan han blev mörk och dyster i spelet The Warrior Within. Men känns det fortfarande aktuellt att springa längs väggar och svinga sig i stolpar?
prins420x177
Besöka släkten
När prinsen gör ett besök hos sin bror Malik, upptäcker han att hans brors kungadöme blivit målet för ett anfall och ute på gården hörs svärdstål och pilar som viner genom luften. När man kommit ifatt brodern blir man införstådd att palatset blivit stormat, vilket leder till en reträtt ned i skattgömmorna. Malik har bestämt sig för att resa en urgammal armé, som ska hjälpa till att slå tillbaka mot fienden. Men tyvärr har han missförstått legenden och det visar sig rätt fort att armén egentligen var inlåst för att hållas i schack. Med fria tyglar sprider den gastkramande massan istället skräck omkring sig och det är därför upp till prinsen att ställa saker till rätta.
   Då berättelsen inte bjuder på några större överraskningar, tycker jag bättre om den mindre skaran av karaktärer man lär känna. Prinsens attityd inför situationen och samtalen med hans broder är övertygande och man känner faktiskt ett slags band mellan dem, utan att det blir överspelat. Filmsekvenserna är relativt korta, men det bjuds på en hel del kamerasvepningar som ska visa exakt vart man borde klättra. Vilket egentligen aldrig behövs, då man ofta leds fram på ett enda möjligt spår. Spelets pussel behöver inte heller någon större presentation, då de ofta kan lösas genom att dra i spakar på måfå tills man hittar rätt kombination.
princeofpersialessablesoubliesxbox360010
Det gäller att ta sig över innan vattnet börjar rinna igen och prinsen blir blöt.
Att känna vinden i håret är...
Redan från start känner man sig som hemma i prinsens skor, då det bjuds på regelrätt klättring på vägg och hopp från flaggstång. Men till skillnad från den förlåtande mekaniken i spelet från 2008, kan man faktiskt dö om man råkar hoppa helt galet. Tillbaka är därför förmågan att kunna spola tillbaka tiden, vilket kommer väl till pass i ett palats fyllt till bristningsgränsen med allehanda fällor. Men tack vare den tajta kontrollen brukar det inte vara något större problem att navigera genom palatset, särskilt med en kamera som överlag lyckas bra med att visa det som är viktigt.
   Även om mycket av plattformandet känns igen från tidigare spel, finns också en del nya tillägg för att variera det hela. Att frysa vattenfall och använda dem som vanliga väggar är riktigt underhållande. Särskilt när man ibland vinner på att låta bli att frysa vattnet, för att istället åka igenom det.
   När de övriga krafterna introducerats kan det liknas lite vid att spela musik, där instrumentet representeras av kontrollen med dess fyra axelknappar och nothäftet är palatsets många bihang.
princeofpersialessablesoubliesxbox360020
Fienderna kanske är många, men ett enkelt slag med svärdet räcker för att träffa tre, fyra stycken på en gång.
..roligare än att svinga svärd
Striderna har aldrig varit Prince of Perisa-spelens starkaste kort. Detsamma gäller här, även om det känns som man försökt kompensera lite genom att låta prinsen möta stora grupper av fiender. Men känslan av att vifta med svärdet i luften och se fienderna falla en efter en utan någon form av fysisk närvaro gör en ändå besviken. Det fungerar som ett kort avbrott mellan akrobatik och enklare pussellösande, men är sedan länge omsprunget av en rad andra spel. Däribland av Ubisofts egna Assassin’s Creed II, som kan man argumentera för även gör klättrande lika bra.
   Genom att besegra fiender samlar man erfarenhetspoäng, som sedan kan spenderas på att lära sig nya krafter att använda i strid, eller för att göra prinsen mer stryktålig. Men jag har svårt att hitta någon bra anledning att använda de nya offensiva krafterna, när majoriteten av spelets fiender lättast besegras genom ett frenetiskt tryckande på x-knappen.
Jag känner igen mig
Under spelets gång förflyttas man mellan olika salar i det enorma palatset, vilket också görs utan avbrytande laddningstider. Man kan även skymta platser och landmärken man besökt tidigare i spelet, vilket ökar inlevelsen, även om det inte nödvändigtvis betyder att man kan återvända till dem. Däremot tröttnade jag en aning på hur spelets omgivningar såg ut, för trots att spelet gör en rätt stor sak av att byta område under en period, märker man inga uppenbara skillnader. Lite mer variation hade önskats och inte bara i form av större kugghjul att klättra på.
   Grafiskt sett saknar spelet det där lilla extra, då flera av spelets områden enbart dekorerats av lerkrukor i olika former. Det känns överlag som att spelet ständigt skiftar i kvalité med tillfälliga brister i animationen och spelområden som till synes fått mindre tid och omsorg.
Slutligen
The Forgotten Sands är ändå ett riktigt underhållande spel och jag hade svårt att lägga ner handkontrollen när jag väl satt med det. Mycket tack vare att spelet är bra på att gradvis öka svårighetsgraden, utan att lämna spelaren på efterkälken. Klättermekaniken kommer verkligen till sin rätta under sista tredjedelen av spelet, då man måste ha kontroll över samtliga av prinsens förmågor.
   Har man sett fram emot den mer utmanande typen av Prince of Persia-spel är The Forgotten Sands en tillbakagång till de äldre spelen. Lite mer finslip skulle båda riktigt gott inför en eventuell uppföljare.