0ed8ecc039bb3576e6e8c518c928a408
East India Company Privateer
Prisjakt: East India Company Privateer 217 kr
I East India Company ska spelaren försöka bygga upp ett imperium och kan välja mellan åtta olika nationaliteter. Genom att bland annat köpa och sälja varor, bygga skepp, anställa personal, utveckla sin nation och attackera andra länder växer nationens makt. Privateer-expansionen fokuserar på pirater och strider.
Release: Ute nu (preliminärt)
UtgivareParadox
UtvecklareNitro Games
GenreStrategi
ReleaseUte nu (preliminärt)
pc
info
Info
news
Nyheter
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
East India Company + Privateer
Skrevs 2009-11-13 13:59:00 av Magnus Enarsson
Finska Nitro Games tar oss ut på en handelsresa till Sydostasien, så sätt på dig sjömansstövlarna och ladda kanonen
East India Company är ett realtidsstrategi-spel där spelaren får ta på sig den tunga och ärofyllda rollen som ledare över ditt lands handelskompani under 1600- och 1700-talet. Uppdraget är att ockupera och driva handel med Sydostasien för att slutligen kunna bli det största handelsimperiet som krossar alla konkurrenter. Detta innebär långa resor till sjöss, diplomatiska förhandlingar och blodigt krig. Finska Nitro games står fortfarande bakom rodren och släpper nu även expansionen Privateer.
240
Många valmöjligheter
Grundspelet erbjuder från start åtta olika länder att välja mellan, bland annat Sverige. Om du väljer att spela en kampanj finns det fyra olika spelstilar som alla ger olika längd, finesser och regler utifrån tycke, smak och hur lång tid du vill att kampanjen ska vara. För den krigslystne finns även ett multiplayerläge som erbjuder fem mot fem-strider till havs med skepp. Tyvärr hittade jag aldrig någon att spela med, så jag kan inte uttala mig huruvida detta spelläge är bra eller ej. Något som också lyser med sin frånvaro är möjligheten att spela en kampanj med dina vänner.
Köp, sälj och tjäna pengar
Vid start av kampanjen har du ett ensamt skepp i din blivande flotta. Ditt lands regent ger dig ett antal mål som måste uppfyllas inom en viss tid. Målen handlar mest om importer av olika varor, men kan även innehålla andra uppgifter som att ta över ett antal hamnar eller liknande. När tiden väl går ut och du lyckats uppfylla kraven, får du nya, mer utmanande mål att uppfylla. Om du skulle misslyckas drar sig ditt land ur och lägger ned din verksamhet, game over.
   Så här kort kan man faktiskt sammanfatta denna handelssimulator utan att ljuga. Man fraktar helt enkelt varor från A till B över en stor karta i 3D och det finns ingen drivande historia att tala om. Spelet förlitar sig blint på att spelaren själv ska skriva sin egen. Detta kan låta tunt, men spelet är djupare än vad man kan tro. Det finns nämligen flera sätt att expandera ditt imperium på. Bland annat kan du låsa upp och bygga fler strids- och handelsskepp eller ockupera nya hamnar som du sedan kan bygga uppgradera. Möjligheterna är många.
eastindiacompanyprivateerpc2
Kartan är stor och det tar tid att resa över de blå haven.
Utveckla dina kolonier och kommendörer
De andra länderna kan inte driva handel vid en hamn som du tagit över och vice versa. Om du suktar efter en plats som redan är tagen måste du helt enkelt ta över den med våld, vilket kan bryta fredsavtal, pakter och liknande.
   När du tjänat ihop en tillräckligt bra ekonomi kan du börja fundera över hur du ska utveckla och skydda dina kolonier. Du kan till exempel förbättra dina lager och få avdrag på de varor du vill köpa, bygga ut hamnen så du kan bygga större och bättre skepp, öka den militäriska närvaron och säkerheten med en fästning eller skapa garnisoner för att kunna köpa in fler trupper. Ju mer du uppgraderar dina byggnader desto mer fördelar får du.
   Något som också går att uppgradera är de personer som leder dina flottor - kommendörerna. Dessa individer kan få speciella förmågor som bättrar på deras stridsfärdigheter eller andra kunskaper som kan gagna handel.
Sega strider till sjöss
Så länge du inte står i konflikt med något annat land så är det endast blodtörstiga pirater som kan ställa till det för dig på dina resor. När det är dags för strid kan du först se huruvida din flotta står sig mot din motståndares. Är din stapel mer ifylld än din fiendes har du övertaget. Antingen går du vidare in i detalj och sköter stridandet själv eller så låter du datorn bestämma utifrån styrkorna på respektive flotta vem som vinner. Om du väljer det första alternativet så kastas du in i ett klassiskt RTS-läge sett snett uppifrån. Vill du ha ännu mer kontroll kan du välja att styra dina skepp i ett mer manuellt läge. Detta kräver dock mer precision och känsla när du ska skjuta med kanonerna eftersom du manuellt sköter siktet, vilket kan vara nog så klurigt. Det går dock att justera saker som spridning på kanonkulorna, vilket underlättar att träffa, men gör i sin tur mindre skada.
   Striderna i sin helhet är rätt så sega, odramatiska och känns ganska taffligt utförda. På kompassen kan du se åt vilket håll vinden blåser, men hur jag än vrider och vänder skeppen så verkar allt gå i snigelfart, vilket inte är speciellt kul. Jag ställer upp snabbheten på tiden till 4x, vilket förbättrar det lite, men är långt ifrån tillräckligt. De som söker realism i sina strider till havs kanske kan uppskatta detta, men det är verkligen inte för vem som helst.
   
Glorifierat exceldokument
Presentationen och grafiken i spelet är godkänd, men är inte spektakulär eller utstickande på något vis. Det är ungefär vad man hade förväntat sig och gör sitt jobb i att förmedlar en bra känsla och ton vilket höjer stämningen.
   Om man vill, så kan man se East India Comapany som ett glorifierat exceldokument. Det är mest siffror, menyer och kartor som man växlar i mellan fram och tillbaka. Men fördöm inte i förväg, för detta kan vara nog så kul. Handelsbiten är faktiskt det bästa och roligaste med hela upplevelsen. Det är väldigt tillfredsställande när pengarna börjar rulla in och du kan börja bygga en ny flotta, köpa soldater och ta över fler hamnar.
   När man ser på helheten känns realtidsstriderna onödiga. Som tur är har utvecklarna givit oss möjligheten att automatisera striderna, vilket hjälper spelet i mina ögon. Tempot kan bli lite väl långsamt ibland, men håller intresset uppe hyfsat ändå. För de som är sugna på ett spel med just handel i fokus utan avancerade strider, kan grundspelet bidra till många timmars underhållning framöver.
eastindiacompanyjpg595x325cropupscaleq85
Tyvärr ser striderna roligare ut än vad det är.
Lev livet som Privateer
I expansionen Privateer tonas handeln ner och riktar in sig mer på strid och uppdrag av annan sort än tidigare. Du som spelare tillhör inte någon nation längre, du är din egen herre på havet. Nu kan du dock tjäna pengar genom att ta emot uppdrag, för maktspelet mellan nationerna och kompanierna är inte direkt rumsrena. De är helt enkelt villiga att anställa dig för att göra smutsgörat åt dem. Du är en legaliserad Pirat, med andra ord. Det blir därför mycket "sök och förstör" och kidnappningsuppdrag.
   Det man måste se upp med är den diplomatiska biten, givetvis blir inte länderna glada om du gör allt för mycket rackartyg mot dem. Du måste därför försöka hålla en balans så att de inte vänder sig emot dig och skapar problem. De kan nämligen neka dig att gå i land vid deras hamnar och minskar då möjligheterna att bygga skepp och liknande i framtiden.
   
Specialister ombord
Du har fortfarande kommendörer i dina flottor och kan som förut uppgraderas med nya förmågor. Men denna gången kan du även hyra in specialister. Specialisterna ger dig andra fördelar som kan vara bra att ha när man är ute och bråkar mycket på havet. Varför inte ha någon duktig snickare ombord som kan reparera dina skepp eller en doktor som helar dina män när de är sårade?
   Ingenting märkvärdigt har hänt då det gäller striderna i expansionen. De är fortfarande lika torra och odramatiska. Idén kring en mer piratorienterad version av East India Company är god, men det krävs mer av striderna för att det ska bli lyckat. Om man inte är ute efter en mer actionbetonad upplevelse kan man hålla sig till grundspelet, för det här ger inget nytt åt de som gillar handelsbiten.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
0ed8ecc039bb3576e6e8c518c928a408
Genre
Strategi
Utgivare
Paradox
Utvecklare
Nitro Games
Plattform
PC
Prisjakt
Release
Ute nu
Sammanfattning
plus
  1. Mycket att uppgradera
  2. Många olika kampanjlägen
  3. Rolig handel
minus
  1. Långsamma realtidsstrider
  2. Inget kampanjläge i multiplayer
  3. Svalt intresse online
6

Slutsats

Låt dig svepas med tillbaka i tiden och ta kommandot över ett handelskompani under 1600-talet. East India Company bjuder på realtidsstrategi där handel, diplomati och krig är naturliga ingredienser. Detta är ett bra alternativ om man är ute efter en handelssimulator med historiskt perspektiv, men vill man ha gastkramande strider med i leken får man leta någon annanstans.
eastindiacompanyprivateerpc003
eastindiacompanyprivateerpc004
eastindiacompanyprivateerpc005
eastindiacompanyprivateerpc006
eastindiacompanyprivateerpc007
eastindiacompanyprivateerpc008
#inlineditbutton