d79bffc7a428a574ce5a9c30da469ec5
Bakugan: Battle Brawlers
Prisjakt: Bakugan: Battle Brawlers 289 kr
Samla Bakugans och låt dem strida för dig. Köp nya eller uppgradera dina befintliga monster med poängen du får efter en vunnen kamp. Använd attributkort för att öka styrkan hos din Bakugan och visa att du kan klara dig i turneringar.

Släpps till Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 2, Wii och Nintendo DS.

UtgivareActivision
UtvecklareNow Production
GenreBarn,Kortspel
Release2009-10-23
xbox360 Xbox 360 2009-10-23
nds Nintendo DS 2009-10-23
ps2 Playstation 2 2009-10-23
ps3 Playstation 3 2009-10-23
wii Wii 2009-10-23
Bakugan: Battle Brawlers
Skrevs 2009-11-13 08:00:00 av Marcus Grönskog
Samla alla plastmonster!
Bakugan Battle Brawlers är ännu ett exempel på en japansk tecknad serie som flyttar format och blir spel, efter att först blivit ett mindre fenomen. Med ett namn som Battle Brawlers så kan man tro att fokus läggs på rent stridande, men skenet bedrar. Man spenderar istället mer tid till att placera och förbereda sina spelpjäser.
420x177
Öppna påsen
Det är monstersamlande som utgör grunden för Bakugan Battle Brawlers. Ett koncept som vi utan tvekan sett förut, men som ofta blir poppis. I det här spelet slåss man med så kallade Bakugans, som innan strid ser ut som plastkulor. Genom att aktivera dem i strid, antar de sina sanna skepnader för att kunna puckla på varandra.
   Vi följer i detta spel en ung pojke som vill lära sig att spela och slåss med dessa monster. Ett mål som känns avlägset eftersom han inte har några egna monster. Lyckligtvis finner man snart att en Bakugan bokstavligt talat faller ned från himlen och den blir således spelarens nya följeslagare. Vad som väntar sedan är en ström av kamper och samlande.
En mjuk introduktion
Man får själv välja hur ens karaktär ser ut i början av spelet, vilket är trevligt trots begränsningarna. Efter att ha gjort detta så introduceras man snabbt till staden och de platser man kan besöka och använda sig av. Spelet kan dessutom spelas helt på svenska, vilket uppskattas och underlättar för de mindre som också vill spela.
   I stadens park handlar det om att slåss i mindre bataljer, där man väljer motståndare själv. Det finns också en turneringshall tillgänglig för mer officiella sammandrabbningar. Utöver detta har du också tillgång till ditt eget rum där du kan spara saker, se statistik och byta utseende m.m. Sist men inte minst finner man butiken där man kan köpa och uppgradera Bakugans såväl som strategikort. Något man gör med de kamppoäng man samlar på sig under spelets gång.
screenshot1
Det gäller att ha tungan rätt i mun när man ska sikta in på rätt kort.
Att slåss med plast
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte alls hur striderna i spelet skiljer sig från originalmaterialet. Kamperna i Battle Brawlers känns i vilket fall som att de främst avgörs genom förberedelser, snarare än faktiska kamper mellan monstren. Man inleder sin rond genom att kasta ut ett portalkort på spelplanen. Detta kort ska man sedan försöka träffa med monstret man kastar ut. Lyckas man landa rätt så vecklas bollen ut sig, redo för att slåss. Jag fann detta lite smått krångligt och överkomplicerat till en början, då man använder nästintill alla knappar på kontrollen för att justera fart och riktning. Men det gav med sig rätt snabbt och snart snurrade kulorna runt på planen utan problem. Genom att landa på portalkort som ger bonus till det egna attributet, kan man höja sin Bakugans ursprungliga G-kraft.
   Att ha hög G-kraft är nämligen nyckeln till att vinna strider. Det är denna siffra som avgör hur starkt ditt monster är. Genom att använda rätt sorts attributkort kan man höja styrkan mångfaldigt innan det är dags att attackera motståndaren. Det är nästan lite hypnotiskt att se siffrorna stiga, men det blir aldrig heller mer spännande än så här. Känner man att motståndaren dragit en massa kort så att man själv ligger i underläge, finns det alltid chans att bygga upp det lilla extra i ett avslutande minispel.
screenshot2
Det roligaste minispelet gör mig mer sugen på ett visst annat spel.
Återvinningsbara minispel
Innan det är dags för den slutgiltiga sammandrabbningen finns det alltså även en chans att få upp monstrets G-kraft i ett av tre minispel. Ett av dessa går ut på att man skjuter symboler som delar ditt monsters attribut. I det andra gäller det istället att trycka på knappar i takt, vilket känns smått Guitar Hero-inspirerat. I det tredje snurrar man på de båda spakarna för att bygga på extrakraft, vilket jag fann var det tråkigaste av dem. Samtliga minispel fungerar trots allt fint, men de blir aldrig särskilt underhållande.
   När tiden är ute bevittnar man den fem-sekunders långa striden mellan de två monstren. Det monster som vid det här laget samlat ihop mest G-kraft slår ut motståndaren med ett enda slag, vilket känns lite snopet. Att Bakugan Battle Brawlers passar bäst för yngre spelare är ingen svår slutsats att dra, men det taktiska inslag som bjuds passar i grunden för vem som helst. Det känns dock lite för smalt och innehållslöst för att kunna rekommenderas till vem som helst.