d98e99128b557de3f3ed41515c87633f
Family Trainer Extreme Challenge
Prisjakt: Family Trainer Extreme Challenge 299 kr
Family Training blev tydligen en stor framgång och får därför en uppföljare. I denna tvåa får vi 15 nya minispel, baserade på stenhårda extremsporter som bergsklättring, wakeboarding och hopprepshoppande.
UtgivareAtari
UtvecklareNamco Bandai
GenreBarn,Sport
Release2009-09-25
wii
info
Info
news
Nyheter
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Family Trainer Extreme Challenge
Skrevs 2009-10-27 04:47:00 av P-A Knutsson
Namco Bandai är tillbaka med mer lättsam aktivering för familjen.
För ganska exakt ett år sedan släpptes Family Trainer till Wii. Ett träningsspel som inriktade sig mer på lek än seriös träning, ett lättsmält alternativ till EA Active och WiiFit helt enkelt. En bra idé som dock föll på tråkiga minispel och halvdant flerspelarläge – är det något som fixats till i uppföljaren?
En skelögd matta
Huvudingrediensen i Family Trainer är en plastig matta. Två mittcirklar, två pilar uppåt, två nedåt och en åt höger respektive vänster. Ett plus, ett minus. Två stora block med varningstext, en Wii-logga. Till skillnad från Nintendos WiiFit-bräda är denna manick inte trådlös, utan kopplas in i GameCube-kontrollporten. Mattans underlag bådar inte gott då den saknar greppande material, men den håller sig relativt still på golvet.
   Vad som skiljer detta tillbehör från en vanlig dansmatta är alltså den extra uppsättningen av mittknappar, vilket gör att vissa minispel fungerar för två spelare samtidigt.
   I större delen av Family Trainer används enbart mattan som kontroll, men en handfull minispel kräver även en Wiimote i handen.
Hoppa hopprepet
Family Trainer Extreme Challenge är alltså minispelssamling nummer 372 till Wii. Huvudmenyn rymmer femton småspel baserade på extremsporter, såsom bergsklättring, BMX-åkande och hopprepshoppande. I nio av dessa extremtuffa aktiviteter kan två personer tävla mot varandra genom att hoppa runt på mattan samtidigt.
   Jag inleder dock med ett träningspass på svårighetsgrad två av fyra, även kallad normal. Hopprepshoppande står på schemat, en extremsport som jag själv var mycket duktig på under det glada 80-talet. De år som har passerat har dessvärre försämrat min hoppförmåga rejält, och jag lyckades inte ens avverka de 40 hopp som krävdes för att klara träningen. Ridå.
   Med ett sargat självförtroende begav jag mig istället till Free Play, där samtliga femton minispel finns upplåsta från start. En eloge till Namco Bandai som insett att låsta minispel enbart är irriterande.
ft1
Dansmatteupplägg med en BMX istället för musik och takt.
Hej då barn, se till att inte ha för kul!
Den första grenen kallas Street Luge och går ut på att åka ner för branta gator. Spelaren ska sitta på spelmattan och slå med händerna på någon sidopilarna för att undvika hinder eller köra över fartökningszoner. Om båda pilarna trycks in samtidigt flera gånger i följd åker man snabbare. Ett ordinärt minispel som vanligtvis brukar vara småkul i en stund, vilket det även är här. En mening som beskriver hela minispelssamlingen rätt bra. Family Trainer är småkul i en liten stund. En väldigt liten stund.
   De olika extremsporterna känns varken fartfyllda eller anpassade efter kontrollen. Att utföra trix på BMX och att bergsklättra påminner mest om att spela dansspel utan musik. Att styla med skateboarden är uppbyggt som ett minnesspel.
   Om man vill ha ett fartfyllt träningsspel är Family Trainer helt fel. Istället är det barn med alltför mycket överskottsenergi som ska ta en titt på spelet. De yngsta barnen kan dock inte vara med denna gång eftersom minnes- och koordinationsmomenten som de flesta minispelen är uppbyggda av är alldeles för svåra.
Vifta, stampa och hoppa
Spelets inramning kunde piffats upp en hel del. Det yttre ser i och för sig bättre ut än i föregångaren, men både design och färgval kunde varit mer passande. Färgerna är så skrikiga att de nästan framkallar huvudvärk, och designen är bara fel. Karaktärerna är menade att se coola och ge spelet attityd, men de känns bara malplacerade och livlösa. Det går att använda sina Miis, men detta måste låsas upp.
ft2
Lyckas man stampa in alla kombnationer dör man inte så mycket när man slår i marken.
Inget för familjen
Jag gillar idén med ett enklare och lekfullt träningsspel – eller aktivitetsspel är ett bättre ord. Tyvärr är Family Trainer alldeles för simpelt för att fungera för fler än barn under tio år. Med tanke på vilka möjligheter spelmattan, Wiimote och Nunchuck innebär, är det trist att spelandet aldrig blir mer avancerat. Jag skulle vilja sett ett par enklare grenar utan motorikkrav, samt ett par på nivån som finns nu. Fokus borde dock ligga på minispel som faktiskt använder de kontrollmöjligheter som finns tillgängliga. Det behöver inte vara tillkrånglat, bara mer genomtänkt.
   Family Trainer Extreme Challenge är varken familjeanpassat, tränande, extremt eller utmanande, men det är ett fullgott tidsfördriv för barn som bryr sig mer om att hoppa runt än spelmekanik som fungerar. Med lite mer tanke bakom programmeringen kunde det dock ha blivit betydligt mer än så.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
d98e99128b557de3f3ed41515c87633f
Genre
Barn,Sport
Utgivare
Atari
Utvecklare
Namco Bandai
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2009-09-25
Sammanfattning
plus
  1. Kul för yngre
  2. Funktionellt yttre
  3. Alla grenar upplåsta från start
minus
  1. Måste läsa upp Mii-stödet
  2. Ogenomtänkta kontroller
  3. Enbart kul för barn som vill klampa
5

Slutsats

Family Trainer är ett träningsspel som inriktade sig mer på lek än seriös träning. Med hjälp av en speciell matta, Wiimote och Nunchuck ska en rad olika minispel klaras av. Tyvärr är spelet alldeles för simpelt för att fungera för andra än barn under tio år. För barn i den åldern kan Family Trainer dock bjuda på ett par timmars högljudd underhållning.
ftxc08
ftxc01
ftxc03
ftxc02
ftxc04
ftxc05
#inlineditbutton