Release2009-10-02
xbox360 Xbox 360 2009-10-02
ps3 Playstation 3 2009-09-25
King of Fighters XII
Skrevs 2009-10-19 16:06:00 av Andreas Eklöv
Vid en första anblick ser det bra ut, men hur håller det i längden?
King of Fighters är en gammal trotjänare till fightingserie som konkurrerat med Capcoms Street Fighter-serie i många år nu. Med del tolv tar SNK Playmore en annan inriktning än Capcom och håller sig kvar i det tvådimensionella planet. Resultatet är estetiskt tilltalande, men innehållsmässigt ack så begränsat.
Tvådimensionell pixelprecision
Grafiken i King of Fighters XII består av tvådimensionella bakgrunder och tvådimensionellt uppritade karaktärer, precis som tidigare utgåvor i serien. Skillnaden är att bakgrunder och karaktärer denna gång är högupplösta vilket innebär att SNK Playmore har fått rita om alla karaktärerna och deras animationer för att de ska se bra ut i det högupplösta formatet. Resultatet är estetiskt väldigt tilltalande, om du kör i allra högsta upplösningen det vill säga. I upplösningen 1080p ser allting väldigt bra ut, men om du har en TV som max stöder 720p blir de något pixelerade kanterna väldigt tydliga.
   I inställningsmenyn finns det alternativ för hur grafiken ska behandlas men ingen av dem gör direkt den grafiska presentationen bättre. Jag tycker personligen att kameravyn är för inzoomad på karaktärerna och hade gärna sett att vyn var något mer utzoomad. Dessa brister till trots ser presentationen väldigt bra ut och är inte en av de många bristerna.
kofxiiselectscreen
Innehållet i King of Fighters XII är minst sagt snålt, både till antalet karaktärer och mängden spellägen.
Nygamla strider
När du startar upp en match blir du snabbt varse om att mängden karaktärer inte är särskilt diger. Endast tjugo karaktärer finns tillgängliga, det lägsta antalet spelbara karaktärer sedan serien startade och ungefär hälften så många som i föregångaren King of Fighters XI. Anledningen ska vara att det tog så lång tid att göra om alla karaktärerna till högupplöst format, men för de spelare som har favoriter hos de karaktärer som funnits med i tidigare delar i serien blir detta givetvis något av en besvikelse. Samtliga karaktärer har dock sina distinkta kampstilar intakta från tidigare delar i serien.
   Striderna går i vanlig ordning ut på att du väljer tre karaktärer som sedan ska slåss mot tre av motståndaren valda karaktärer. Striderna är även de sig lika men en nyhet är det så kallade "critical counter"-systemet vilket går ut på att du genom att utföra en kontring med en stark attack går in i ett kritiskt kontringsläge. Du har då väldigt kort tid på dig att utlösa en serie av länkade attacker på din motståndare. Du kan även avbryta alla typer av attacker med så kallade "Guard attacks". Själva spelmekaniken fungerar väldigt bra i KOFXII och med två spelare i soffan som bemästrat tre olika karaktärer kan riktigt intressanta bataljer uppstå.
kofhead
Själva striderna är riktigt roliga och fungerar bra, något som det visuella gör än mer trevligt.
Begränsat innehåll
Trots en visuellt trevlig stil och en väl fungerande fightingmekanik så är King of Fighters XII en besvikelse vad det gäller innehållet. Jag kan leva med att antalet karaktärer är lägre eftersom varje karaktär är väldigt välgjord, men att innehållet i spelets olika lägen är så begränsat kan jag inte begripa. Det finns exempelvis inget karriärläge utan ett extremt begränsat "arkadläge" där du ska vinna ett antal matcher på så kort tid som möjligt. Mellan dessa matcher berättar en tv-kanal kort om dina framsteg och till slut räknas tiderna i matcherna ihop för att se om du vunnit turneringen.
   Jag skojar inte när jag säger att sluttexterna börjar rulla efter högst en kvarts spelande. Efter detta finns det ingen större anledning att spela om läget förutom att kanske få bättre tider i de olika matcherna. Utöver detta läge har du endast Versus att välja på och som namnet antyder kan du här välja att kämpa mot en medspelare i soffan i matcher med 3-vs-3 eller 1-vs-1. Offline-innehållet slutar här och du har efter första spelsessionen upplevt allt vad spelet har att erbjuda för offlinespel.
   Det finns även ett övningsläge som låter dig öva mot en datorstyrd motståndare. Även här har SNK Playmore varit lata och ger inte spelaren några instruktioner om hur manövrar utförs vilket innebär att nykomlingar till serien inte lär förstå hur de ska kunna utnyttja karaktärerna fullt ut.
kofxii
Att innehållet är så extremt begränsat är nästan löjeväckande, och att onlineläget lider så mycket av lagg gör innehållet till en än större besvikelse.
Haltande online
Det som KOFXII kan skryta med som föregångarna saknar är ett onlineläge. Här hittar du de förväntade speltyperna som rankade och orankade matcher samt ett arkadläge där du slåss om poäng i varje match. Mängden spellägen här svällar alltså inte heller över, men detta hade varit helt ok om striderna online hade flutit på bra. Tyvärr är så inte fallet och i de bataljer jag kastat mig in i har samtliga lidigt av allt från mindre till allvarliga problem med lagg.
   I majoriteten av fallen är lagg ett så pass stort problem att det förstör möjligheterna att planera attacker, försvar och kontringar. Att dra iväg en specialattack blir många gånger omöjligt eftersom spelet inte registrerar attackerna i rätt ögonblick vilket kan leda till att du utför attacken när moståndaren redan är ur position. Att misslyckas med en specialattack för att sedan bli kontringsattackared på grund av av spelet laggar är minst sagt irriterande och något som innebär att du med all sannolikhet inte kommer vilja investera tid i onlineläget.
Vackert men begränsat
Estetiskt är King of Fighters XII överlag en imponerande produkt, och själva striderna fungererar riktigt bra och är underhållande. Men när innehållet är så ruskigt begränsat och onlineläget lider av så allvarligt nätverkslagg blir upplevelsen överlag en stor besvikelse. Med så många andra bra fightingspel på marknaden som erbjuder mer innehåll och bättre onlinespel finns det få anledningar till att investera i KOFXII. Inte ens om du är ett fan av serien är detta riktigt värt att du investerar dina pengar när alternativen är så pass mycket bättre. Förhoppningsvis lyckas SNK Playmore göra ett bättre paket på denna grund till nästa utgåva.