ps3 Playstation 3 2010-10-07
Nyheter (3)
Bilder (17)
WRC FIA World Rally Championship
Skrevs 2010-10-24 00:00:00 av Andreas Eklöv
Den officiella rally-licensen återvänder inramad i en skrattretande presentation.
Med den officiella licensen för FIA World Championship Rally och lansering ett år efter närmaste konkurrenten Colin McRae Dirt 2 kan man tycka att utvecklaren Milestone borde ha alla möjligheter att släppa en imponerande titel. Det finns gott om innehåll att ta del av, men tyvärr är inramningen skrattretande uselt.
Officiellt igen
Racingspel som stoltserar med den officiella rallylicensen från FIA har varit frånvarande från marknaden i flera år nu och istället har rallygenren dominerats av icke-officiella titlar som exempelvis Colin McRae Dirt från Codemasters. Med WRC FIA World Rally Championship tar dock Black Bean och utvecklaren Milestone licensen tillbaka till rampljuset och ger oss ett spel där officiella bilar, förare och banor finns representerade. Och visst finns det gott om officiellt innehåll att ta del av, online som offline.
Tuff start
För den ensamme spelaren finns det två huvudsakliga lägen att njuta av: singleplayer-läget där du kan köra enskilda lopp och karriärsläget där du ska vinna olika deltävlingar i jakten på WRC-titeln. När du inleder din karriär placeras du direkt i hetluften och får möjligheten att köra ett testlopp i en fullt utrustad Citroen C4. Under karriärens gång får du tävla i ett antal olika klasser av bilar som används i WRC-tävlingar. Utöver de grundläggande WRC-klassen har du exempelvis S-WRC som låter dig ratta Super 2000-bilar, P-WRC med produktionsbilar, J-WRC som är juniorrally samt Grupp B-klassen med de bästa bilarna i WRC-historien.
   Det finns hela 78 olika banor att uppleva och ett sponsor-system innebär att du kan köpa nya bilar och dekaler, färger med mera till dina bilar. Om du har kört igenom karriären belönas du även med pokaler som syns när du tävlar online. Karriärläget är långt och innehållsrikt och utmaningen kan bli riktigt tuff om du går på de högre svårighetsgraderna.
4
WRC FIA World Rally Championship har inte bara ett långt namn utan även gott om innehåll.
Krävande körning
När du startar upp spelet för första gången får du välja vilken nivå din erfarenhet av racingspel ligger på. Ditt val här bestämmer hur mycket assistans du får i din körning och hur pass aggressiva motståndarna ska vara. På den enklaste nivån får du rejält med bromsassistans, skador påverkar inte bilen lika mycket och bilhanteringen är mer förlåtande. Alla dessa parametrar kan du ändra i efterhand i takt med att dina färdigheter förbättras. Om du har valt inställningar med minimal assistans får du en riktig kalldusch då det inte är ett lätt spel.
   WRC FIA World Rally Championship riktar in sig mot mer realistisk racing och detta märks definitivt från första stund. Med låg eller ingen assistans får du kämpa hårt för att ens komma inom de första fem placeringarna och när du sätter ett perfekt lopp är den belönande känslan väldigt stor. Tyvärr kan fysiken i bilarna ibland kännas något för lätt och känslan av att häva en sladdande bakvagn genom att styra mot sladden infinner sig inte på samma sätt som i exempelvis Colin McRae Dirt 2. Dessutom händer det ofta att bilarna tappar hastighet rejält när man kör över underlag som befinner sig utanför vägen oavsett om det handlar om fem centimeter högt gräs.
Grundläggande kompetent online
Utöver det fylliga karriärsläget kan du även tävla mot andra, offline som online. Om du vill tävla med kompisar i soffan kan du tävla mot upp till tre spelare i enskilda tävlingar såväl som i ett karriärläge. Varje spelare kör ett lopp och övriga spelare ska helt enkelt försöka slå övriga spelares tider. Utöver spelarna är detta karriärläge även fyllt av AI-kontrollerade förare.
   Onlineläget låter dig tävla mot spelare världen över i direkta tävlingar och du kan välja att hoppa in i slumpvis valda tävlingar eller bestämma precis vilka parametrar du vill ska gälla för loppen. Det är alltså tunt med alternativ men loppen online fungerar bra och jag upplevde aldrig något lagg under mina lopp. För varje tävling du kör online får du erfarenhet och går upp nivåer. Detta system är inte särskilt djupt och det enda du egentligen vinner på att gå upp nivåer är att spelare kan se dina utmärkelser intill ditt spelarnamn när ni tävlar mot varandra.
7
Spelets presentation ser faktiskt sämre ut än vad denna skärmdump skvallrar om.
Gräslig presentation
En smått chockerande insikt som infinner sig redan vid första loppet är att det grafiska i spelet är föråldrat på en nivå som jag inte trodde var möjligt år 2010. Detta gäller framför allt omgivningarna som är uppbyggda av extremt enkla 3D-objekt, lågupplösta texturer, ojämna kanter och taskiga vatteneffekter. Det finns delar som är bättre än andra men en stor del av de miljöer som utgör spelets banor ser ut som en något förbättrad variant av vad vi såg i racingspel anno 2005.
   En bra rallyupplevelse handlar givetvis inte bara om det grafiska men en imponerande presentation som förmedlar känslan av att susa längsmed snäva skogsvägar är centralt för en djup inlevelse. Tyvärr gäller den låga nivån även för ljudeffekterna och vrålet från motorn i en högpresterande rallybil låter här mer som surret från en hårtork. Trots att körningen i spelet alltså är riktigt roligt känns detta mer som något du hittar i reabacken snarare än ett nylanserat spel hösten 2010.
Bortslarvad potential
WRC FIA World Rally Championship är ett mediokert spel som kombinerar bra körning åt det mer realistiska hållet med fruktansvärt dålig presentation och ett grundläggande men väl fungerande onlineläge. Jämfört med titlar som Colin McRae Dirt 2 är det svårt att motivera ett köp. Trots en del goda sidor känns detta som en halvhjärtad produktion. Förhoppningsvis kan utvecklarna använda den vettiga grunden i körningen och jobba på presentationen till nästa utgåva.
Vi fick ett exemplar av spelet av Ubisoft.