d3e0300c59a6b0c62dcfd5332b701fce
Fable III
Prisjakt: Fable III 62 kr
I Fable III kommer vi börja som en son eller dotter till en hjälte. Under spelets första del kommer vi leda en strid mot en tyrannisk kung genom att samla styrkor och samarbeta för att i den andra delen axla rollen som kung eller drottning.
UtgivareMicrosoft
UtvecklareLionhead Studios
Genrerollspel
Release2010-10-29
xbox360 Xbox 360 2010-10-29
pc PC 2011-05-20
info
Info
news
Nyheter (31)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (74)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Fable III
Skrevs 2010-10-26 06:01:00 av Erik Hansson
Idén om att förenkla allt var inte helt lyckad.
I somras, på E3-mässan, pratade Peter Molyneux vitt och brett om hur fantastiskt det var att använda Kinect i Fable III, att de jobbat med det länge och hur det skulle engagera oss extra mycket i spelet. "Vi vore galna om vi inte hade med det" utbrast han i en intervju med Bit-tech. Fyra månader senare finns det inget Kinect-stöd i Fable III.
fable_3_420

Dags för en ny chef?

Det må låta som en parentes, men frågan är hur mycket tid det tog av utvecklandet att jobba med en ny "fantastisk" teknik som sedan skrotades i det färdiga spelet? Den här historien säger nog framför allt något om de ständigt för stora ord som Peter Molyneux slänger ur sig. Jag undrar om inte det bästa som skulle kunna hända Lionhead var om de fick en ny chef.

Samma misstag

Fable II var i mina ögon en potentiell fullpoängare som drogs ned av lite tråkiga strider, alldeles för många buggar och ett för begränsat system för uppgraderingar och utrustning. Fable III har kvar precis samma misstag och stundtals till och med gjort dem värre.

Samla följeslagare

I spelets första kapitel spelar man som prins eller prinsessa som skickas ut från slottet och måste få folkets stöd för att största kungen. Genom att hjälpa enskilda personer eller olika grupperingars ledare får du följeslagare och när du har tillräckligt många blir det din tur att styra landet.
fableiiixbox360076
Striderna är precis som i tvåan: Tryck på X för närstrid, Y för magi och B för magi. Håll in knapparna för extra kraftiga attacker.

Tjäna pengar och hjälp människor

I den första delen reser man runt i världen för att utföra uppdrag, samla på sig en förmögenhet, utrustning och vapen, samt bilda familj om man känner för det. Man kan ta över affärsverksamheter, köpa och hyra ut fastigheter och utföra tre olika yrken för att tjäna pengar. Den viktigaste aspekten är dock att hjälpa folk för att de ska få förtroende för dig. Ibland vill de att du ska gräva upp något föremål i skogen, ibland är det en större uppgift som att rädda ett barn från en grotta full med vargar.

Kungarike på dagisnivå

I del två, när du är kung eller drottning, måste du fatta moraliska beslut där du väger dina tidigare löften mot det faktum att du inte har så mycket pengar i skattkammaren. Det är ett intressant grepp. Utan att avslöja för mycket så kommer befolkningen i långa loppet få lida om inte du drar in tillräckligt med pengar. Lionhead verkar vilja få oss att inse att det inte är så enkelt att vara ett lands ledare.
   Problemet är bara att problematiken är på en dagisnivå. Det finns till exempel ett val om man ska låta slottet få en ond eller god design. Besluten är alldeles för uppenbart goda och onda och det är alltså ont att vilja skydda befolkningen. En bortslarvad möjlighet.

Omständliga och obefintliga menyer

Själva spelandet utförs i tre olika världar kan man säga. Först och främst den vanliga världen där man utför alla faktiska handlingar. I den andra världen, The Sanctuary sköter man alla val som man i andra spel är van vid att sköta i en meny. Man väljer kläder, vapen, magier, hoppar online för samarbetsläget, tar emot gåvor som man fått eller snabbtransporterar sig mellan städer och uppdrag. För att komma åt saker som man i andra spel bara är två knapptryckningar ifrån måste man alltså i Fable III springa runt i en hubbvärld för att lösa. Det lät säkert jättebra på idéstadiet att inte ha några menyer, men faktum är att det bara är förvirrande. Extra korkat är att det ibland dyker upp en ikon på skärmen med menyval för styrkorset, men de kan försvinna lika fort igen och det finns ingen logik i hur systemet fungerar.
fableiiixbox360040
Vapnen man köper hittar man i hubbvärlden där man bland annat ändrar utrustning och magiuppsättning.

Lås upp kistor med förbättringar

Den tredje världen är en slags alternativ dimension där man längs en väg med stora låsta portar kan köpa skattkistor för emblem som man får utifrån hur många följeslagare man har. Skattkistorna innehåller förbättringar som till exempel mer skada i närstrid, bättre färdighet som smed, nya magier eller förmågor som att kunna köpa hus eller nya uttryck i konversationer. Portarna låses upp vid speciella tillfällen i spelet så man är hela tiden låst till de kistor som man låst upp. Känslan blir därför att allt är väldigt styrt och att man inte kan påverka så mycket av hur man utvecklar sin karaktär.

Extremt enkelt

Erfarenhetssystemet från tvåan är nämligen borta. Nu köper du dig bättre i magi, avståndsvapen eller närstridsvapen i olika nivåer. Pengar och följeslagare är det enda du kan använda för att förbättra dig.
   Vapensystemet har också ändrats. Det finns vapen att köpa och de har alltid någon förmåga som kan låsas upp för att göra dem bättre. Till exempel döda ett visst antal motståndare för att sedan ge extra mycket skada. Lite småkul, men eftersom spelet är så extremt enkelt (jag dog inte en enda gång och då slöspelade jag igenom det) så känns det lite som att det kvittar vad man har för vapen.

Kompisar springer ärenden

Över huvud taget känns Fable III överdrivet förenklat. Att kommunicera med folk i Fable II var ganska roligt när man kunde välja olika sätt att uttrycka sig och beroende på vad man valde och samtalspartnerns preferenser kunde man få dem att gilla eller avsky en. I trean trycker man på en knapp för att konversera och förflyttas då till en ny kameravinkel där man antingen kan trycka på A eller X beroende på om man vill vara snäll eller elak. Ju fler gånger du är snäll desto bättre tycker personen om dig och vill du bli riktigt god vän med någon måste du sedan springa ett ärende åt personen. Återigen onödigt och ologiskt förenklat.
fableiiixbox360064
Några av de ganska karismatiska huvudpersonerna i handlingen. Det är imponerande många röstskådespelare som talat in repliker till alla möjliga karaktärer.

Konstant småirriterad

En annan sak som irriterar är att det finns väldigt gott om småbuggar i spelet. Knappindikationer på skärmen försvinner plötsligt, det glödande spåret på marken som ska leda en till uppdragen försvinner ibland eller visar fel håll, fienden fastnar bakom föremål, den meningslösa funktionen att hålla någon i handen är halvtrasig, rösterna överlappar varandra eller hörs märkligt högt eller lågt, det händer ofta att saker som redan ägt rum kommenteras och bilduppdateringen är slö och ojämn. Mindre problem uppstår ständigt och är mer regel än undantag även om inget av dem egentligen förstör spelupplevelsen. Det bara irriterar, konstant.

Bortslarvad potential

I min bok hade Fable III kunnat vara en fullpoängare om Lionhead hade fixat buggarna från tvåan, lagt in en ny, lite mer engagerande handling och fördjupat striderna och uppgraderingssystemet. Istället gör utvecklarna ingenting åt problemen i tvåan, förenklar sin idé ytterligare och lägger in en massa nyheter som känns framstressade och ologiska.
   Jag gillar verkligen spelvärlden och när jag får utforska den i lugn och ro så kan jag njuta av Fable III också. Det är bara väldigt synd att en så stor potential slarvas bort av en så desillusionerad och felfokuserad visionär.
Vi fick ett exemplar av spelet från Microsoft och väntade in ett embargo innan vi publicerade recensionen.
16 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Meppe Hade hoppats på en 9a =(. Men kommer... 2010-10-28
  • comment
    galveston Har inte Peter Molyneux ALLTID slängt... 2010-10-27
  • fillchAVA_800px
    WiZZeL Det gör mig ledsen att Fable-spelen s... 2010-10-26
  • jag
    suspekt Inte för att jag hade några förväntni... 2010-10-26
    • 2
      ninja x Han borde bli politiker. ;) 2010-10-26
    • gastrikland_moi
      erik Ja eller rättare sagt så har han prat... 2010-10-26
      • jag
        suspekt Jo, det är det jag menar. Hade Fable ... 2010-10-26
        • gastrikland_moi
          erik Ja exakt. Det är samma sorts exempel ... 2010-10-26
  • avatarbody
    monsterdiggare Tråkigt att höra men det blir ett köp... 2010-10-26
  • 2
    ninja x Tycker det är synd att Fable aldrig r... 2010-10-26
    • gastrikland_moi
      erik Ja med rätt inriktning så hade Fable ... 2010-10-26
  • Bild_111
    Niq Bra recension Erik. Blev bara väldigt... 2010-10-26
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
d3e0300c59a6b0c62dcfd5332b701fce
Genre
rollspel
Utgivare
Microsoft
Utvecklare
Lionhead Studios
Plattform
Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2010-10-29
Sammanfattning
plus
  1. Levande värld
  2. Många karaktärer att prata med
  3. Mängder av dialog
  4. En del roliga uppdrag
  5. Vapen med specifika uppgifter
  6. Möjligheten att äga hus och ha familj
  7. Samarbetsläge
minus
  1. Väldigt många småbuggar
  2. Omständlig hubbvärld istället för menyer
  3. Inget djup i uppgraderingarna
  4. Simplare kommunikation
  5. Dagisnivå på den goda och onda inriktningen
  6. Kort för att vara ett rollspel
  7. Ingen utmaning
7

Slutsats

Actionrollspel som går ut på att samla följeslagare och sedan styra ett kungarike. Lionhead har uppenbarligen gått in för att förenkla allt från Fable II, men resultatet är onödigt omständligt och mycket av djupet har fasats ut till förmån för idéer som inte känns speciellt intressanta. Det är fortfarande en levande och atmosfärisk spelvärld och jag hade kul under genomspelningen, men det här hade kunnat vara så otroligt mycket bättre med rätt fokus.
Bilder
LE_FableIII
embargoeduntilaugust17th1230cest01
embargoeduntilaugust17th1230cest02
embargoeduntilaugust17th1230cest03
embargoeduntilaugust17th1230cest04
embargoeduntilaugust17th1230cest05
embargoeduntilaugust17th1230cest06
embargoeduntilaugust17th1230cest07
embargoeduntilaugust17th1230cest08
embargoeduntilaugust17th1230cest09
embargoeduntilaugust17th1230cest10
fableiiixbox360071
fableiiixbox360072
fableiiixbox360073
fableiiixbox360074
fableiiixbox360075
fableiiixbox360076
fableiiixbox360078
fableiiixbox360079
fableiiixbox360077
fableiiixbox360001
fableiiixbox360002
fableiiixbox360004
untitled601
#inlineditbutton