psp
Nyheter (2)
Bilder (9)
Loco Roco Midnight Carnival
Skrevs 2009-11-06 11:36:00 av Andreas Eklöv
Loco Roco byter fokus och går mot mer utmanande plattformande.
När jag recenserade Loco Roco 2 blev jag väldigt förtjust i det enkla men charmiga rytmbaserade minispel som tillhörde nyheterna. Även första spelet fångade mig med sin charm och härliga atmosfär. Nu är Midnight Carneval här, en nedladdningsbar del i Loco Roco-serien som fortsätter seriens charmiga och lekfulla stilmen byter ut föregångarens fokus på lekfullhet mot ett större fokus på utmanande plattformsmekanik. Tyvärr förtar detta mer än det gör nytta och gör mig frågande om en stor del av den tilltänkta målgruppen kommer att kunna ta till sig Midnight Carneval.
locoroco
Simpel spelmekanik
Den kontrollmetod som introducerades i de första två Loco Roco-delarna är till stor del fortfarande intakt här. Du ska rulla din Loco Roco till höger eller vänster i tvådimensionella banor genom att luta världen med vänster eller höger axelknapp. Om du trycker in båda axelknapparna samtidigt hoppar du istället. Banornas topografi innebär att du måste hoppa över hinder, samla föremål, få din Loco Roco att växa genom att äta speciella växter och hitta eventuella bonusföremål som finns utplacerade.
   Det som är annorlunda denna gång är att du bygger upp kraft för varje hopp du gör, något som inte bara gör att du kan hoppa längre utan ger dig även mer bonuspoäng ju längre din länkade hoppkedja blir. Hastigheten ökas också ju längre kedjor du uppnår. Detta lägger till ett extra lager av utmaning för de som vill jaga rekordpoäng då du faktiskt kan sprinta igenom en bana med stora poängskördar som belöning. Tanken bakom detta är god, men när den relativt enkla spelmekaniken inte är tillräcklig för att backa upp spelets ändrade fokus mot utmanande plattfomselement blir tyvärr helhetsupplevelsen lidande.
387844444450283fe73bo53238753
En nyhet är att du samlar poäng genom att länka ihop långa kedjor av hopp, trevligt för alla rekordjägare där ute.
Pixelprecision som felar
De första två Loco Roco-spelen är relativt enkla spel vad det gäller utmaningen och fokuserade istället på att spelarens tajming avgör om han eller hon lyckas hämta även de mest svåråtkomliga föremålen. Visst fanns det fiender, bossar och hinder som kunde avsluta spelarens resa, men det var en utmaning som gick att hantera även för de yngre spelarna. Spelmekaniken, trots sin enkelhet, gjorde nämligen utmaningen både lagom och underhållande. I Midnight Carneval är tyvärr förhållandet det motsatta.
   När du börjar komma in en bit i spelet skiftar banorna fokus mot precisionsinriktade plattformselement där du exempelvis ska lyckas studsa från vägg till vägg i en trång passage där vassa taggar finns utplacerade med jämna intervaller.
   Tyvärr är kontrollmetoden på tok för simpel för så pass precist plattformshoppande vilket ofta leder till att du dör och får börja om. Du kan förvisso använda de poäng du samlar på dig för att få en chans till men detta är många gånger inte tillräckligt.
   Om en erfaren spelare kan sitta och svära som en pirat över utmaningen är sannolikheten stor för att en yngre eller mindre erfaren del av målgruppen blir frustrerad och ger upp väldigt tidigt i spelet.
3878444334901a7b901co1405405793
Kontrollmetoden är tyvärr på tok för begränsad för att stötta spelarens kamp mot den oförlåtande svårighetsgraden.
Charmen består
När det gäller presentationen och musiken är charmen från de tidigare två delarna intakt. Banorna är fyllda av fantasirika och visuellt tilltalande design och effekter, och Loco Roco-karaktärernas härligt lustiga läten skapar tillsammans med musiken och presentationen en atmosfär som är omöjlig att inte charmas av. Musiken är förvisso inte lika minnesvärd som i de föregående två delarna, något som till stor del beror på att den följer samma mönster utan att direkt tillföra något nytt. Midnight Carneval är dessutom ett välfyllt spel med gott om banor, utmaningar och omspelningsvärde då du sannolikt inte lyckas hitta alla föremål under din första genomspelning (om frustrationen inte sätter stopp för detta det vill säga). Precis som tidigare kan du samla gömda föremål som sedan kan användas för att inreda ditt Loco Roco-hus.
locorocomidnightcarnivalplaystationportablepsp00168370453
Precis som övriga delar i serien är Midnight Carneval fyllt av innehåll och saker att göra, även efter en första genomspelning.
Charmig besvikelse
Sett till presentation och innehåll finns här alltså mycket att gilla, men de krävande plattformselementen, den oförlåtande svårighetsgraden och en otillräcklig kontrollmetod är några hinder som sänker spelupplevelsens helhet. Om du lockas av konceptet med Loco Roco bör du istället investera i någon av de två föregångarna.