Nyheter (8)
Bilder (44)
Filmer (4)
NHL 2K10
Skrevs 2009-10-08 11:15:00 av Michael Gill
Den anrika 2K-serie har på senare år fått se sig ifrånskrinnat å det grövsta. Har 2K10-versionen något nytt att erbjuda?

Sylvasst slipade skridskoskenor mot spegelblank is. En stenhård tackling in i sargen. Ett välavlönat rysk underbarn som slalomåker mellan motståndarbackar och sprätter upp puck efter puck genom målvaktsgarden. En publik som kräver mål, i brist på mål blod, i brist på blod biljettpengarna tillbaka. Kommentatorer som koffeinspeedat tjattrar och bubblar ur sig statistik du inte trodde någon förde – och som lika mycket leder dig genom matchen som säljer en upplevelse. Hockey.
nhl2k10
Nhl 2K10 är inget av det där. Faktum är att Visual Concepts har kört fast i alldeles för gamla hjulspår/skridskoskär med sin ändå rätt så anrika sportserie. Och det verkar som att det är svårt att ta sig ur gropen. När man för första gången greppar kontrollen och slår sig ner i hockeysoffan rasar allt över en som det kyliga isskrapet från en nykörd zamboni-maskin. Det mesta är naturligtvis Electronic Arts kanadensiska jättestudios fel. EA:s NHL-serie har under de senaste åren höjt ribban till en så hög nivå att det är omöjligt för konkurrensen att hänga med. Där NHL 10 är snabbt, hårt och flärdfullt – utan att för den skull kompromissa särskilt mycket med trovärdighet och autenticitet – är NHL 2K10 motsatsen – utan att någonsin kännas verkligt. Om konkurrens och tävlan är något som är bra och gynnande för utvecklingen så är det inget som märks på NHL 2K10. Och fortsätter det så här så kommer startfältet snart vara tömt på allting annat än det allra bästa. Eller så får 2K Sports rikta in sig på att försöka äga upp direkt-till-budgetback-biblioteket. Kanske kan det vara en lösning för 2K Sports att helhjärtat gå in för att göra ett riktigt bra hockeyspel till Wii (som ju saknar Electronic Arts-serien)? Det mesta pekar på att Wii-versionen ska vara välgjord, tyvärr har vi inte haft möjlighet att testa den i skrivande stund.
Den klibbiga sirapens hockey
Det absolut största problemet med NHL 2K10 är den långsamma och sega tröghet som spelarna lider av. Det känns som att glida runt och försöka flytta en frysbox snarare än ett vältränat och skridskokunnigt helblodsproffs. En poke check kan till exempel ta flera sekunder att genomföra – och missar därför ofta sitt mål.
   Det är egentligen ganska underligt att man bara för ett par år sedan ställde oss tvekande till Electronic Arts beslut att plocka bort den så kallade ”boost-knappen” ur sin repertoar – och nu ser det som en helt logisk del av ett hockeyspel. Ett hockeyproffs kliver in på isen och ger allt eller inget – och det borde man inte behöva hålla in en knapp för. Även om just den argumentationen kanske inte är helt vattentät så driver inte NHL 2K10 en tes som har något att sätta emot. Här känns det snarare som att man åker plågsamt långsamt om man inte håller in boost-knappen – och möjligtvis i normal hastighet med farttriggern intryckt.
   Det är också en tydlig skillnad i hur snabba backarna är gentemot anfallarna – något som inte nödvändigtvis behöver vara dåligt. Det ställer bara större krav på de defensiva spelarna när det kommer till positionering och framförhållning. Hastighets- och rörelsefrågan är faktiskt ett större problem än avsaknaden av en analog klubbstyrning som känns lika naturlig som i EA:s NHL-serie. En del av spelets brister hade ju kunnat ursäktas om det endimensionella direktskottsspelet (som åldrats utan värdighet) backats upp av sprintersnabbt skrinnande. Men så är alltså inte fallet.
nhl2k10xbox360019

Något för EA att titta närmare på?
Som direkt kontrast till att det där som bara känns gammalt och unket har dock Visual Concepts uppat kvalitetsribban avsevärt på ett annat plan. Online-läget har nämligen fått sig en översyn, och det är med glädjefylld lättsamhet man tar sig an matcher tillsammans med andra mänskliga spelare. Nästan oavsett vilket spelläge – snabbmatcher, säsongskarriärer, insjöhockey, minirinksspel och så vidare – man väljer att spela så går det att skicka inbjudningar till andra spelande vänner. I jämförelse med NHL 10 och dess fullständigt användarhatande menysystem (varför i hela världen är det så svårt att komma till klubbrum, communitysidor och dylikt i EA:s NHL-spel?!) är det här som en uppfriskande fläkt mitt i en annars så dryg snålblåst. Det enda problemet med det här är att du lär få lansera en rätt hård övertalningskampanj för att överhuvudtaget ha en chans att hitta någon på kompislistan som är villig att punga ut den (inte tillräckligt billiga) slant som NHL 2K10 kostar.
Sockerbloggen på is
Det märkligaste är egentligen att NHL 2K-serien fortsätter att kännas som en oinspirerad axelryckning från ett utvecklarteam som redan givit upp. Visst kan man förstå att det är svårt att skina i skuggan av det enorma hockeybygge som Electronic Arts NHL-serie är, men borde inte de hockeykunniga borta på Visual Concepts ändå känna sig motiverade att ta sig själva i kragen vid det här laget? Skillnaderna mellan årets NHL 2K10 och förra årets NHL 2K9 är ju försvinnande få – och inte på något sätt särskilt avgörande. Visst är det enkla och välintegrerade online-flerspelarläget ett steg i rätt riktning (och kanske till och med något som Electronic Arts själva borde snegla på till nästa höst?) - men annars känns det mesta bara som ny glasyr på en gammal tårta. Och den här började smaka illa redan förra året, Visual Concepts!