74347cd3ea1b95f7cd84661b6a86c287
Crackdown 2
Prisjakt: Crackdown 2 76 kr
Ett actionspel i den öppna staden Pacific City med flerspelarläge som både innehåller samarbetsläge och tävlingslägen.
UtgivareMicrosoft Game Studios
UtvecklareRuffian Games
GenreAction
Release2010-07-09
xbox360
info
Info
news
Nyheter (18)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (56)
movies
Filmer (1)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Crackdown 2
Skrevs 2010-07-05 13:58:00 av Erik Hansson
Det fanns många möjligheter att göra tvåan fantastisk. Ruffian Games lyckades inte på en enda punkt.
När Realtime Worlds var klara med det första Crackdown började de jobba på All Points Bulletin som släpptes nyligen. Uppföljaren till Crackdown tog istället Ruffian Games hand om. Ett Dundee-baserat företag skapat av två före detta Realtime Worlds-medarbetare.
   Det finns inga skäl till att inte kräva att uppföljaren är förbättrad i små och stora detaljer. Så är dock inte fallet.
crack420
Mutanter är den "stora" nyheten
Crackdown 2 är nästan löjligt likt föregångaren. Den största skillnaden är att det införts en natt- och dagcykel som egentligen bara innebär att nätterna är lite farligare på den fria stadens gator. Då dyker det nämligen upp mängder av mutanter som anfaller allt i sin väg. De är mer kanonmat än ett verkligt hot mot dig och är egentligen bara i vägen. Men de är huvudingrediensen i handlingen. Uppdraget i tvåan är nämligen att både bekämpa brottslingarna i "Cell" och att utrota alla mutanter. Först ska tre stycken "absorption units" startas så att ett mutantnäste kan utrotas. När detta är gjort är det dags att hitta nya absorption units och så upprepas detta tills du klarat spelet.
Frustrerande svårt att klättra
I muntantnästena som ska utplånas måste du försvara en mackapär från mutanternas attacker medan den byggs ihop. Väl ihopbyggd tar den hand om alla mutanter i närheten, men innan dess väntar ibland tuffa strider. I takt med att du förbättrat din huvudperson ställs du mot större och kraftigare mutanter och dessa nästen är spelets ena svårighet. Den andra är klättrandet.
   När du springer och hoppar runt i staden kan du samla på dig "ability orbs" som gör dig snabbare och bättre på att hoppa högt och långt. Många platser som man vill nå befinner sig högt upp och då gäller det att klättra på husfasader. Till skillnad från de flesta andra spel med denna funktion har Crackdown 2 helt struntat i att anpassa fasaderna till klättrande. Det händer att man klättrat uppåt i en minut för att plötsligt mötas av en kant som går ut så mycket från byggnaden att man inte kommer förbi den. Det är inte heller speciellt lätt att se vad man kan hålla fast i eller vad som bara är en platt fasad. Det gör klättrandet mer frustrerande än coolt.
crackx10game0051437439959
Lite senare i spelet lär man sig att göra en "ground pound" när man landar från ett hopp. Ett bra sätt att få fiender i närheten att flyga åt alla håll.
Förbättra din agent
Dessutom begränsas ditt klättrande av att vissa absorption units ligger på platser du inte kan ta dig till förrän du uppnått en viss nivå. Du måste därför hoppa runt och samla mängder av "agility orbs" innan du ens kan komma vidare i handlingen. Det är inte speciellt kul eftersom att det är väldigt många "orbs" man måste hitta.
   Det finns fyra andra färdigheter i spelet som kan förbättras - vapen, explosioner, fordon och styrka. Skjut mycket för att bli bättre på att skjuta och därmed låsa upp nya vapen, använd explosioner mycket för att de ska bli ännu mer effektiva och låsa upp fler granat- eller raketbaserade vapen. Kör mycket fordon för att låsa upp nya bilar och slåss mycket i närstrid för att bli starkare. Enkel logik som fungerar väl. Det är kul att uppgradera sin soldat och se honom bli mäktigare.
Dö och återföds
Apropå din huvudperson så kan han anpassas i något av de mest sorgliga karaktärsskaparna hittills i ett spel. Välj mellan fyra fula ansikten och fyra färgnyanser på dräkterna. Det är allt, vilket också gör det helt meningslöst.
   En lite kul finess är att du när som helst kan välja att döda din agent för att via högkvarteret välja andra vapen och fordon som passar situationen bättre för att sedan återfödas i staden på utvalda platser. Det går därför ganska snabbt att ta sig runt i staden. Det är bara att dö och återfödas närmre ens mål om man inte orkar springa eller åka bil dit.
   Bland vapnen hittar vi olika maskingevär, hagelbössor, granatkastare och raketgevär. Två vapen kan man bära med sig åt gången. Det finns också olika sorters handgranater och fjärrutlösta minor.
crack09a13691102
På nätterna kommer mutanterna ut på gatorna. De hade kunnat utgöra coola bossar, men är mest bara tråkiga köttklumpar som står i vägen.
Slut när det precis börjat
Crackdown 2 är ett sandlådespel och det finns en stor stad att leka i, men det finns väldigt få belöningar för lekandet. Man hittar orbs som förbättrar huvudpersonen och lite race-utmaningar, men det är allt. Det är dock ganska roligt att röra sig runt i staden eftersom huvudpersonen kan hoppa som om han vore Hulk. Framför allt senare i spelet när du uppgraderat honom till max. Då hoppar han tiotals meter både på höjden och längden och det går snabbt att ta sig runt i staden.
   Jag spelade det med ganska stort fokus på uppdragen direkt. Det gjorde dels att min agent fick svårt med fasadklättringen efter ett tag och dessutom fick jag det lite tufft i vissa mutantnästen. Jag råder er verkligen till att först samla orbs och levla upp er agent tidigt. Sedan kan ni ge er i kast med uppdragen. Crackdown 2 är som roligast när du har en välutvecklad agent som kan sparka iväg lastbilar eller kasta en bil tiotals meter. För mig tog spelet slut när jag trodde det skulle börja och det berodde dels på att jag levlat lite för dåligt i början och dels på att spelet är väldigt kort med rekordtjatiga uppdrag.
Borde sågas...
Ruffian Games har lyckats med bedriften att inte förbättra ett 3,5 år gammalt spel som redan på den tiden kändes lite efter konkurrensen. De visar upp en skrämmande dålig bandesign, löjligt tjatiga uppdrag och korkade fiender. Crackdown 2 borde verkligen sågas med fotknölarna. Men det är något med att hoppa runt som en superhjälte i en stor, fri stad som tilltalar mig väldigt mycket. Och även om det bara är en persons framsteg i kampanjen som sparas när man spelar online så är det väldigt kul att röja runt i Pacific City med upp till tre vänner. Därför blir det till slut en väldigt svag sjua till Crackdown 2. Men om ni inte spelat ettan kan ni lika gärna köpa den för ungefär en hundralapp. Tvåan är inte bättre.
12 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • comment
    Arsenik Nu har jag klarat det här. Nio spelti... 2010-07-20
  • comment
    Arsenik Bara en persons framsteg som sparas i... 2010-07-05
  • 477pxCastleRomeo
    ozzy88 Blev besviken redan på demot =/ 2010-07-05
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
74347cd3ea1b95f7cd84661b6a86c287
Genre
Action
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Ruffian Games
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2010-07-09
Sammanfattning
plus
  1. Kul att spela med mäktig hjälte
  2. Onlinesamarbete för upp till fyra spelare
  3. Feta explosioner
minus
  1. Väldigt kort
  2. Extremt tjatiga uppdrag
  3. Korkade fiender
  4. Inte förbättrat sedan föregångaren
  5. Bara en persons kampanj blir klar i samarbetsläget
  6. Obefintlig handling
  7. Stela animationer
  8. Fult
7

Slutsats

En väldigt svag sjua. När man väl förbättrat sin agent så att han kan kasta iväg bilar 20 meter och uppföra sig som en sann superhjälte i den öppna staden blir själva spelandet kul. Men det är en för lång väg dit, spelet är väldigt kort, Ruffian Games har inte utvecklat det ett dugg sedan ettan, handlingen är pinsam, fienderna korkade, uppdragen extremt tjatiga och onlineläget för fyra personer gäller bara en persons kampanj. Crackdown 2 borde sågas, men jag har trots allt kul i Pacific City och det räddar betyget.
Bilder
crackdown200
crackdown2
crackdown22vijoyv
crackdown22dilp4o
crackdown22vijoyv2
crackdown214u9lp1
crackdown2110izdj
crackdown2292vint
crackdown22przome
crackdown2screens1
crackdown2screens2
crackdown2screens3
crackdown2screens4
00c3abdbcc40371ee0b01abf1d6b854d
1fe313bf778aed17c887fe00d1aecd5c
3af65403bcd7c88bbf66610be1e77551
4c5f126921927585ff6ac635e6d3d6e2
4cf7d57ebd4ea107861433329f1c1e79
5e5d5d31407bf247298c966be94940e0
7a9e7b86474639a53682e0e1401afe96
63b626e04845658c299d9e768a733fc2
4026fd7bfbb87c86bb1dba2dad862a3d
c5b8a7f9508b0b7423d1ee8e3232ddba
576064b741c25761e3e25868195371ec
#inlineditbutton