xbox360 Xbox 360 2010-10-21
Nyheter (20)
Bilder (33)
EA Sports MMA
Skrevs 2010-10-20 06:18:00 av Erik Costoulas
EA:s MMA-spel tar fajten med UFC Undisputed. Hur lyckas det?
EA Sports hade chansen att ta ett tidigt grepp om MMA-spelandet redan 2007 då de kontaktades av UFC, världens största MMA-organisation. Speljätten nappade inte, det gjorde däremot konkurrenten THQ. Resultatet är UFC Undisputed, som nu har hunnit släppas i två utgåvor och sålt i miljontals exemplar. EA Sports MMA är alltså sent till festen, och på vägen har EA inte bara missat den största MMA-organistationen, utan även en mängd högprofilerade fajters som bekänner lojalitet till THQ och UFC. Kan EA Sports MMA leverera ändå?
ea_mma_420

Kontrollerna känns igen

Det blir snabbt tydligt att EA Sports har gjort det här förut, om än i annan tappning. I UFC finns nämligen två kontrollkonfigurationer att välja mellan, och den ena av dem är ordentligt inspirerad av EA:s boxningsspel Fight Night där slagen kontrolleras genom rörelser med den ena analogspaken. Den andra konfigurationen är mer traditionell med knapptryckningar. Vilken man föredrar är en smaksak.

Uthållighet och taktik

Fajterna utspelar sig stående, i ”clinch” (d v s omfamning), och liggandes på mattan. Den enskilt viktigaste komponenten för att både tåla och utdela stryk i de tre lägena är att hushålla med sin slagskämpes uthållighetsmätare, och att samtidigt minska motståndarens. Uthålligheten minskar genom slag och sparkar mot kroppen och genom överflödiga rörelser. Att försöka knappmangla sig till en seger är med andra ord svårt, eftersom uthålligheten då minskar till den grad att man blir långsam, svag och sårbar för motståndarens slag och submissions. Vissa matcher, i synnerhet mot fajters med låg hälsa, kan visserligen vinnas på snabb knock genom att ignorera uthållighetsaspekten och istället koncentrera sig på slag mot huvudet. En sådan taktik är dock ett vågspel som riskerar att göra anfallaren utmattad.
mma3

På mattan

Även på mattan är uthålligheten viktig. Här premierar spelet väl avvägda anfall, och när man befinner sig i en ofördelaktig situation på mattan gör man bäst i att arbeta defensivt för att konservera sin uthållighet och hitta en lucka för att vända situationen. Även submissions är befriade från frenetisk knappmangling: istället ska man trycka på anvisad knapp i takt med en blinkande knappikon. Det betyder att tempot snarast sjunker i de ögonblick som matchmässigt är mest intensiva. Inte särskilt medryckande alltså, men samtidigt mindre hysteriskt än i UFC där man tenderar att rotera analogspaken tills man får skavsår.
Spelets system för att kväva motståndaren har av oklar anledning förärats en helt egen mekanik. Här dyker istället en ring upp på skärmen som ska balanseras genom rörelser med analogspaken. Processen är förvirrande och exakt hur den ska användas förklaras dåligt i spelets i övrigt utmärkta tutorials.

Utdragen träning

Karriärläget är spelets ryggrad. Här skapar man sin fajter, med möjligheten att lägga in en bild av sitt eget ansikte, och påbörjar sedan resan mot toppen (eller åtminstone så långt man kan komma utan UFC). Karaktärsutvecklingen påminner om Fight Night och UFC Undisputed där man både kan spela igenom olika träningsmoment och simulera dem. Simuleringen repeterar den senaste träningens resultat, vilket är en smart lösning som gör att man slipper köra igenom samma moment två gånger. Till skillnad från i UFC försämras inte attributen med tiden. Man slipper även spendera veckor i träningen till vila.
   Trots det känns träningsprocessen motig. Matcherna är ofta över på ett par minuter, medan träningen tenderar att ta minst dubbelt så lång tid. En stor anledning till tidsspillan är spelets långa laddningstider (trots att skivan kör en installation innan man får börja spela). De långa laddningstiderna blir extra tydliga eftersom en stor del av träningen består av resor till olika läger runt om i världen där man får fördjupa sig inom olika moment och lära sig specialattacker. För att komma till lägren måste man först vänta på att hemmagymmet laddas in, därefter välja ”Travel”, vänta på att det nya gymmet laddas in, träna, och sedan vänta på att matchen laddas. Någon gång runt den tionde träningsresan har man blivit ganska mätt på att vänta, och runt den trettionde resan vill man helst bara kasta in handduken.
mma1

Långt till guldklockan

I EA Sports MMA finns sex olika ligor (Weapons of Destruction, Renegade Fighting League, Liga De Combate, United Fighting League, Mystic och Strikeforce) varav man väljer tre under karriärens gång. Man genomgår ett antal matcher i varje liga innan man får chansen att ta titeln i sin slutliga. Därefter försvarar, förlorar och återtar man titeln i ytterligare ett tjog matcher – utan vare sig mål, mening eller antydan om pension. Någon gång utlovas – i ett mail från tränaren – att man ska få kröna karriären genom en match mot titelhållaren i en konkurrerande liga. Löftet visar sig dock vara tomt eftersom matchen aldrig blir av. Till slut, när man är nära att ge upp, meddelas plötsligt och odramatiskt att man har två matcher kvar innan pensionen. När de matcherna är över rullar eftertexterna. Det är dessvärre en passande pyspunka på en karriär som är alltför lång och omständlig för att fängsla.

Online

Online finns snabbmatcher som belönar vinnaren med erfarenhetspoäng för att uppgradera karaktären. Här finns även fight cards, genom vilka man kan leka promotor och skapa en mini-turnering online. Under rubriken ”Live Broadcast” sätter EA själva ihop fight cards med spelare som har utmärkt sig för att sedan visa matcherna live. Vid recensionstillfället fanns dessvärre inga motståndare online, så vi har inte kunnat testa hur väl de uppkopplade matcherna fungerar.
mma4

En kompetent debut

Sammanfattningsvis är EA Sports MMA en kompetent debut i fajtingspelsgenren, trots några invändningar. Spelet skiljer sig i vissa avseenden avsevärt från konkurrenten UFC Undisputed 2010. Mest märkbart är att andelen högprofilerade slagskämpar är lägre och att kontrollerna är enklare att bemästra. I andra avseenden är de mer lika: båda spelen har exempelvis onödigt omständliga karriärlägen. Föredrar man komplicerade kontroller och välkända ansikten ska man välja Undisputed, medan EA Sports MMA bör tilltala spelare som lockas av ett mer lättillgängligt kontrollsystem.
Vi fick ett exemplar av spelet från EA.