ab22d60e4e3ff3e639b1a1f84974ec4f
Blur
Prisjakt: Blur 456 kr
Project Gotham Racing-skaparnas nya racingspel blandar in minor, sköldar och andra vapen i körandet. Bilarna kan gå sönder totalt och spelet utspelar sig i San Francisco, London, Tokyo, New York och några andra städer.
UtgivareActivision
UtvecklareBizarre Creations
Genreracing
Release2010-05-28
xbox360 Xbox 360 2010-05-28
pc PC 2010-05-28
ps3 Playstation 3 2010-05-28
Nyheter (8)
Bilder (21)
Filmer (2)
Blur
Skrevs 2010-06-02 15:13:00 av Andreas Eklöv
Project Gotham Racing-skaparna satsar på Power Ups och en kart-liknande upplevelse.
Med Blur går Bizarre Creations vidare från sin Project Gotham Racing-serie och satsar istället på en Mario Kart-inspirerad arkadupplevelse med sköldar, målsökande attacker och turbofart. Här finns gott om innehåll och ett djup att bemästra, online som offline, om det faller dig i smaken. Blur är på pappret ett riktigt gediget spelpaket, men för mig är spelupplevelsen som helhet på tok för oengagerande och i längden.
Samma men nytt
För er som upplevt Project Gotham-serien är den grundläggande spelmekaniken i Blur inte helt ovan. Det handlar fortfarande om en mer arkad-aktig upplevelse fast här i en mer färgsprakande skrud. Som du säkert sett i de videosekvenser och pressbilder som släppts bygger loppen i Blur på att du ska använda olika specialkrafter, eller powerups, för att få ett övertag på dina motståndare. Dessa specialkrafter innefattar bland annat Shunt, en målsökande energiboll som söker sig till motståndarens bil och får den att volta. Bolt är en annan offensiva attack där du kan skjuta iväg tre energipilar som stör motståndaren. Du kan även lägga minor som skadar alla motståndare som råkar hamna i deras väg.
Skydda bakdelen
Dessa är de offensiva attackerna. Shock är ett mellanting som skapar en tryckvåg runt bilen. Denna tryckvåg kan dels avlägsna attacker men även skada bilar i din närheten. Alla dessa attacker orsakar skador på bilen. För många leder till att bilen exploderar vilket sinkar dig. För att undvika detta kan du använda de defensiva specialkrafterna. En specialkraft reparerar bilen, en annan skapar ett energifält runt bilen som skyddar mot eventuella attacker. Och skulle du behöva ta igen ett par positioner kan du använda en nitro-boost för att blåsa om täten.
3
Att plocka upp rätt specialkraft och använda dem rätt är en nyckelfaktor i framgången, offline som online.
Strategiskt djup
Alla de offensiva attackerna har en sekundär funktion. Minor, som normalt sett placeras bakom dig, kan skjutas framåt genom att dra den högra analoga spaken framåt när du utför attacken. Detsamma gäller tre bolt-skotten som kan skjutas framåt eller bakåt individuellt enligt samma förfarande. Detta tillsammans med de defensiva specialkrafterna ger ett stort djup i spelmekaniken om du väljer att verkligen fördjupa dig i det. I hektiska lopp kan din framgång avgöras av vilka specialkrafter du väljer att plocka upp, vilken bil du valt att köra och hur du väljer att utföra dina specialkrafter.
   Fordonen kan i vanlig ordning delas in i olika kategorier, med snabba men svajiga bilar och tunga och långsamma fordon som är stabila. Ju mer du spelar av spelet låser du upp större mängder fordon. Blur erbjuder en imponerande stor uppsättning fordon av alla de slag som alla erbjuder olika fördelar och nackdelar. Innehåll är för övrigt en av de områden där Blur verkligen levererar.
Innehållsrikt
Enspelarläget i Blur är indelat i ett antal tävlingsmoment som i sig består av ett antal deltävlingar. Dessa tävlingar kan vara vanliga racinglopp där du ska komma först i mål, men det finns även deltävlingar som går ut på att du ska skjuta sönder så många bilar som möjligt under tid. För varje bil du skjuter sönder läggs tid till på klockan. Checkpoint-läget går ut på att du ska hinna köra igenom ett antal kontrollpunkter. Ju mer tid du har kvar vid varje kontrollpunkt desto mer bonustid får du. Mellan varje kontrollpunkt finns det tidsbonusar du kan hämta för att ge dig mer tid till nästa kontrollpunkt.
2
Att samla på sig fans, dels genom att vinna men även genom att utföra speciella utmaningar, låser upp nya tävlingsomgångar och bilar.
Fans och krav
De olika deltävlingarna har dessutom bonusmål du kan utföra för att vinna extra många fans. Under kampanjens gång samlar du kontinuerligt på dig fans och när du går når en ny fan-nivå låser du upp fler bilar. Varje deltävling avslutas dessutom med en uppgörelse med en mästare. För att få chansen att möta denna mästare måste du uppfölja alla kraven för just den tävlingsomgånden, vilket inte bara innefattar att vinna lopp utan även att uppfylla olika delmål. De mästare du besegrar ger dig även tillgång till modifikationer som ger dig olika fördelar under loppen.
   Exempel på moddar kan vara att de olika specialkrafterna du plockar upp blir mer potenta med en viss modifikation aktiverad. Innehållsmässigt kommer du inte ha brist på saker att göra i enspelardelen, vilket dessvärre inte bara är till spelets fördel. Många gånger måste du spela om vissa deltävlingar flera gånger för att uppfylla kraven för att möta mästaren. Detta blir snabbt väldigt tröttsamt och hade jag inte recenserat spelet hade detta fått mig att sluta spela ganska tidigt i kampanjen.
Smidigt online
Utöver det välfyllda enspelarläget kan du även tävla mot andra spelare på delad skärm i soffan eller mot andra spelare online via Xbox Live. Onlineläget bygger på ett nivåsystem där du på samma sätt som i kampanjläget samlar på dig fans ju mer du tävlar. När du går upp i nivå får du tillgång till nya tävlingstyper och du kan köra allt från vanliga lopp mot andra spelare till att tävla i lag. Du låser även upp möjligheten att sätta samman olika uppsättningar modifikationer, exempelvis en uppsättning för defensiv körning, en för offensiv, en mer allsidig uppsättning och så vidare.
   Vilken bil och vilken uppsättning modifikationer du valt har en stor påverkan på resultatet, och tillsammans med alla snabba beslut om specialkrafter du ska plocka upp och använda under loppen blir Blir ett spel du verkligen kan grotta ner dig i och bemästra. Det är huvudsakligen detta som skiljer Blur och Split/Second åt där den senare är en actionfylld ytlig upplevelse medan Blur erbjuder djup och belönar skicklighet.
8
Om Blur faller dig i smaken är det en guldklimp så du bör testa det innan köp. Jag finner inte något direkt underhållningsvärde i det.
Tycke och smak
Trots att Blur på pappret är en oerhört kompetent arkadracer så kan jag inte förmå mig att gilla spelet. Ett stort djup och mängder med innehåll tjänar ingenting till om det inte är roligt att ta sig igenom, och jag har verkligen inte roligt när jag tävlar i Blur. Detta är en väldigt subjektiv fråga. Jag gillar personligen inte kontrollen av bilarna, den grafiska designen eller hur de olika specialkrafterna fungerar. Om din smak skiljer sig från min är Blur å andra sidan ett fantastiskt bra spel. Jag råder dig därför att testa Blur innan du bestämmer dig. För mig är det dock Split/Second som blir sommarens bilspel.