dd420bbde76fdb609dd58f541624e9f7
Lego Rock Band
Prisjakt: Lego Rock Band 67 kr
En "familje-vänlig upplevelse" utlovas när Legofigurerna tar över instrumenten. Det ska bli både rockande och byggande till låtar som Carl Douglas “Kung Fu Fighting”, Europes “The Final Countdown” och Pinks “So What”.
UtgivareWarner Games
UtvecklareTelltale Games
GenreMusik
Release2009-11-27
ps3 Playstation 3 2009-11-27
nds Nintendo DS 2009-11-27
wii Wii 2009-11-27
xbox360 Xbox 360 2009-11-27
Nyheter (7)
Bilder (15)
Filmer (3)
Lego Rock Band
Skrevs 2009-12-01 19:40:00 av P-A Knutsson
Ett kantigt yttre eller ett välbyggt musikspel av många små bitar?
Musikspelen har gått från succé till dammsamlare på rekordtid. Det mesta är gjort, och tack vare nedladdningsbara låtar behövs inte expansionsskivor på samma sätt som förr. För att locka en ny (yngre) målgrupp till genren släppte Activison Band Hero, fyllt med artister som Taylor Swift, Maroon 5 och Lily Allen. Rock Band-utvecklarna Harmonix satsar på lego istället.
Bob i The Bob’s
Precis som de mer regelrätta Rock Band-spelen inleds karriärläget i denna legoversion med att spelaren ska skapa en egen artist med tillhörande band. Det finns ett antal legobitar att välja på, som sedan kan kombineras till olika kreationer. Utbudet av legobaserade kroppsdelar är dessvärre riktigt uselt, och det finns enbart en handfull olika utseenden att välja på. Samtliga, förutom en, är baserade på musikikoner såsom Iggy Pop och David Bowie. Det svarta fåret är en helt vanlig legogubbe, komplett med ett glatt gult huvud och enfärgade kläder. Självklart valde jag denna figur och döpte honom till Bob. Därefter visades en rätt kul sekvens där de resterande bandmedlemmarna valdes ut. Bandet The Bob’s var fött.
One more time, one more time!
The Bob’s inleder sin karriär med att spela enstaka låtar på den lokala puben. Varje avklarad låt betygssätts med en till fem stjärnor, och när tillräckligt många stjärnor har samlats ihop blir ny musik och större scener tillgängliga. Ett välkänt och fungerande koncept. Precis som i övriga Rock Band-titlar är setlistorna dessutom relativt fria, vilket innebär att spelaren ofta har flera låtar att välja på – och kan därmed skippa sådant som inte vill spelas.
gitarr
I början finns det enbart en handfull olika kroppsdelar att välja på i karaktärsskaparen, men fler låses upp under spelets gång.
Lugna riff
Rent speltekniskt fungerar Lego Rock Band såklart prima. Noterna, eller klossarna då, är perfekt anpassade efter låtens takt, vilket gör att det känns som om man spelar med i musiken.
   Vad gäller låtutbudet är jag dock kluven. Queen växlas med Blink 182 och Ghostbusters-temat. Genremässigt är det en oerhört blandad kompott, men i stort sett alla låtar har ett lugnare tempo. För mig är dock en stor del av låtarna totalt intetsägande, men de flesta är i alla fall roliga att spela oavsett instrument. Band Hero fick mycket kritik för att låtvalet inte var anpassat efter spelmekaniken, ett problem som majoriteten av Lego Rock Bands 45 olika låtar inte innehar.
   Medan jag spelade fick jag dock en lätt schizofren upplevelse av att i ena sekunden plinka med i Counting Crows Accidentally in Love, för att i nästa hamra mig svettig till Fear of the Dark. Denna grova genreskillnad berodde dock på att de ”barnvänliga” låtar jag har köpt hem till de tidigare Rock Band-spelen inkluderades i legoversionens spellista. Konstigt nog kan man varken köpa hem nya låtar via spelet, eller se på PSN vilka av de över tusen tillgängliga låtarna som fungerar i denna version.
Att döden inte dö
Denna barnvänliga version innehåller lyckligtvis inte enbart begränsningar, utan bjuder även på ett par nyheter. Det mest noterbara är svårighetsgraden Super Easy – superlätt. Här spelar det ingen roll vilken knapp man trycker på eller vad man egentligen sjunger, det viktiga är istället att man gör något. Skulle man ändå misslyckas gör det inte så mycket, det är nämligen omöjligt att ”dö” i låtarna. Skulle rockmätaren sjunka i botten försvinner den scrollande spelplanen i någon sekund, för att sedan dyka upp utan att något behöver göras. Detta sker även på de högre svårighetsgraderna. Den enda nackdelen med att dö är att man förlorar de pengar som samlats ihop under låtens gång.
trummor
Om man tycker att trummornas fotpedal är för svårhanterlig finns möjligheten att låta spelet ta hand om den automatiskt.
Money, money, money, moooney!
Dessa pengar används i vanlig ordning till att köpa nya kläder, instrument och utseenden till din karaktär, men även för att köpa utsmyckningsföremål till din ”Rock Den” – den lokal där bandet håller till mellan spelningarna. Saker som ska köpas måste dock låsas upp. Efter spelningarna fås en papegoja, en gran, en lokförare med mera. Dessa kan sedan köpas och placeras på bestämda platser i bandets lokal. Ett småkul tidsfördriv, men det är riktigt trist att man inte kunde bygga om rummet mer – det handlar ju ändå om lego.
   Överlag används inte legolicensen speciellt bra. Att det är legogubbar istället för digitala artister på scenen gör ingen större skillnad, och att göra något kreativt med klossarna är bara att glömma. Det enda som faktiskt känns kul är de specialbanor där exempelvis legobyggnader ska rivas och legospöken ska jagas. Själva spelandet sker på samma sätt som vanligt, men musiken och knapptryckningarna påverkar det som händer i bakgrundsvideon på ett kul sätt.
Onödigt men kul
Jag har svårt att se meningen med att fylla Rock Band med legoklossar. Det fungerade visserligen mycket bra för både Star Wars, Batman och Indiana Jones – men steget till musikgenren känns oerhört krystat. Problemet är att klossarna inte tillför något speciellt, förutom ett något mer barnanpassat utseende. Det finns i och för sig ett par roliga sekvenser som påminner om de andra legospelen, men de är alldeles för få för att ge spelet en humoristisk stämning.
   Rent musikaliskt är det dock svårt att klaga på Lego Rock Band. Spelmekaniken fungerar fint och musikutbudet skiljer sig en hel del från de vanliga utgåvorna. De som gillar låtvalet har med andra ord många trevliga spelkvällar framför sig. För alla andra rekommenderar jag dock Rock Band 2 och dess eminenta onlineaffär istället.