1d2e06815cf62d209bb86386bd64207a
Rabbids Go Home
Prisjakt: Rabbids Go Home 299 kr
Kaninerna från de senaste Rayman-spelen har fått ett eget spel där de både dumpar Rayman och minispelskonceptet. Istället ska de galna rackarna försöka hitta hem genom att bygga ett högt torn.
UtgivareUbisoft
UtvecklareUbisoft
Genre
Release2009-11-11
wii Wii 2009-11-11
nds Nintendo DS 2009-11-10
info
Info
news
Nyheter (6)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (22)
movies
Filmer (1)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Rabbids Go Home
Skrevs 2009-11-10 10:35:00 av P-A Knutsson
Kaniner som skriker BWAAAAAAAAAAAAAH är roligare än man kan tro.
Under Wii:ns första månader var Rayman Ravin' Rabbids det spel jag spenderade mest tid med. Rent spelmässigt lämnade titeln mycket att önska, men charmen hos de knäppa kaninerna gjorde att jag plockade fram skivan trots att jag egentligen tröttnat på det oprecisa viftandet. Till slut blev jag dock less på hela konceptet. Ett koncept som återvände i två uppföljare, men som nu förändrats helt.
Missförstådd shoppingmani
En kundvagn. Där har ni huvudföremålet i Rabbids Go Home. De galna kaninerna har tröttnat på jorden och vill bege sig till månen. För att nå dit måste de dock ha något att klättra på, så de börjar samla ihop alla möjliga och omöjliga föremål för att skapa en enorm hög att klättra på. Till sin hjälp har de den nämnda kundvagnen.
   En kanin bakom, en inuti. Tillsammans härjar de runt i köpcentrum, kontor, sjukhus med mera. Deras mål är som sagt att samla ihop prylar, vilket görs genom att köra på eller attackera alltifrån människor till pappersbuntar. Allt som kan plockas upp har en tydlig vit cirkel runt sig. Klurigheterna består av att lyckas nå alla platser där föremålen befinner sig, samt lista ut vad som kan attackeras. Attackerna utförs genom att skaka Wiimoten, vilket leder till ett högt BWAAAAAAAAH!!!-skrik som till exempel kan välta stora pappershögar eller skrämma människor så de tappar kläderna.
Plattformssamlande på hjul
Föremålsuppsamlandet är uppdelat på relativt linjära nivåer. De är enkelt uppbyggda och ganska sterila, men innehåller tillräckligt med föremål för att aldrig upplevas som tomma. Banorna är till och med lite snygga i all sin enkelhet. Den grafiska stilen är väl anpassad efter maskinens begränsningar, vilket innebär ett färgglatt yttre som aldrig är otydligt.
   Rent spelmässigt påminner Rabbids en del om Katamari-titlarna, men med större fokus på plattformshoppande – eller rullande kanske man ska säga då en regelrätt hoppknapp saknas. Eftersom kaninerna hela tiden befinner sig i en kundvagn blir både kontroll och upplägg minst sagt annorlunda jämte andra spel i genren. Rabbids Go Home är inget plattformsspel, utan en plattformsracingpusselkomedi. Större delen av tiden går åt till att ta sig framåt samtidigt som man undviker fallgropar, kaktusar och arga hundar, men flera platser kräver lite tankearbete om man vill samla ihop alla föremål. Detta är inget måste, men det är kul att lista ut hur man ska nå vissa platåer.
   Att styra en kundvagn på plattformsbanor kanske låter svårt, men kontrollen i Rabbids är föredömlig. Man går runt med styrspaken, springer med A-knappen och boostar med B. Attacker utförs som sagt genom att skaka Wiimoten. Simpelt men välfungerande. De få dödsfall som inträffar beror enbart på klantighet.
Kaninkanaler och hemsökta Wiimotes
Vid sidan av huvudspelet innehåller Rabbids Go Home en sidosyssla där man ska mobba och misshandla en stackars kanin som fastnat i Wiimoten. På TV:n visas en bild på Wiimotens innandöme, komplett med alla knappar och reglage. Trycker man till exempel på A-knappen syns det på skärmen, och råkar en kanin sitta där får den ont. Skakar man kontrollen gör det ännu ondare. Att bolla runt den skrikande kraken mellan kontrollkanter och knappar är hysteriskt kul, nästan roligare än huvudspelet till och med.
   Förutom att misshandla kaninen kan man även måla, tatuera, posera och använda föremål på dem. Exempelvis går det att använda ett skruvstäd för att platta ihop deras ansikte, sedan ta en luftpump och göra ögon och öron större. Det går att spara sina modifierade skapelser för senare användning, och är man riktigt nöjd med vad man åstadkommit går det att lägga ut dem i online via Rabbids-kanalen som kan installeras i Wii-menyn. Där kan man kika på både egna och andras kreationer.
Begränsad multiplayer
En annan tråkig detalj är avsaknaden av ett ordentligt flerspelarläge. Det går att vara två spelare, men allt den andre kan göra är att plocka upp föremål samt skjuta kaniner för att interagera med vissa objekt – ungefär som multiplayerdelen i Mario Galaxy med andra ord. En småkul bonus, men spelare två kommer inte ha speciellt kul. Rabbids Go Home är helt enkelt främst gjort för en spelare. De som vill leka med andra bör ta en titt på minispelssamlingarna istället.
Kaninhumor på låg nivå
Humor har alltid varit en stor del i Rabbids-spelen, något som även gäller Go Home. Paris Hilton-liknande dockor mördas, hundar leker kaniner, människor får panik och kaniner skriker BWAAAAAAAAH!! Gapskratten är få, men det finns gott om fnissframkallande inslag. Mest skratt framkallar dock kaninmodifieraren. Vem kan hålla masken när en rosa kanin med malplacerade ögon, ett enormt högeröra och röda stringtrosor försöker göra en sexig pose?
Bästa kaninerna hittills
Rabbids Go Home är varken nyskapande eller perfekt. Däremot är det oerhört underhållande. Spelet är lite för repetitivt för att hålla till maratonpass, men i måttliga doser är det svårslaget. Både grafik och kontroll är väl anpassade efter formatet, och kaninernas charm gör äventyret till en lång fnissfest. Handlingen må vara korkad och upplägget begränsat, men det spelar ingen större roll. När man dessutom kan klä ut och misshandla kaniner glöms de flesta irritationsmomenten bort.
   Rabbids Go Home är ett relativt simpelt spel, men tack vare humor, charm och underhållande spelmoment lyckas det bli en av årets bästa Wii-titlar. Personer som är sugna på ett seriöst och utmanande plattformsspel bör titta någon annanstans, men alla som vill ha ett lättsamt och humoristiskt äventyr har ett guldkorn här.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
1d2e06815cf62d209bb86386bd64207a
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
Wii, Nintendo DS
Prisjakt
Release
2009-11-11
Sammanfattning
plus
  1. Charmiga kaniner
  2. Humoristiskt
  3. Bra kontroll
  4. Väl anpassad grafik
  5. Text och manual på svenska
  6. BWAAAAAAAAH!!!
minus
  1. Något repetitivt
  2. Ganska intetsägande bandesign
  3. Trist tvåspelardel
  4. Du bör gilla humorn för att uppskatta spelet
8

Slutsats

Efter tre minispelssamlingar har de galna kaninerna fått nog och hoppar ner i en kundvagn. Deras mål är att samla ihop tillräckligt med föremål för att ta sig till månen. Detta är starten på ett galet äventyr fyllt med humor, charm och underhållande spelmoment. Med en kundvagn under fötterna blir både kontroll och upplägg annorlunda, och i det här fallet är annorlunda oftast bra. Det gäller dock att uppskatta humorn för att förstå spelets storhet.
Bilder
rabbids
RGHScreenCompanyMonitorin
RGHScreenDogsChase
RGHScreenHumansWorld
RGHScreenMortuary
RGHScreenOpenSpaceCompany
RGHScreenPanicInMiami
RGHScreenStreet
RGHScreenVermiFight
RGHScreenshotAirport_Jump
RGHScreenshotBenedikt_Pursuit
RGHScreenshotCampaign_Jetski
RGHScreenshotCanyon
RGHScreenshotCow_Ride
RGHScreenshotReactor_Fly
#inlineditbutton