14411b2020253e65c4049a0e103167ea
Modern Warfare 2
Prisjakt: Modern Warfare 2 179 kr
Uppföljaren till Call of Duty Modern Warfare utvecklas återigen av Infinity Ward och kommer återigen vara förlagt i en modern tid.
UtgivareActivision
UtvecklareInfinity Ward
GenreAction
Release2009-11-10
xbox360 Xbox 360 2009-11-10
pc PC 2009-11-10
ps3 Playstation 3 2009-11-10
info
Info
news
Nyheter (50)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (42)
movies
Filmer (3)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Modern Warfare 2
Skrevs 2009-11-13 20:56:00 av Erik Hansson
Hur förbättrar man den bästa onlineskjutaren någonsin?
Årets kanske mest efterlängtade spel gör så gott som ingen besviken. Vi får en ny kort och intensiv kampanj, ett nytt samarbetsläge för två spelare och mängder av personlifieringar i onlinedelen som redan i föregångaren var fantastisk. Det är egentligen bara är ett tveksamt köp om du planerar att spela offline.
mwf2662275127
Allt var redan klart
Allt det viktigaste var ju redan klart i föregångaren. Och egentligen kommer man långt bara genom att ha den bästa förstapersonskontrollen någonsin, men det var naturligtvis mer som gjorde Modern Warfare så bra. De genomtänkta banorna, den vältestade balansen mellan vapen, tillbehör och "perks" (förmågor), uppgraderingssystemet och intensiteten. Allt det där fanns redan klart och Infinity Wards jobb med uppföljaren borde inte varit speciellt svår.
   Ska jag klaga på någonting i uppföljaren så är det att det inte är ett speciellt stort steg från föregångaren. Egentligen skulle jag lika gärna kunna fortsätta spela ettan och ha lika kul med den. Detta eftersom jag inte maxade min karaktärs utveckling eller spelade mig trött på banorna.
Sex timmars kaos
Kampanjen kommer vara över efter ungefär sex timmar och är för kort för att du som bara vill spela själv ska betala fullt pris på spelet. Huvudfienden är återigen den ultranationalistiska ryska organisationen som vi såg i föregångaren. Den här gången har de en ny ledare som byggt upp en ny bas i Ryssland. Det blir Task Force 141:s uppgift att ta hand om organisationen. Detta görs på vitt skilda ställen i världen. Ibland på en arktisk militärbas i en piskande snöstorm. Ibland i en tät, klaustrofobisk favela i Rio Janeiro. Att man kastas mellan olika områden är förvisso tacksamt för variationen, men blir mest förvirrande. Inte heller mellansekvenserna blir speciellt engagerande. Det är tvära kast mellan olika karaktärer och allt berättas i ett extremt tempo som blir typiskt för hur Infinity Ward framför allt satsat på flerspelarläget.
Svårighetsgraden skapar variation
Själva spelandet är varierat. För det mesta väldigt bra, ibland fantastiskt och ibland tröttsamt. Det är sällsynt intensivt, gott om scriptade sekvenser som förstärker dramatiken och ständigt spännande. Att spela på normal svårighetsgrad gör att du kan hålla ett ganska högt tempo och snabbt komma vidare, men de högre svårighetsgraderna ställer stora krav på att du inte tar ett steg för mycket, att du ständigt har koll på var fienden befinner sig och ser till att du aldrig träffas av mer än max ett skott åt gången. Det ger en nerv som faktiskt påminner en del om onlineläget och rekommenderas för alla som vill få en utmaning.
   Däremot blir det ibland alltför kaotiskt när man dör utan att veta vad som träffade en eller inte har någon aning om vart man ska för att få komma till nästa sparpunkt. I sina bästa stunder är kampanjen dramatiskt intensiv, i sina sämsta är den kaotisk och förvirrande.
callofdutymodernwarfare2xbox360074
Det är ständigt intensivt i kampanjen. Explosioner, eldsvådor, skott som viner runt öronen och fiender från alla håll samtidigt.
Galaktiskt eller personligt?
Berättandet är verkligen inte Infinity Wards styrka. Nog för att de är öppna med att de vill uppnå en actionfilmskänsla och inte är så intresserade av att göra drama, men det blir lite pinsamt tydligt hur överraskningar och episka händelser varit ledorden under kampanjens gång. En del vändningar känns ologiska och om ettan var episk så siktar tvåan ännu högre. I ett eventuellt Modern Warfare 3 så får Infinity Ward antingen ta till galaktiska strider för att toppa det här eller också satsa på att kriget ska bli lite mer personligt. Soldaterna jag spelar är totalt ointressanta och ingenting görs för att jag ska bry sig om dem.
   Trots alla klagomål är dock kampanjen kul, med en del riktigt välgjorda scener och är väl värd att spela igenom. Men kanske inte till fullt pris.
Trevlig aptitretare
Tyvärr finns det inte något samarbetsläge i kampanjen vilket är väldigt synd. Istället finns Spec Ops. Här får två spelare samarbeta i fristående uppdrag som är löst baserade på händelser och platser i spelet. De kan antingen spelas själv eller med en annan spelare på samma konsol eller över nätet.
   Det var en överraskning för mig att de var så pass roliga. Ibland ska ni helt enkelt ha ihjäl 40 fiender, ibland försvara ett område med bara claymores och prickskyttegevär och ibland är en av er uppe i ett plan med en riktigt fet bössa som ska ge understöd åt er kollega på marken. Det är enkla små varianter på vad vi fått ta del av i kampanjen och flerspelarläget, men de fungerar väldigt bra som tillfällig aptitretare inför spelets huvudrätt som är flerspelarläget.
Utökat och personligt
Det är i flerspelarläget som MW2:s största styrka ligger och för mig finns det ingen annan förstapersonsskjutare som är i närheten. Det är här Infinity Ward visar sin fulla potential.
   Eftersom de redan hade den fantastiska grunden från MW att bygga på gjorde de det nästan självklara; la till mer av det mesta och utökade personlifieringarna. Nu finns det fler vapen, fler färdigheter, fler banor och mer att låsa upp. Dessutom kan din soldat göras ännu mer unik.
callofdutymodernwarfare2xbox360061
Det finns gott om personer som återkommer i kampanjen, men de blir aldrig speciellt intressanta. Snarare bara soldater i mängden.
Välj belöningar och förmågor
Ungefär samma system med erfarenthetspoäng som låser upp nya "perks" (färdigheter) återanvänds. Dessa har nu dessutom en "pro version" som är snäppet bättre än föregångaren och låses upp när man klarat vissa kriterier. Till exempel kan kniven få längre räckvidd och snabbare hugg. Pro-versionen av att ladda om snabbare är att också bli snabbare på att ta upp siktet till ögat.
   Förutom nya vapen och ny utrustning har spelet nu 15 olika "kill streak"-belöningar. Till exempel kan du ställa upp en stationär kulspruta på en strategisk plats eller skicka en manuellt styrd missil efter fienden. Dessa "kill streaks" kan anpassas efter ditt tycke och smak så om du hellre vill ha en stationär kulspruta efter fem mord så kan du välja det istället för missilen. Det går dock bara att ha tre perks åt gången så vi som sällan får så långa sviter gör bäst i att skippa elva mord i rad-belöningen.
Skaffa fula titlar
Det finns också enorma mängder emblem och titlar att låsa upp som syns vid ditt onlinenamn. Om du till exempel skjuter ner en fiendehelikopter kan du kalla dig för "Flyswatter". En kul bagatell som ger oss ännu lite mer personlifiering. Tyvärr visas titlar och emblemen ganska fult vid ditt namn vilket förtar idén något.
   Precis som i föregångaren kan man skapa sin egen klass så att man snabbt kan välja vilka vapen och "perks" som man vill spela med. Man får också välja mellan olika föremål att ta med sig ut i strid. Förutom granater och sprängdeg finns det nu bland annat kastknivar och "tactical insertion" som ändrar var man återföds. Att experimentera med olika klasser, föremål och perks gör att det ständigt går att variera ens spelsätt och upplevelse. Det rekommenderas även att du anpassar dina klasser till olika spellägen för att vara så effektiv som möjligt.
Utökad förnedring
I ett försök att göra flerspelarläget mer lättillgängligt har "death streaks" lagts in. Om man är så dålig att man dör flera gånger i rad utan att döda någon motståndare kan man till exempel få lite ökad hälsa under en kort stund i början på nästa omgång. De blir i stort sett bara ytterligare förnedring då de sällan gör någon större skillnad.
callofdutymodernwarfare2xbox360071
Samarbete är egentligen a och o både i Spec Ops-läget och online, men jag gillar ibland att spela själv med främlingar utan headset och köra mitt eget race. Det säger faktiskt en hel del om hur bra MW2 är online.
Vassa kravallsköldar
Det finns gott om olika banor och de flesta är stora. Men de flesta spellägen innebär ändå intensivt stridande eftersom det lönar sig att leta upp fienden eller att jaga efter nästa bas som ska försvaras eller attackeras. Som vanligt gäller det att lära sig var de bästa vinklarna är för att vara gömd samtidigt som man har en bra överblick. Vissa banor är stora och öppna där man riskerar att skjutas ner av prickskyttar så fort man sticker upp huvudet. Andra är mindre och tätare där det inte är omöjligt att träffa på motståndare med kravallsköldar som tydligen är extremt vassa eftersom de dödar på två slag.
   Grafiskt har det skett en förbättring på många små, knappt märkbara områden och även om jag tycker att animationerna hade kunnat få lite större mjukhet och variation så är grafiken imponerande.
Patetiskt när det är bäst
Med andra ord: Modern Warfare 2 är fantastiskt bra online. Det har välgjorda banor, ett beroendeframkallande uppgraderingssystem, klockren kontroll och roliga spellägen. Det är i mina ögon långt före alla andra konkurrenter. Special Ops är ett trevligt tidsfördriv och kampanjen är bra även om jag hade hoppats på mer. Jag skulle kunna gnälla på fler detaljer som jag inte gillar, men det känns patetiskt när den bästa onlineskjutaren någonsin har blivit ännu bättre.
12 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Kulan82 Skulle nog säga att gillar man spel s... 2009-11-16
    • gastrikland_moi
      erik Skulle nog snarare säga att det beror... 2009-11-16
  • member_male
    trodox koolt. vet inte om ni tänkt på det me... 2009-11-15
  • comment
    Arsenik Jättebra recension. Jag håller helt m... 2009-11-15
  • 9755
    Ernt Någon mer än jag som "såg alla filmer... 2009-11-15
  • Patrik30svartvit
    diddi_e Jag tycker inte att kampanjen är röri... 2009-11-14
    • gastrikland_moi
      erik Nja det är inte svårt att förstå de ö... 2009-11-14
  • 2
    ninja x En solklar 10:a som...detta år. Bajs. :) 2009-11-13
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
14411b2020253e65c4049a0e103167ea
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
Infinity Ward
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2009-11-10
Sammanfattning
plus
  1. Kontrollen
  2. Intensivt
  3. Special ops-läget är riktigt kul för dig och en kompis
  4. Uppgraderingssystemet online
  5. De personlifierade klasserna online
  6. Spellägena online
  7. Banorna
  8. Balansen
minus
  1. Kampanjen är något ojämn
  2. Inget samarbetsläge i kampanjen
  3. Egentligen inga stora nyheter från föregångaren
  4. Något oslipat matchmakingsystem
  5. Enbart säkert köp för onlinespel
9

Slutsats

För mig, och många andra, är Modern Warfare den ultimata flerspelarskjutaren. Kontrollen, känslan och erfarenhetssystemet gör det överlägset. Att då framför allt lägga till fler anpassningsmöjligheter så att vi kan forma det efter vårt sätt att spela är lika enkelt som genialt. Kampanjen är kort och intensiv precis som sist och nya Special Ops-läget är riktigt kul kortvarig underhållning för dig och en kompis. Sällan har ett spel som fått så höga försäljningssiffror förtjänat det mer.
Bilder
mwbox
mwf2
mwf200
modernwarfare2xbox360005
callofdutymodernwarfare2xbox360037
callofdutymodernwarfare2xbox360053
callofdutymodernwarfare2pc068
callofdutymodernwarfare2pc061
callofdutymodernwarfare2pc062
callofdutymodernwarfare2pc063
callofdutymodernwarfare2pc064
callofdutymodernwarfare2pc065
callofdutymodernwarfare2pc066
callofdutymodernwarfare2pc067
mw2rob
fearlezz
548401001620100415HX1P
548401001720100415HX1P
548401001820100415HX1P
548401001920100415HX1P
548401002020100415HX1P
#inlineditbutton