0c2e78d0cefbca2db158b742806b27c6
Beaterator
Prisjakt: Beaterator 49 kr
Ett musikmixspel från Rockstar Leeds i samarbete med musikproducenten Timbaland. Baseras på den här mix-funktionen på nätet. Ska även innehålla någon form av rytmspel.
UtgivareRockstar Games
UtvecklareRockstar Leeds
GenreMusik
Release2009-10-09
psp
info
Info
news
Nyheter (2)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (1)
movies
Filmer
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Beaterator
Skrevs 2009-10-26 06:56:00 av Michael Gill
Rockstars Beaterator är mer än ett musikspel. Faktum är att det inte alls är ett spel – det är ett fullt dugligt musikskaparverktyg för den dansande kreatören.
Det allra första man måste förstå när man sätter sig ner och skyfflar in Rockstars Beaterator i sin Playstation Portable är att det här inte är något spel. Nej, frontande demonproducenten Timbaland kommer inte rädda någon prinsessa, inte hoppa på någons huvud och definitivt inte bjuda på något team deathmatch-läge för onlinespel. Beaterator är ett program för den som vill göra musik. Det är enkelt att komma igång med utan att vara tunt och korkat, lätt att hantera utan att sakna djup och avancerat utan att vara alltför svårtillgängligt.
beaterator

Bärbart musikskapande

Men Rockstars Beaterator är inte på något sätt det första musikprogrammet till en spelkonsol. Faktum är att det inte ens är först när det kommer till bärbara spelkonsoler. Förra årets Korg DS-10 (som kanske kommer att få den uppmärksamhet det förtjänar när den uppfräschade Korg DS-10+ släpps) är kanske det bästa exemplet på ett mer än duglig musikprogram för den kreative – och må hända lite fattigare (en spelkonsol och ett ”musikspel” av den här sorten kostar ju en spottstyver av vad ett ”riktigt” musikprogram kostar) – musikproducenten. En billigare sequencer/kaoss pad lär du inte hitta ens i den skitigaste källarloppis. Utöver Korg DS-10 är ju också Daigasso! Band-Brothers ett exempel som ligger nära hjärtat. Japanska DS-titeln Band-Brothers var ett rytmspel med flerspelarmöjligheter som hade ett oväntat fungerande låtskaparläge. Tillsammans med Stylusorkestern – en grupp tondöva spelnördar från Umeå – satt jag på en scen på Hultsfred för ett par år sedan och rev av gamla bitklassisker (och kryddade med spelets Smoke on the water-version). Att det sedan blev den Hultsfredsfestival som drog ner Rockparty rejält i det ekonomiska bakvattnet tänker jag behålla som en parentes. Det hade ju varken något med Stylusorkestern (som gjorde sin sista spelning på den där fuktiga tältscenen), Daigasso (som fått en uppföljare, men fortfarande aldrig släppts utanför Japan) eller Beaterator att göra. Och efter att ha tagit upp dessa exempel vore det väl kanske något av ett kardinalfel att inte nämna att det finns en otroligt levande homebrew-scen som producerar enormt kraftfulla musikskaparverktyg till konsoler resten av världen skåplagt (alla Gameboy-genier där ute, jag tittar på er!).

Den första anblicken – en illusion!

Vid en första anblick kan Beaterator verka rätt simpelt och inte alls särskilt inspirerande. Tar du den enkla vägen och hoppar in i Live Play-läget hittar du ett antal olika samplingar att välja på, ur en rad olika kategorier. Fyra olika trummor-, melodi- och ambientslingor till exempel, alla mappade till en av PSP-konsolens fyra knappar. Man hittar en slinga som tilltalar en, slår igång den och fortsätter att bygga på med ljudbyggstenar – och alla ställer de makligt upp sig i rätt takt och på rätt taktslag. Det är vansinnigt enkelt att bara pussla ihop något som låter ganska bra – men känslan av att ha skapat något infinner sig inte riktigt. Den kommer istället först när man skrapar sig genom ytan och ner i Beaterators inre.
beateratorplaystationportablepsp004
Beaterator är mer ett musikverktyg än ett spel och kräver därför en del av dig som "spelare".

Beaterator på djupet

Riktigt mäktigt blir det nämligen först när man kommer ner en nivå och börjar undersöka hur man egentligen sätter ihop en låt för egen del. En åttakanalers sequencer är vad som står att finna i Song Crafter-läget, och det är här du kan ha som allra roligast med Beaterator. Förutom att stoppa in några av alla de färdiggjorda samplingar ”spelet” innehåller kan man också skriva egna melodier (egentligen bygger man ju melodislingor) att spelas upp av något av alla midiinstrument som finns tillgängliga. Vill man gå ännu längre går det till och med att importera ljudfiler för att stoppa in i dina verk. Och som grädden på moset är det också försvinnande enkelt att själv ladda upp sina färdiga låtar på nätet för andra att höra.

Stilen gör skillnaden

Så vad är det egentligen som skiljer Beaterator från alla andra liknande – storbolagsdistribuerade som gräsrotsutvecklade – nästan-spel? Utan att försöka göra en för stor ordvits-poäng av det hela så kan man väl säga att det krävs en rockstjärna för att göra ett riktigt lyckat musikskaparprogram. Och när vi snackar rockstjärnor är det inte så mycket Beaterators omslagsansikte Timbaland som åsyftas – det är naturligtvis ständigt kuvertknuffande spelutvecklaren Rockstar. För även om det vore en överdrift att hävda att allt som passerar något av Rockstar-filialernas kontorsutrymmen är bra så finns det alltid en osviklig känsla av stil och smak på dess alster. Här finns det liksom ingen mening med att försöka verka häftig och leverera något man tror att andra kommer uppfatta som coolt – har man självförtroendet och coolheten själv kommer det ju av sej själv, helt naturligt. Därför saknar Beaterator den avskalade homebrew-estetiken, den töntiga Nintendo-känslan och den sjukhuscleana Korg-minimalismen. Korg-stilen är visserligen det spelskaparna verkar ha låtit sig inspirerats av när det kommer till det visuella, men DS-10-programmets enorma ljudmöjligheter byts ut mot något mer kontrollerat. Här, i Beaterator, har vi nämligen ett program som lutar sig mer mot samplingskulturen än den ljudvågeingenjören helst blir del av. Men med ett enormt ljud- och samplingsbibliotek behöver inte det vara en nackdel.
beateratorplaystationportablepsp009
Det går att gå in på detaljnivå i skapandet, men det kräver att du har en grundläggande kunskap om hur man skapar musik.

Ett kompetent musikskaparverktyg

Beaterator är ett måste för den PSP-begåvade som avundsjukt sneglat på fantastiska Nintendos Korg DS-10. Ett kompetent musikskaparverktyg på en konsol som inte riktigt kan leverera ljudmässigt – men det gör ju inget när det är så enkelt att exportera sina skapelser.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Micke

Michael

Frilansjournalist bosatt i Umeå. Michael har heltidsskrivit om spel sedan 2006, då han gick ut journalistprogrammet vid Umeå Universitet. Han har skrivit för en rad olika sajter, fanzines, tidninga...
0c2e78d0cefbca2db158b742806b27c6
Genre
Musik
Utgivare
Rockstar Games
Utvecklare
Rockstar Leeds
Plattform
Playstation Portable
Prisjakt
Release
2009-10-09
Sammanfattning
plus
  1. Möjligheterna
  2. Stilen
  3. Spridningsmöjligheterna
minus
  1. Karaktärsanimationerna
  2. Menynavigationen
8

Slutsats

Rockstars Beaterator är ett verktyg för den danssugne kreatören snarare än ett traditionellt spel – och det är viktigt att komma ihåg. Men som musikprogram är det ett enkelt, billigt och förhållandevis kraftfullt alternativ till de betydligt dyrare och mer svårhanterliga mjukvarualternativen för hobbymusikern. Ett stort plus för möjligheten att importera ljud och exportera låtar.
#inlineditbutton