Nyheter (20)
Bilder (12)
Filmer (7)
DJ Hero
Skrevs 2009-10-30 00:01:00 av Erik Hansson
Nästa spel baserat runt ett plastinstrument är här. Det är dags att snurra skivtallrik.
Efter att vi sjungit i Singstar och spelat gitarr och trummor i Rock Band är det nu dags för nästa plastinstrument. Medan vi håller fast de imaginära hörlurarna mellan örat och axeln scratchar vi loss i låtmixar (mashups) gjorda av några av världens hetaste dj:s så som J.Period, DJ Shadow, Daft Punk och många andra. Precis som alla musikspel bör ditt intresse avgöras av låtlistan som ni kan se här.
djheroxbox1
Bara för fans
För det ska sägas på en gång att DJ Hero är ett smalt spel. Gillar du inte den ihopscratchade mixen av partyvänlig hiphop, pop och dansmusik är det helt enkelt inget för dig. Då ska du hålla dig till Rock Band, Guitar Hero eller vad det nu är för musikspel som tilltalar dig. Själv är jag överlycklig över att få spela i ihopmixade låtar av Beastie Boys, Jay-Z, Eminem, Justice och Gorillaz eller Gwen Stefani, Tears for Fears, David Bowie och Queen.
Utmanande kontroll
Själva spelandet sköts med en plastskivspelare som har tre knappar på den roterbara skivtallriken, en crossfader och två knappar för att aktivera lägen som ger bonuspoäng. På de två enklaste nivåerna är det inga problem att hålla koll på knapparna och scratchningarna, men redan på mellannivån börjar det bli knepigare när crossfadern blandas in. Det är mycket du måste tänka på samtidigt och på hard eller expert är det riktigt tufft. Du kan dock aldrig misslyckas helt med en låt. Det värsta som kan hända är att det låter förskräckligt.
djheroxbox360004
Precis som i andra musikspel gäller det att hålla igång långa kombinationer för att få de riktigt stora poängen. Att sätta 78 noter i rad, men missa den 79:e är sjukt frustrerande.
Samla stjärnor
Varje låt bedöms i poäng som ger mellan en och fem stjärnor. Det gäller att hålla igång långa kombinationer för att öka en poängmultiplicerare och för att öppna upp för en "euforia". Genom att då trycka på en knapp fördubblas din poängmultiplicerare under en viss tid. Man kan också få möjlighet att spola tillbaka en del av låten genom att snurra skivtallriken 360 grader. Det är en riktigt cool och nervig funktion som kräver känsliga fingrar. Det enda negativa om kontrollen är att den känns lite plastig och det återstår att se hur bra den håller efter någon veckas scratchande. För det här priset tycker jag man kan kräva ett stabilare stycke plast.
   Stjärnorna låser upp olika dj:s, arenor, nya låtar och de få personifieringar som kan göras i spelet - ändra utseende på skivspelaren och ändra färg på din dj:s kläder. I början och ungefär halvvägs in i spelet låser man ständigt upp nya låtar, men senare i spelet kan du behöva gå tillbaka till låtar du redan spelat för att få fler stjärnor på dem.
Avskalade lägen
Ett av spelets största brister är att huvudspelläget är så pass fattigt. Det är i stort sett bara att beta av olika "sets" om tre till fem låtar. Jag får aldrig själv välja vad jag vill låsa upp och jag bryr mig inte nämnvärt om vilken arena jag spelar i eftersom grafiken och animationerna över lag är ganska tråkiga. Jag saknar också möjligheten att göra en egen dj eller åtminstone att personifiera de befintliga betydligt mer.
   Det finns bara ett enda spelläge för en spelare och det är onödigt restriktivt. Det går också att spela ett gäng låtar tillsammans med en kompis på gitarr, men talande nog för min musiksmak är det de sämsta låtarna. Online kan man möta en annan spelare i en duell över en låtlista eller jämföra poäng på ledartavlor. Inget utöver det mest fundamentala med andra ord.
djheroxbox360015
Skivtallriken till höger går alltså att snurra och scratcha medan du håller ner någon av de tre knapparna. Till vänster ser du crossfadern, euphoria-knappen och en effekt-ratt. Vänsterhänta kan enkelt byta plats på de två delarna.
Följer bara John
Det ska också påpekas att allt man gör i DJ Hero är att spela med i färdiga mashups. Trots att det inte borde vara så svårt att implementera så kan man inte själv skapa mixar. Du väljer aldrig själv var du crossfejdar eller lägger in en scratchning - allt sådan är redan klart och allt du ska göra är att följa efter. Det är alltså noll kreativitet och hundra procent Följa John som gäller. Inte ens ett freestyle-läge där man får leka fritt finns med.
Ett av de bästa någonsin
Det tar ett tag innan kontrollen känns naturlig eftersom den är ganska analog och måste känna av om du till exempel börjar scratcha åt rätt håll och om du crossfejdar med tillräckligt stora rörelser. Dessutom är det inte direkt många som är vana med att hantera en sådan kontroll och det rekommenderas att ni tar er tid att få till rätt sätt att sköta skivtallriken. Använd till exempel gärna tummen till att rotera skivtallriken när ni scratchar.
   När mina fingrar börjar reagera korrekt på rena reflexer är DJ Hero ett av de absolut roligaste musikspelen som någonsin släppts, om inte det allra roligaste. Delvis på grund av kontrollen, men också för att låtutbudet är bättre än i något annat musikspel jag testat. Det är med ett brett leende på läpparna jag scratchar mig igenom mina favoritlåtar.