Nyheter (8)
Bilder (17)
Filmer (2)
Split Second
Skrevs 2010-05-31 18:53:00 av Andreas Eklöv
Vi raserar flygplatser och skjuter ner helikoptrar i ösiga racingspelet Split/Second.
Om du har sett filmen Death Race från 2008 vet du ungefär vad du har att vänta i Split/Second. Spektakulära race fyllda med action, deformerade miljöer som rasar ner runt dig och vacker inramning. Det är lite som spelens motsvarighet till sommarens Bruckheimer-film. Hur bra det är beror lite på hur du gillar en sådan upplevelse, men som explosiv racingupplevelse levererar Split/Second.
Stjärna i serie
Handlingen, om den nu kan kallas det, i Split/Second går ut på att du är en deltagare i en framtida underhållningsserie på TV där du ska tävla i en liga. Denna liga består av tolv olika tävlingsomgångar som i sig består av olika deltävlingar. Du måste placera dig tillräckligt bra i varje deltävling för att kvalificera dig för ett elitlopp och din position där ger dig poäng i den totala ligan. I vanlig ordning läggs dessa poäng ihop och mot slutet av säsongen koras vinnaren med högst sammanlagd poängsumma.
   Det tv-liknande upplägget dominerar presentationen. När du väljer en ny tävlingsomgång går en presentatör igenom vad tittaren (läs: spelaren) kan vänta sig av kommande tävlingsomgång och introducerar miljöerna. Det är ett väldigt ytligt och stilistiskt grepp men spelets attityd passar inramningen och spelmekaniken ypperligt.
Rasera mera
Det som gör själva racingen i Split/Second speciellt är bruket av så kallade "powerplays" som du kan använda för att aktivera händelser i de omgivande miljöerna. Ett exempel på en powerplay på nivå ett är att spränga en lastbil så att den flyger ut och prejar dina motståndare. Det finns powerplays i tre nivåer och du bygger upp powerplays genom att sladda (drifting), hoppa högt och på annat sätt köra aggressivt. På nivå två kan du utföra större attacker, såsom att få en helikopter att släppa en stor truck på vägen, men det är på nivå tre som de verkligen spektakulära attackerna kan utföras. Nivå tre-attacker orsakar stor förändring av banans struktur, något som inte bara kan straffa motståndaren utan öppnar helt nya vägar att följa.
6
Förstörelse av miljön i form av Powerplays är en central del i att bli framgångsrik, offline som online.
Fram och tillbaks
Detta fokus på powerplays innebär att du aldrig riktigt kan känna dig säker på din position i loppet. När som helst, oftast i slutet av sista varvet till mitt stora förtret, kan du åka på en powerplay-attack och på så sätt bli snuvad på vinsten. Själva racingdelen är väldigt arkadaktig till både stil och kontroll vilket innebär att du kommer sladda en hel del oavsett om du väljer mer stabila jeepar eller mer yviga sportbilar. En stabil jeep är långsammare än sportbilarna men tack vare deras tyngd påverkas de inte lika mycket av tryckvågor från powerplay-attacker. Tyvärr är skillnaden inte så stor mellan sportbilar och jeepar som jag skulle vilja, men valet av fordon inför varje lopp har stor påverkan på hur loppen slutar.
Vackert och ytligt
Grafiskt ser Split/Second riktigt bra ut med detaljerade bilar, miljöer och effekter. Inte ens när miljöerna rasar ner runt dig så sjunker bilduppdateringen nämnvärt och det händer verkligen saker hela tiden. Split/Second är en ytlig upplevelse i allt från handling till inramning och du kan inte meka med bilar (tuning) eller på annat sätt påverka bilarnas prestanda. Du kan välja färg på bilarna inför loppen, men anpassningsmöjligheterna slutar där. Bilarnas design bygger på riktiga märken men har fiktiva namn. Det är dock ganska uppenbart vilket märke och modell de ska efterlikna i många fall. Elite Special 440 påminner till exempel om det verkliga bilmärket Lotus Elise. Musiken i spelet är ganska identitetslös och gör sitt jobb utan att egentligen märkas.
8
Spelmekaniken i Split/Second är lättillgängligt och presentationen är snygg, men djup att bemästra saknas.
Frustration till max
Tyvärr lider Split/Second av selektiv minnesförlust vad det gäller reglerna för fordonen. Om du väljer en tung men stabil jeep offrar du ren hastighet för stabilitet, men för de AI-kontrollerade motståndarna under kampanjens gång verkar dessa regler inte gälla. Det hände mig flera gånger under kampanjens gång att jag susade fram på en raksträcka i en sportbil bara för att bli omkörd av en jeep. Detta är irriterande, och Split/Second innehåller en hel del av dessa frustrationsmoment. Motståndare som kör om precis i slutet av sista varvet, powerplay-attacker som missar en motståndare som ligger före och mycket annat fick mig flera gånger att svära högljutt åt spelet. Frustrationen till trots så vill jag hela tiden återvända till spelet, något som talar gott om den beroendeframkallande formulan i spelet.
Trevlig variation
Split/Second är varierat både vad det gäller tävlingstyper, banor och fordon. Utöver vanliga tävlingar som går ut på att komma först över mållinjen har du även det traditionella time trial-läget Detonator där du ska köra ett varv under en viss tid där tiden sätts efter olika nivåer, en tid för första plats, en tid för andra och så vidare. Skillnaden här är att powerplays utlöses runt dig medan du försöker ta dig fram så snabbt som möjligt. Här finns även Elimination-läget där sista positionen elimineras till dess att endast vinnaren återstår. Detonator och Elimination tillhör de mindre underhållande spellägen i Split/Second, och med tanke på att de är de mer traditionella typerna av utmaningar innebär det att traditionella spelupplevelser inte är Split/Seconds styrka.
11
Survival, Air Attack och Air Revenge är riktigt roliga komplement till de mer traditionella racingutmaningarna.
Explosivt speciellt
Det som särställer Split/Second, och gör det så roligt, är lägen som Air Strike, Air Revenge och Survival. Air Strike går ut på att du ska köra medan en helikopter skjuter missiler mot vägbanan. Du har tre liv på dig och ju fler svärmar av missiler du överlever desto mer poäng får du. Air Revenge är en variant av detta som du låser upp längre fram i spelet och går istället ut på att du ska skjuta ner helikoptern. Du bygger upp powerplay-mätare genom att undvika missilsvärmarna, sladda med mera, och när du utför powerplays returnerar du missilerna mot helikoptern istället. Survival går ut på att du ska köra bakom bepansrade lastbilar som kastar ut explosiva tunnor bakom sig. Varje lastbil du passerar ger dig mer poäng och tid och ju fler lastbilar du passerar utan att sprängas ökar poängen du får per runda. Dessa spellägen är riktigt roliga, trots hög frustrationsgrad, något som även gäller online.
Fullt ös online
Om du vill spela olika utmaningar och banor med en kompis kan du spela med delad skärm horisontellt eller vertikalt eller online. Alla de spellägen som står till bjuds i kampanjen erbjuds även i multiplayer-läget. Att utnyttja powerplays rätt blir mycket mer belönande när de utförs framgångsrikt mot mänskliga motståndare. Såväl vanliga lopp som Survival- och Elimination-lopp är riktigt roliga online. Lyckligtvis flyter spelet på ganska bra, bilarna kan köra något ryckigt ibland men det är inget som stör tävlingarnas flyt. Vissa powerplays utförs snabbare i multiplayer än vad de gör i kampanjen, något som sannolikt är en balanseringsfråga.
Ytligt men ösigt
Split/Second är en underlig best då jag mest vrålat i ren frustration åt spelet. Det respekterar inte alltid sina egna regler och det finns inte direkt något djup att grotta ner sig i och bemästra. Men med varierade och riktigt roliga spellägen och banor är det helt enkelt kul att spela i något kortare doser. Det här är inte spelet för dig som vill bemästra en djup spelmekanik.