458bff77f62951b012fa70253be601cd
Mass Effect 2
Prisjakt: Mass Effect 2 75 kr
Science fiction-rollspel från Bioware som kommer följa efter händelserna i det första spelet och dessutom påverkas av hur du lyckades i föregångaren om du har kvar sparfilen.



UtgivareEA
UtvecklareBioware
Genrerollspel
Release2010-01-28
xbox360 Xbox 360 2010-01-28
pc PC 2010-01-28
ps3 Playstation 3 2011-01-20
info
Info
news
Nyheter (62)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (104)
movies
Filmer (7)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Mass Effect 2
Skrevs 2010-01-26 22:46:00 av Andreas Eklöv
Del två i Biowares science-fiktiontrilogi är ett mästerligt epos i en klass för sig.
Mass Effect hyllades unisont när det släpptes till PC och Xbox 360, trots att konsolversionen led av stora tekniska problem och PC-versionen av optimeringsproblem. Bioware hade lagt grunden för en trilogi med ett spel som vackert kombinerade rollspelselement med ett skjutarspel i tredjeperson, allt backat av en intressant och engagerande science fiction-handling. Nu är del två här. Hur mycket har hänt?
mass420
Sagan fortsätter
I början av Mass Effect 2 tar du åter rollen som Shepard, hjälten från det första spelet som räddade galaxen från att utrotas av det uråldriga hotet från Reapers. Efter en olycka får du möjligheten att återuppbygga Shepard igen, så om du inte är nöjd med Shepards utseende får du här möjligheten att anpassa hans nuna efter eget tycke och smak. Det är även här du väljer vilken klass du vill spela som. Om du spelade igenom det första spelet kan du dock se till att din karaktärs egenskaper, och dina handlingar, förs över även till Mass Effect 2.
   Till skillnad från de flesta andra uppföljare är Mass Effect 2 en fortsättning av sagan i sin rätta mening. De val du gjorde i första spelet och de effekter de fick på handlingen där får en stor påverkan på det som händer i Mass Effect 2. Om du väljer att importera din karaktär kan du välja att behålla det utseende du definierade i första spelet, den klass du använde där och den rank du uppnått. Du importerar även din psykologiska profil vilket överför den balans du hade mellan goda gärningar (paragon) eller aggressiva gärningar (renegade).
   Sist men inte minst så importeras även dina handlingar. Detta innebär att de personer som dog i första spelet inte finns kvar, och om de är karaktärer som skulle kunna bli en del av din grupp i Mass Effect 2 blir de alltså inte möjliga att rekrytera. Dina handlingar i slutet av första spelet påverkar sidouppdragen i detta spel, och så vidare. Denna kontinuitet är riktigt imponerande och skapar en känsla av att dina beslut har stora effekter på seriens fortskridande.
Omstöpt spelmekanik
Det som gjorde Mass Effect till en unik upplevelse var bland annat kombinationen av ett actionspel i tredjepersonsperspektiv med rollspelselement. Du kunde hitta vapen, rustningar och olika modifierare som ändrade dina förutsättningar i strid. I Mass Effect 2 har detta system strukturerats om något för att bli mer actioninriktat och rollspelselementen har strömlinjeformats för att bli lättare att ta till sig. För dig som spelare innebär detta att själva striderna fungerar mycket bättre medan skapandet av din karaktärs förmågor har blivit något ytligare. Att skjuta fiender, ta skydd bakom objekt i miljöerna och använda klassernas specialkrafter är mycket smidigare och spelmekaniskt håller det samma klass som moderna tredjepersonsskjutare.
   Du hittar som sagt inte rustningar och andra förbättringar på banorna utan istället hittar du ritningar på uppgraderingar som du kan köpa när du återvänder till hembasen - rymdskeppet Normandie. Tyvärr lägger detta system inte grund för samma djup i karaktärsanpassning som fanns i det första spelet. Du applicerar dock fortfarande poäng på karaktärens egenskaper på samma sätt. Att spelmekaniken har blivit något mer ytlig och actioninriktad är dock mestadels positivt då spelandet är väldigt smidigt och intuitivt i Mass Effect 2, något som långt ifrån var fallet med första spelet.
8
Striderna är mer actionbetonade och rollspelselementen något nedtonade vilket sätter större fokus på att kombinera en grupp av karaktärer med lämpliga specialförmågor.
Välj din klass
När du startar Mass Effect 2 får du välja mellan sex olika klasser med väldigt stora skillnader mellan deras färdigheter. Soldier, Vanguard och Infiltrator står för de mer stridsinriktade klasserna medan Sentinel, Engineer och Adept bygger mer på tekniska eller biotekniska krafter.
   Varje klass har dock sin specialitet som särskiljer den från mängden. Vanguard-klassen har exempelvis en specialistattack som får karaktären att störta fram i en energivåg som skadar fienden. Engineer har å andra sidan förmågan att hacka mekaniska enheter och kan släppa lös stridsrobotar som trakasserar fienden. Utöver att ha en speciell egenhet har varje klass även en specialisering som du låser upp när du kommit upp i rätt nivå. Denna specialisering kan ge förbättrade egenskaper som påverkar karaktären eller hela gruppen.
   Under äventyrets gång kommer du att samla på dig gruppmedlemmar som har olika förmågor. Inför varje uppdrag sätter du samman en grupp på tre karaktärer, inklusive dig själv, som ska ta sig an uppdraget. Hur du kombinerar din egen karaktär med de karaktärer du samlat på dig har en stor effekt på hur du kan ta dig an uppdragen.
Strömlinjeformat utforskande
En del av det första spelet som debatterades flitigt var utforskandet av spelets universum. Där kunde du resa till olika galaxer och utforska deras planeter genom att köra runt i ett fordon. Även om detta gav en känsla av frihet så var ett vanligt klagomål att världarna var väldigt innehållslösa och likartade. Många av extrauppdragen du kunde hitta på dessa världar var dessutom väldigt oengagerande. I Mass Effect 2 utforskar du inte längre hela planeter och du använder inte heller något fordon. Istället färdas du nu till olika områden på planeterna där ett uppdrag av någon form äger rum. Detta gäller för handlingens uppdrag såväl som alla extrauppdrag. Om du ska färdas till någon annan del av planeten sker detta via laddningssekvenser.
   Detta är både på gott och ont. Den fria känslan som infann sig i det första spelet försvinner lite i och med detta, men samtidigt är varje område så detaljerat och så intressant att den offrade friheten är till det bättre. Du samlar nu även på dig resurser på ett annorlunda sätt. När du reser till en planet får du fram ett nytt minispel där du kan scanna planeten efter resurser. När du hittar en resurs skickar du ner en sond som hämtar resurserna. När du stöter på en "avvikelse" i denna scanning innebär det att du hittat ett extrauppdrag som du kan åka till. Just detta resursletande är en förvånansvärt vanebildande procedur som är lätt att lägga några timmar på i jakten på finansiering till uppgraderingar.
9
De olika karaktärerna du kan rekrytera och deras tillhörande sidoberättelser är både välskrivna och intressant framförda vilket ger både karaktärerna och handlingen ett större djup.
Atmosfärisk upplevelse
Det första Mass Effect var en imponerande produktion vad det gäller historieberättandet och den cineastiska känslan som förmedlas däri. Det har tagits till en ny nivå i uppföljaren, dels beror det på dialogsystemet som till största del är sig likt från första spelet. Precis som tidigare kan du använda positiva eller negativa svar för att påverka dialogens utgång, och din balans mellan goda och onda handlingar (paragon resp. renegade) avgör till vilken utsträckning du kan göra detta. Nytt är att du kan avbryta händelser i dialog genom att trycka in LT för goda handlingar eller RT för aggressiva handlingar. Detta ändrar vad som händer i aktuell sekvens och ändrar din balans för goda och onda gärningar, men du kan också välja att inte göra något alls.
   Handlingen förs precis som tidigare fram via vackra videosekvenser eller sekvenser drivna av spelmotorn. Grafisk design och ljud har tagit ett stort steg framåt och du kommer att stöta på vackra världar och kreatur under resans gång. Framför allt så gör ljussättningen och en del grafiska filter väldigt mycket för att göra presentationen häpnadsväckande. Utöver den förbättrade presentationen flyter spelmotorn nu på utan de problem med bilduppdatering och långsam laddning av texturer som föregångaren led av. Laddningstiderna mellan uppdragen är fortfarande något långa men väl ute på uppdrag så slipper du dem.
3
Designen i allt från karaktärer till de platser du besöker är riktigt utsökt, och med en spelmotor som flyter på bra blir presentationen som helhet väldigt imponerande.
Du bestämmer sagan
En av de aspekter som är mest imponerande med Mass Effect 2 är hur dina val och beslut under handlingens gång påverkar hur spelet utvecklas. Utöver att de handlingar som du importerar från första spelet påverkar händelserna i Mass Effect 2 så kommer du under resans gång att göra en rad olika beslut som har en stor effekt på helhetsupplevelsen. Det är först när du når slutet på spelet som du inser vidden av hur stor påverkan dina beslut och handlingar har på berättelsen. Det är just denna kontinuitet, att allt du gör i första och andra spelet kommer att forma mycket av händelserna till en framtida tredje del, sätter serien i en klass för sig som ingen annan spelserie kan konkurrera med.
7
Handlingen som spänner över den planerade trilogin och hur du kan påverka hur den utspelar sig sätter Mass Effect-upplevelsen i en klass för sig som ingen annan kan konkurrera med just nu.
I en klass för sig
Mass Effect 2 är inte felfritt. Det finns en del småbuggar här och var och det automatiska sparsystemet kan ställa till det ibland, men som helhet är detta inget mindre än en milstolpe i speldesign. Med en fantastisk design, imponerande grafikmotor och tilltalande ljudbild blir den atmosfäriska upplevelsen stor. Handlingen och de individuella karaktärernas sidoberättelser är både välskrivna och intressant genomförda. Att de stora beslut du fattar inte bara har en fundamental påverkan på spelets handling utan hur hela trilogin utspelar sig sätter Mass Effect 2 i en klass för sig. Detta är ett av få spel där jag inte har några som helst problem med att motivera full pott.
44 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Snyggt
    Blue Bra recension precis som vanligt. Skö... 2010-01-29
  • comment
    galveston Ok, nu har jag spel...t asocial helg. :) 2010-01-28
    • mario
      Mackan (originalet) >maxat samtliga inställningar synd a... 2010-01-30
    • Eken_NJD
      loevet Ja Bioware har optimerat kodbasen i ö... 2010-01-28
  • doro
    grind bastard Ska man köra med sin gubbe från förra... 2010-01-28
    • Eken_NJD
      loevet Om du vill behålla känslan av att det... 2010-01-28
      • doro
        grind bastard Behåller man allt om man använder sam... 2010-01-29
        • Eken_NJD
          loevet Nej du behåller inte allt, du får sna... 2010-01-29
          • doro
            grind bastard Åh vad skönt! Då ska jag fortsätta me... 2010-01-29
  • member_male
    trodox bra krivet och mass effect är enda ri... 2010-01-28
  • fillchAVA_800px
    WiZZeL Lär vänta med att k...rsta på normal. :) 2010-01-27
    • Eken_NJD
      loevet Minns faktiskt inte vad jag var för l... 2010-01-28
      • fillchAVA_800px
        WiZZeL Om man importerar k...tt man får 30k. :) 2010-01-28
        • Eken_NJD
          loevet Nu kom jag på det, jag var level 42 n... 2010-01-28
  • win-free-bastion-soundtrack
    Erikouh idag är jag arg och sur, och finner i... 2010-01-27
    • Eken_NJD
      loevet Det finns två huvudsakliga anledninga... 2010-01-27
  • comment
    galveston Faaaaaeeeeeen jag kommer inte hinna s... 2010-01-27
    • Eken_NJD
      loevet Ouch, men den som väntar på något got... 2010-01-27
  • Bild_111
    Niq underbar recension som bara peppade m... 2010-01-27
    • Eken_NJD
      loevet Tack! Du kan dock njuta av handlingen... 2010-01-27
  • member_male
    dragonreborn78 Grymt bra recension! Är ruggigt t... 2010-01-27
    • Eken_NJD
      loevet Tack! Ja jag älskade det första spele... 2010-01-27
  • ninja3
    Sajmon Bra recension! För mig som inte ha... 2010-01-26
    • Eken_NJD
      loevet Det är inte ett måste, handlingen är ... 2010-01-26
  • gastrikland_moi
    erik Känner mig riktigt peppad på att sätt... 2010-01-26
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
458bff77f62951b012fa70253be601cd
Genre
rollspel
Utgivare
EA
Utvecklare
Bioware
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-01-28
Sammanfattning
plus
  1. Vacker presentation som flyter på perfekt
  2. Cineastisk handling som imponerar stort
  3. Dina val formger spelet och trilogin
  4. Innehållsrik galax att utforska
  5. Intressanta karaktärer med tillhörande sidoberättelser
minus
  1. Sparsystemet kan ställa till det för dig
  2. Småuppdragen i galaxen inte alltid så intressanta
  3. Stundtals buggar med 3D-miljöerna
10

Slutsats

Mass Effect 2 är en förbättring av föregångaren på i stort sett samtliga punkter. Handling, presentation och spelmekanik har finslipats och skapar tillsammans en helhet som är en fröjd att ta sig igenom. Spelmekaniken är mer actionorienterad där ett bättre flyt medför en något ytligare produkt vad det gäller rollspelselementen. Det är dock du som spelare, och de val du gör under spelets gång, som bestämmer handlingens utgång och trilogins fortsättning. Detta gör Mass Effect 2 till en upplevelse i en klass för sig. Spelåret 2010 kunde inte börja bättre.
Bilder
Normandy_Crash_Site
logo200
logo
1
3
7
9
masseffect2bar
masseffect2xbox360029
masseffect2xbox360030
masseffect2xbox360031
masseffect2xbox360028
masseffect2screenshot012
masseffect2screenshot08
masseffect2screenshot09
masseffect2screenshot010
masseffect2screenshot011
masseffect2xbox360021
masseffect2xbox360022
masseffect2xbox360023
masseffect2xbox3602
masseffect2xbox3603
masseffect2xbox3604
masseffect2xbox3605
Buggigt sparsystem
I Mass Effect 2 används ett system som automatiskt sparar dina framsteg. Detta system är dock något instabilt och det hände några gånger under mina spelsessioner att en gammal sparfil laddades. När du når nya områden sparas de automatiska sparfilerna över vilket innebär att en gammal fil kan laddas och skriva över de nyare sparfilerna. Du kan kringgå detta genom att ofta spara själv och om äldre sparfiler skulle laddas kan du då ladda dina manuella sparpunkter istället.
#inlineditbutton