wii Wii 2009-10-16
Nyheter (3)
Bilder (47)
Filmer (1)
Skrevs 2009-11-08 07:39:00 av Joel Andersson
Nintendo och Sega har slagit ihop sina huvuden för ett nytt OS-spel, flipp eller flopp?
Förra Mario & Sonic at the Olympic Games (Beijing OS, 2008) var en stor försäljningsframgång till framförallt Nintendo Wii och det fick totalt sett ett hyggligt mottagande från media, men även en del mindre smickrande recensioner. Nästa år drar vinter-OS i Vancouver igång, och nu några månader innan så lär vi få en massiv kampanj på oss för Mario & Sonic at the Olympic Winter Games som nu finns tillgängligt på Wii och DS. Vi har testat och betygsatt minispelssamlingen med de välkända maskotarna.
mario420
Var är OS?
Efter man skapat sin användarprofil så finns direkt mycket material att börja ta sig igenom. I enspelarläget går det att delta i enstaka utvalda vintersporter, eller en längre omgång där det gäller att vara bäst i mellan 3-5 olika grenar samt några partyspel. När man är ensam kan man spela i ett äventyrsläge, men det finns naturligtvis ett flerspelarläge också, med stöd för både download play (att bara en behöver äga spelet) och multicard (att alla deltagare måste äga en kopia).
   En sak som saknas är väl ändå ett mer utförligt OS-läge där man till exempel kanske skulle ha fått satt ihop ett lag och spelat under längre tid i alla grenar eller liknande. OS är ju ändå ett långt och gigantiskt evenemang där det handlar mycket om att man följer atleter i grenar som man kanske normalt inte har så stor koll på. Något i den stilen kunde åtminstone fått varit ett alternativ till alla lättillgängliga minispel för dem som kanske inte kommer spela så mycket med kompisar.
95808220090819790screen002
Äventyrsläget är en ganska stel upplevelse där det gäller att fixa så att det blir vinter så att OS kan arrangeras i tid.
Var är vintern?
Det spelläge som nu ska ge lite längre livslängd utöver flerspelarläget är äventyrsdelen där Bowser och Eggman stulit vintern och det är upp till Mario och Sonic att återta den så att OS kan dra igång. Det behövs väl knappt sägas att handlingen och dialogen är sanslöst oinspirerad och överspelad där du hela tiden överöses med överdrivet uppenbara ledtrådar till redan uppenbara pussel. Sen är det störigt att inte Mario och Sonic, som i princip byggt sina karriärer på att hoppa runt, inte kan hoppa här. Istället känns det som ett gammalt rollspel där man bara kan röra sig runt i vissa förutbestämda rutter. Totalt sett ger detta läge inget mervärde utöver de andra minispelen då man tar sig vidare genom att vinna i samma grenar man redan kan komma åt i andra lägen. Det är bara det att här måste du först vandra runt och hitta dina skidor eller skridskor innan du kan börja.
Många sporter
Sega har åtminstone lyckats representera ganska många typiska vintersporter. Alpint, längdskidor, skidskytte, backhoppning, skridskor, snowboard, bob, hockey, curling med mera. Utöver dessa finns också “drömsporter”, som är varianter på de riktiga sporterna fast med inslag av powerups som i Mario Kart till exempel. Ett tjugotal kända Nintendo- och Segakaraktärer finns att välja på som deltagare i grenarna. De har olika specialiteter som fart, hoppning, kraft, teknik och uthållighet. I princip så känns det dock som att man bara kan plocka sin favoritkaraktär och efter inte allt för mycket träning kunna vinna med denna i samtliga grenar. Så på så vis känns inte de speciella attributen av nämnvärt mycket.
   Innan man börjar kan man välja att få en kontrollgenomgång och eventualla extra tips för hur man optimerar sina race. I regel är det enkla kontroller med antingen bara pekpennan eller bara knappar och tipsen handlar ofta om att ge sin karaktär en boost genom att till exempel ha bra timeing i starten.
   Bland de bättre och roligaste grenarna hör nog de alpina med slalom och snowboard. För fler spelare kanske även curling och skridskorace. Inte lika roliga är bob, backhoppning och vissa andra grenar där man spelar en och en. Hockeyn som bjuds måste för övrigt vara den sämsta varianten på hockey som någonsin gjorts i ett spel.
95808220090612790screen012
De alpina grenarna hör till de roligare, men bäst blir det såklart om man är flera som tävlar mot varandra.
Bäst när man är flera, och till Wii?
Som det alltid är med minispelssamlingar av detta slag så är de som bäst när man är ett kompisgäng. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att pröva på flerspelarläget i samband med denna recension, men jag förutsätter från tidigare erfarenhet från Mario och Sonics förra OS-spel att det är det roligaste även här. När man är ensam ger det inte så mycket med sitt oinspirerade äventyrsläge och tråkiga minispel som bara är varianter på annat tillgängligt material. Dessutom är spelet som helhet lite för enkelt för att man ska kunna uppskatta det en längre tid om man bara spelar mot datorn.
   Enkelheten vad gäller kontrollen ska såklart ha en eloge. Grafiken är oftast inte heller så dum, men vissa grenar, exempelvis längdskidor, ser betydligt sämre ut än andra.
   Gillade man Mario & Sonic at the Olympic Games så får man här mer av samma sak, och till Wii passar det förmodligen lite bättre än till DS med sitt större utbud av partyspel för flera spelare. Som helhet finns det dock för lite roligt material för att ge Mario & Sonic at the Olympic Winter Games mer än ett svagt godkänt.