GenreBrädspel
Release2009-01-28
xbox360
Funtown Mahjong
Skrevs 2009-02-15 10:59:00 av Emmy Zettergren-Lindkvist
Det kinesiska brädspelet Mahjong kliver in på XBLA och vi har testat hur det fungerar.
Jag har flera gånger sneglat på det kinesiska brädspelet Mahjong och funderat på att lära mig det. Det fanns nämligen en period i mitt liv då jag spelade väldigt mycket kort- och brädspel. Men reglerna är väldigt invecklade och det blev helt enkelt aldrig av. När Mahjong dök upp på Xbox Live Arkade kändes det som att det var dags.
Storpuffmahj

En regelhärva

För den som aldrig spelat Mahjong tidigare är det ett spel med så många regler och konstigheter att det vid en första anblick känns totalt oöverskådligt. Jag hade därför hoppats på en riktigt bra genomgång i Funtown Mahjong. Tyvärr brister spelet redan där. Reglerna rapas upp på sida efter sida och efter bara några minuter fick jag se mig besegrad av textväggen. Jag beslutade mig istället för att köra igång spelet och bara se vad som hände. Inte heller det var någon hit eftersom jag inte förstod någonting alls. Till slut återstod den lite mer lättförståeliga genomgången baserad på en fiktiv spelomgång och reglerna klarnade något. Men det kändes att jag bara skrapat på ytan av något stort.

Tar en medelväg

Att det är svårt att lära sig Mahjong borde vara uppenbart för Funtown. Det borde de också ha vänt till sin fördel. Hade de skapat en logisk genomgång av spelet med olika svårighetsgrader och sedan kombinerat det med en djupdykning för de som blivit lite varmare i kläderna hade de kunnat locka både nya och gamla spelare. Nu går spelet någon sorts medelväg. Många kommer att bli avskräckta av alla regler som ska läsas och mer inbitna spelare kommer att sakna alla de varianter av Mahjong som finns i världen men som lyser med sin frånvaro i Funtowns version.
funtownmah
Funtown Mahjong hade vunnit på att inkludera stöd för spelarnas egna 360-avatarer.

Vad hände med avatarerna?

När nu Microsoft gett spelarna möjlighet att skapa sina egna 3D-avatarer är det helt ofattbart att Funtown inte passar på att utnyttja det. Istället får spelaren välja mellan ett antal förmodifierade avatarer som är både tråkiga och fula.

Bra onlineläge

Med allt detta sagt måste jag ändå erkänna att jag emellanåt haft riktigt roligt med Funtown Mahjong. Efter några rundor började så pass många av reglerna sätta sig att jag kunde hänga med i spelet vilket innebar att jag också kunde börja slipa på strategier. När jag sedan gick online blev det ännu roligare eftersom det faktiskt fanns motstånd att hitta. Dock insåg jag ganska snabbt att jag fortfarande har mycket att lära.
brickor
Grunden i Mahjong är att samla brickor i olika kombinationerna. Sedan kryddas detta med många och ibland omständliga regler.

Datorn styr för mycket

Fördelen, och samtidigt nackdelen, med Funtown Mahjong är att spelet sköter en hel del av tänkandet åt dig. Jag ska inte försöka mig på att dra alla regler här, för det kommer bara att bli förvirrande, men grunden i spelet går ut på att samla olika kombinationer av brickor. När spelaren har chans på en fungerande kombination dyker det upp ett val att acceptera eller ignorera. Det gör att man hela tiden får hjälp med att faktiskt ta poäng vilket är en fördel i början. Nackdelen är att det blir för enkelt att bara acceptera spelets egna förslag och strategitänket som behövs för att maximera sina poäng och spela ut sina motståndare hamnar i skymundan. Eftersom datorn också lägger ut alla brickor åt spelarna samt räknar ihop alla poäng tar det tid att lära sig hur allt egentligen hänger ihop.

Har potential

Jag tror att Mahjong hade kunnat bli ett riktigt bra konsolspel och tar någon annan tag i en ny produktion kan det fortfarande bli det. Främst för att det kan vara svårt att hitta motståndare i verkligheten medan onlinemöjligheten för entusiaster närmare. Men då krävs det att spelet också tilltalar både nybörjare och veteraner. Tyvärr misslyckas Funtown med det idag.