0bdabcbf88d9ccbbbb7833521d8c9ce6
Need for Speed: Nitro
Prisjakt: Need for Speed: Nitro 149 kr
Till Nintendos format kommer Need for Speed: Nitro. Till skillnad från NFS: Shift som utannonserades samtidigt till andra format så kommer Nitro erbjuda en mer arkad-liknande körkänsla, likt föregångarna.
UtgivareEA Games
UtvecklareEA Montreal
Genreracing
Release2009-11-05
wii Wii 2009-11-05
nds Nintendo DS 2009-11-05
Nyheter (1)
Bilder (8)
Need for Speed: Nitro
Skrevs 2009-11-13 13:17:00 av Andreas Eklöv
Need for Speed återvänder till arkadrötterna. Kärt återseende eller total tvärnit?
Med höstens mer realistiska del, Need for Speed Shift, tog serien ett stort steg tillbaks mot sin forna storform. Shift är ett väldigt lyckat försök att bredda serien mot mer realistisk racing, men seriens rötter kommer ursprungligen från mer arkadaktig racing. Need for Speed: Nitro till Wii är på alla sätt en återvändo till denna spelstil, men tyvärr inte en helt lyckad sådan.
logo2
Byggt för Wii
Till skillnad från tidigare spel i serien för Wii-plattformen, såsom Need for Speed Pro Street, är Nitro byggd från grunden för Wii-plattformen. Detta märks så fort du startar ett lopp då du har en hel del olika kontrollmetoder att välja mellan - allt från endast Wiimote till Wiimote och nuncnuck, plasthjulet och Gamecube-kontroll går att använda. EA har med andra ord förstått att det inte är en bra idé att försöka klämma ihop spel för de mer kraftfulla konsolerna på Wii-plattformens mer begränsade hårdvara och har instället valt att anpassa spelkonceptet till plattformens mer lekfulla natur.
Klassiskt på många sätt
Denna lekfulla natur genomsyrar hela Need for Speed: Nitro som har mer gemensamt med seriens tidigare delar än de senaste årens attityd-osande spel som Underground-spelen och Undercover. Spelstilen handlar om att trycka plattan i mattan och sladda igenom kurvor i höga hastigheter.
   När det gäller spellägen finns här inte mycket att skryta om. Du kan spela igenom spelets karriärläge eller så kan du köra fria lopp i arkadläget. Målet med loppen varierar mellan traditionella lopp där du ska komma först i mål till elimineringslopp där du ska undvika att ligga sist, driftinglopp där du ska sladda till dig så många poäng som möjligt, time attack-lägen där du ska slå etablerade tider och drag racing-lopp.
   Karriärläget går helt enkelt ut på att du på olika platser i världen ska delta i ett antal lopp av dessa olika typer. I samma stil som Need for Speed Shift belönas du med stjärnor efter avklarat lopp. Du kan få tre av fem stjärnor för att ha vunnit ett lopp, en stjärna för att slagit banrekordet och ytterligare en stjärna för att slå poängrekordet. Du låser upp de andra platserna i världen genom att samla ihop tillräckligt med stjärnor - du måste alltså inte nödvändigtvis vinna alla lopp om du exempelvis lyckas få ihop stjärnor för bästa tid med mera.
Kärt återseende?
För oss som har varit med sedan seriens början är polisens inblandning en gammal trotjänare som frammanar nostalgi. Polisen återvänder även i Nitro och kan ställa till det ordentligt för dig när du kämpar om förstaplatsen. Tyvärr är deras roll mer frustrerande än underhållande. Motståndarna ser sällan ut att bekymras särskilt mycket av polisens närvaro men när du som spelare befinner dig i tätposition gör de allt de kan för att preja dig av vägen. Spelets skademodell, som inte alls påverkar bilarnas körförmåga utan är begränsad till lite spräckta rutor, innebär att polisernas aggressivitet blir extra irriterande när ditt lopp avslutas på grund av en mosad bil.
   Det finns speciella föremål du kan plocka upp under loppens gång som hjälper dig på vägen. Dels finns det skiftnycklar placerade på olika platser på banorna och kör du på dessa repareras din bil. Det finns även polisbrickor som minskar polisernas aggressivitet, alternativt att de riktar in sig mer på dina motståndare. Detta till trots så är poliserna tyvärr inte lika elaka mot motståndarna som de är mot dig vilket är en irriterande vanlig metod för att kontrollera svårighetsgrad.
5
Polisen återvänder i Nitro för att göra livet surt för spelaren, vilket de faktiskt lyckas med på ett inte helt önskvärt sätt.
Högst visuellt
En ikonisk del av Need for Speed Nitro är bruket av nitro-acceleration som du bygger upp genom att köra snabbt, sladda genom kurvor och vara luftburen. Längst ner i högra hörnet har du två nitro-mätare som byggs upp i takt med att du kör våghalsigt. När en av dessa mätare är full kan du utlösa en nitro-boost och om du lyckas bygga upp dem båda kan du dra loss en extra kraftfull nitro-acceleration. Detta är viktigt att använda rätt då en dubbel nitro-boost i rätt läge verkligen kan avgöra hur det går för dig i ett lopp. Om du leder loppet markeras dina nitro-accelerationer av att din egna grafitti-signatur sprayas längs med gatorna där du blåser fram. Det spelar ingen roll för själva spelmekaniken men en trevlig visuell detalj är det oavsett.
   Din graffiti-signatur kan du ändra i anpassningsmenyn där du även kan anpassa dina bilar. Du kan måla om dem, utsmycka dem med dekaler och lägga till visuella ändringar till karossen som du låser upp under karriärens gång. Dessa har dock ingen effekt på bilarnas prestanda, ingen märkbar effekt i alla fall. Det blir inte djupare än så och du kan inte dela med dig av dina alster så dina modifikationer är för ditt eget, högst ytliga, höga nöjes skull. Rent grafiskt ser spelet ok ut men underligt nog ser det sämre ut än det betydligt äldre Need for Speed Pro Street till Wii. Spelet flyter dock på bra i högre hastigheter vilket är ack så viktigt i ett spel som detta.
1
Nitro-accelerationen målar din personliga grafitti-signatur på väggarna när du leder.
Så hur fungerar det?
Need for Speed Nitro är en snabb, överdriven och effektfull racingupplevelse som i sanning är anpassat för sin målplattform. Tyvärr dras upplevelsen ner av en del aspekter, där den största i vanlig ordning är kontrollen. Kontrollen med Wiimote plus nunchuk fungerar i min mening bäst, även om jag inte har kunnat testa hur bra Gamecube-kontrollen fungerar. Oavsett vilken kontrollmetod du väljer så finns det en del bekymmer med hur spelet reagerar på dina kommandon. Ett av dessa bekymmer är hur man sladdar genom kurvor, så kallad "drifting". Du inleder en sladd genom att trycka in handbromsen, ju längre du håller den inne desto bredare sladd gör du samtidigt som du riskerar att bromsa för mycket.
   Tyvärr känns det som att man aldrig riktigt får grepp om hur spelet reagerar på ens handbromsar vilket leder till att man kan ta en kurva perfekt ett varv för att nästa varv braka rakt in i en husvägg. Då så mycket av spelmekaniken hänger på att du bygger upp nitro-mätarna genom att sladda så blir detta otroligt irriterande, och än värre blir det i drifting-loppen där detta ligger till grund för hela resultatet. Dragracing-loppen är en annan del av spelmekaniken som har en hel del brister.
   Här ska du värma upp dina däck i ett minispel innan loppet börjar och sedan växla i rätt tidpunkt för att maximera hastigheten, i samma stil som Need for Speed Pro Street. Detta fungerar inte helt hundra eftersom det finns bilar på banorna du kan krocka med vilket inte är helt lysande eftersom du ska fokusera blicken på att växla vid rätt tidpunkt också.
6
Spelets kontrollproblem leder till att en del spelmoment, såsom drifting, blir mer frustrerande än underhållande.
För hemmet
Need for Speed: Nitro saknar onlineläge helt och hållet, något som inte är helt ovanligt på Wii-plattformen vid det här laget. Detta innebär att du upplevt allt som finns att uppleva när du kört igenom karriärsläget, som i och för sig är av godkänd längd. Vad du kan göra är att spela med upp till tre kompisar på delad skärm, något som definitivt höjer upplevelsen då ni kan ställa till det för varandra i kampen om vinsten. När skärmen delas upp på fyra spelare blir det tyvärr väldigt rörigt och exempelvis dragracing-utmaningar kan bli en mardröm att slutföra utan att krascha in i bilar som befolkar banorna med mera. Att spela via delad skärm är inget som räddar spelupplevelsen men det är definitivt den mest underhållande spelformen du hittar i detta paket.
Lovande men halvdassigt
Det finns många element av Need for Speed: Nitro som ser lovande ut men som inte håller när man faktiskt ger sig in i spelet. Fartkänslan och stilen fungerar bra och konceptuellt så gillar jag vad EA Montreal har försökt göra med Nitro. Men tyvärr är kontrollen på tok för oförutsägbar, innehållet något begränsat och vissa utmaningar något ogenomtänkta. Wii-plattformen saknar tyvärr bra alternativt men jag kan tyvärr inte ge Need for Speed: Nitro en stark rekommendation när det är så mycket som frustrerar istället för att underhålla.