2f73d71bbf5f3942fcb6594c3c1d33b4
Dark Void
Prisjakt: Dark Void 48 kr
Actionspel med en huvudperson som har en raketryggsäck och som hamnar i en parallell verklighet kallad Void. Här träffar han en motståndsrörelse kallad The Survivors som kämpar mot utomjordingar.

Striderna i spelet utspelar sig både på marken och i luften.

UtgivareCapcom
UtvecklareCapcom
GenreAction
Release2010-01-22
xbox360 Xbox 360 2010-01-22
pc PC 2010-01-22
ps3 Playstation 3 2010-01-22
info
Info
news
Nyheter (8)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (14)
movies
Filmer (6)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Dark Void
Skrevs 2010-01-28 12:05:00 av Björn Pålsson
Dark Void siktar mot skyarna men hur långt når det?
Dark Void skulle egentligen ha släppts i september 2009 men blev senarelagt för att inte krocka med lanseringen av Halo: ODST. Det är förvisso en komplimang för Dark Void men frågan är hur många marknadsandelar spelet egentligen hade stulit. Det får vi aldrig veta men vi vet nu hur pass bra Dark Void egentligen är.
What is the Void?
Året är 1938 och piloten Will har fått ett leveransuppdrag ovetande om att det är hans gamla flickvän Eva som står för uppdraget. När de tillsammans flyger över Bermudatriangeln kraschar planet helt oväntat i möte med ett UFO. Will och Eva klarar sig dock men blir istället attackerade av elaktsinnade robotar med slemmiga, svarta varelser innanför skalet. Storyn är otroligt intetsägande och blir inte bättre när Nikola Tesla plötsligt dyker upp i the Void, som egentligen är ett parallellt universum, och erbjuder Will ett litet jetpack att leka med i kampen mot the Watchers.
DarkVoid013
Markstriderna övertygar inte
Mycket gammalt, lite nytt
När du som spelare accepterat att storyn i Dark Void aldrig kommer att bli bra är det dags att koncentrera sig på själva spelet. Till en början känner de flesta spelare igen sig. Till fots liknar Dark Void mest en dålig kombination av Gears of War och Uncharted. Längs en linjär och avskalade stig kan Will ta skydd bakom stenar och gamla ruiner i kampen mot elaka men knappast intelligenta robotar. Spelandet ser sin första glimt av innovation när Will fått lägga vantarna på sin första lilla jetpack. Spelet ger då möjligheten till att strida vertikalt när Will hoppar mellan plattformar. Kul inslag i början men då fienderna fortfarande är ointelligenta nog att sticka fram huvudet i skottelden tappar det snart sin charm.
Markstriderna inget lyft
Till sin hjälp i kampen mot det onda får du efterhand nya vapen som alla går att uppgradera i två steg. Uppgraderingen sker genom poäng du får för att oskadliggöra en fiende eller hitta det mer eller mindre gömt på banorna. Sen går det att byta vapen vid olika lådor som är utplacerade lite här och var. Vapenselektionen är inte speciellt rolig och jag höll mig till det första automatgeväret ganska länge. Hade spelet AI varit mer varierad och intelligent hade det säkerligen varit viktigare att välja rätt vapen, men Dark Void bjuder istället på trista och repetitiva markstrider.
darkvoide3screens
Kombinationen av luft- och markstrider är spelet höjdpunkt
Men flygstriderna höjer altituden
Det är först när Will av misstag hittar sin grymma jetpack som spelet börjar ta fart. Alla som sett filmen Rocketeer vet vad som då väntar. Flygdelen av spelet är betydligt mer välgjord än den på marken. Med relativt enkla kontroller gäller det nu att strida mot flygande fiender genom att antingen skjuta ner dem eller borda dem. När Will bordar ett fiendeskepp uppstår ett litet minispel som trots sin enkelhet tar en lite för lång stund att klara av. Här tappar spelet lite momentum. Men väl inne i skeppet tar striden vid igen.
Potentialen glimtar till…
Tyvärr håller inte glädjen av att flyga i luften allt för länge. Det tar lite för lång tid att styra runt och attackera sina fiender och det blir aldrig särskilt intensivt. Det är först längre in i spelet när man kombinerar markstrider med möjligheten att använda sin jetpack som potentialen i spelet visar sig. I stora öppna miljöer kan du då till exempel ta position högt över marken och sen i lugn och ro ta ut dina fiender. Här lurar en riktig hit som inte kommer till sin rätt för att spelet i övrigt inte räcker till. Vapen, fiender och AI är alldeles för bleka för att idén skall bli verklighet.
darkvoidthenikolateslascreenshot
Nikola Tesla kommer, kommer du?
…men når inte ända fram.
Dark Void är inte ett speciellt stort spel. Utan varken multiplayer eller några andra utmaningar än att spela kampanjen känns det tunt. Tyvärr tar inledningen av kampanjen bort mycket av det roliga men spelet blir bättre. Dock aldrig så bra att det når upp till den potential som lurar i konceptet med att korsa ett tredjepersons actionspel med en flygsimulator.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
2f73d71bbf5f3942fcb6594c3c1d33b4
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-01-22
Sammanfattning
plus
  1. Spelidén är bra och bjuder på mersmak
  2. Luftstriderna är helt okej
  3. De öppna miljöerna
minus
  1. På marken är striderna fruktansvärda
  2. Storyn är som bäst osammanhängande
  3. Snålt utformat
  4. AI:n är under all kritik
5

Slutsats

Grundidén i Dark Void är riktigt bra. Kombinationen av ett actionspel i tredjeperson och jetpack för att ta sig fram högt och lågt är briljant. Tyvärr matchar inte utförandet av spelet det som krävs för att gå från en bra idé till ett bra spel. Den långa inledningen, den otroligt kassa historien och oinspirerade strider tar död på mycket av den potentiella glädjen. Kan vi hoppas på en tvåa med lite mer resurser?
#inlineditbutton