fde7bf75096a3142a54d4fe625786962
Kingdom Hearts 358/2
Prisjakt: Kingdom Hearts 358/2 369 kr
Disneys och Square Enix samarbete med actionrollspelstema kommer till DS. Versionen ska utspela sig mellan de två första Kingdom Hearts-spelen. Det blir plattformshoppande och realtidsstrider på alla upptäcksfärder genom kända Disney-världar. Ett multiplayerläge ska också finnas med.
UtgivareSquare Enix
UtvecklareSquare Enix
GenreAction,rollspel
Release2009-10-23
nds
Nyheter (4)
Bilder (5)
Filmer (4)
Kingdom Hearts 358/2
Skrevs 2009-11-01 21:32:00 av Emmy Zettergren-Lindkvist
Square Enix och Disney är tillbaka och fyller i luckorna i handlingen mellan ettan och tvåan.
År 2002 släppte Square Enix ett helt nytt spel där kända ansikten från deras omåttligt populära Final Fantasy-serie möter klassiska seriefigurer signerade Disney. En märklig kombination kan tyckas, men faktum är att spelet togs emot väl av såväl kritiker som spelare. Efter en uppföljare till PS2 och en avstickare till GBA är det nu åter igen dags att återvända till medlemmarna av Organization XIII som utforskar Disneyvärldar och slåss mot Heartless. Den här gången på Nintendo DS.
storpuff

Fyller en lucka

Berättelsen i Kingdom Hearts 358/2 utspelar sig mitt emellan handlingen i ettan och tvåan och parallellt med handlingen i GBA-spinoffen Chain of Memories. Vi får med andra ord veta vad som hände under det år som den tidigare huvudpersonen Sora låg i djup slummer i väntan på att få tillbaka sitt minne. I KH 358/2 får vi därför istället följa en sedan tvåan annan välkänd person; Roxas.
   Roxas har precis rekryterats till Organization XIII och han har inget minne av hur han kom dit, vem han är eller vad hans existens har för syfte. Medan han söker efter svar på sina frågor om sitt förflutna försöker han anpassa sig till den nya livsstilen organisationen erbjuder med dagliga utflykter till olika världar där varierande och märkliga uppdrag ska genomföras. Han förstår tidigt att han är speciell och betydelsefull, men inte riktigt varför. Och sedan rullar berättelsen på. För varje dag som går kan Roxas lägga ännu en liten bit till sitt livspussel.
screen3large
Enkla strider blandas med hårdare bossar och får man bara koll på stridssystemet är det riktigt underhållande.

Hög nybörjartröskel

KH 385/2 är främst ett spel för fans av serien. Det blir ganska snabbt uppenbart för någon som aldrig tidigare mött karaktärerna från Organization XIII och tröskeln för nybörjare är hög. Historien känns förvirrande liksom stridssystemet och det tar lång tid att komma in i den rätta känslan. Så till den som aldrig ens hört talas om Kingdom Hearts skulle jag ge rådet att antingen spela igenom ettan och tvåan till PS2 eller i alla fall läsa på om handlingen. För det är absolut ett spel värt att spela.
   När jag väl tog mig igenom den långa inledningen fylld med instruktioner och lite sega dialoger växte spelet och dess handling snabbt. Berättelsen är kantad av intriger och mysterier samtidigt som spelupplevelsen blir mer och mer intressant allt eftersom Roxas utvecklar sina färdigheter. Att härda ut ger med andra ord resultat i det här fallet.

Skräddarsydda strider

Det intressanta med KH 358/2 är, förutom berättelsen, den stora möjligheten att skräddarsy Roxas förmågor innan han ska ge sig ut på nya uppdrag. Först kändes det krångligt men efter ett tag övergick det till att vara utmanande. Genom ett för serien helt nytt system, som kallas Panels, kan Roxas välja att fokusera på olika delar av stridssystemet.
   I grunden går det ut på att man måste välja vilka förmågor man ska ta sig med ut till det aktuella uppdraget eftersom alla förmågor inte får plats i Roxas stridspanel. Det kan handla om att ta med mängder med magi eller helande kraft, att förbättra vapnet eller att fokusera på förmågor som ger Roxas extra kraft i form av exempelvis högre level.
   För att slippa famla helt i mörkret finns det allt som oftast med en beskrivning i uppdraget som tipsar lite om vilka förmågor som kan vara att föredra och skulle man ha satsat helt fel är det lätt att avsluta uppdraget, justera sina paneler och ge sig in i stridens hetta igen. Sedan är det bara att mata på. Striderna varierar mellan masslakt av lätta fiender, där målet är att samla hjärtan till organisationen, och stora bossar som kräver mer strategiskt tänk.
   Allt sker i realtid och striderna blir därför ibland riktigt intensiva där det maffiga svärdet varvas med välriktad magi. Ofta har tummarna fått jobba riktigt ordentligt med knapparna innan uppdraget är över. En stor fördel är att du själv kan bestämma vilka knappar du vill använda för magi och magiska drycker vilket gör att striderna känns lite lättare att ta sig igenom.
screen2large
Kingdom Hearts 358/2 bjuder liksom föregångarna på möten med kändisar från Disneys värld.

Disneys underbara värld

Skådeplatsen för uppdragen är, liksom i de tidigare delarna av serien, olika världar från Disneys berättelser. Och här kommer den största fördelen för nybörjare. Det är nämligen inga som helst nyheter som presenteras och har du spelat Kingdom Hearts ett och två lär du känna dig väldigt hemma. Agrabah, the Beast's Castle, Olympus Coliseum, Hallowen Town, Wonderland och Neverland. Alla finns de med i tidigare delar av serien och det känns antagligen lite trist för de som hoppats på något nytt.
   Världarna är också ganska barsmakade och ödsliga och består oftast bara av några få rum. Jag stöter främst på fiender och nästan inga invånare när jag besöker de olika Disneyplatserna. Här och där skymtar en och annan Disneykaraktär som spelar sin specifika roll i handlingen, men annars är det öde och dött. Här tycker jag att Square Enix kunde ha lagt lite mer krut på omgivningarna som ändå är en stor del av upplevelsen.
screen5large2
Grafiken i spelet är helt okej och mellansekvenserna är till och med riktigt snygga.

Tillräckligt snyggt

Förutom besvikelsen över världarna i spelet känns det dock som om upplevelsen rent grafiskt är helt okej. Det är helt enkelt tillräckligt snyggt för att det ska kännas motiverande att spela och för seriens fans är det antagligen motiverade nog att få reda på mer om de händelser som grundade berättelsen i tvåan.
   Att spelets kameravinklar ibland ställer till problem och att det inte är helt smidigt att manövrera sig mellan hustak och andra uppskjutande föremål kompenseras av varierande uppdrag, utmanande stridssystem och relativt stora valmöjligheter vad gäller både stridsupplägg och knappsystem. Att den tryckkänsliga skärmen i princip inte används alls gör inte heller någonting. Att det dessutom går att spela i multiplayerläge med upp till fyra personer där du kan anta rollen av flera av medlemmarna i Organization XIII gör att KH 358/2 lockar på flera plan.

Inte för alla, kanske

Det känns svårt att rekommendera det här spelet till gemene man eftersom det kräver tålamod och helst lite insikt i de tidigare delarna av serien. Samtidigt erbjuder det mycket spelupplevelse och för min egen del har det öppnat ögonen för en serie jag gärna vill se mer av. Jag önskar själv att jag hade spelat KH ett och två innan jag gav mig på 358/2 och jag tror att det är rätt väg att gå för nybörjare.
   För fans däremot är 358/2 ett fint och ganska självklart tillskott eftersom det ger mer information om berättelsen samt att det kan vara något att lägga tid på i väntan på KH: Birth By Sleep till PSP och ett förmodat KH III.